Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Er jo greit å ta det med de som sørget for at det ble en gigant med enorm gjeld og alt for mange skip, synes du ikke det da? De må jo også som største eier være med å rydde opp :slight_smile:

Regner jo nesten med at Aker bedriver litt lobbyvirksomhet her også :slight_smile:

“Regner jo nesten med at Aker bedriver litt lobbyvirksomhet her også :slight_smile:

Tror du har veldig rett i det, min tanke også, antar det er Røkke som styrer det meste, også ift NM tipper jeg Aker instruerer i forhandlingene

…selvfølgelig… og dette kan han. ingen er bedre til å håndtere en slik sak

1 Like

Det har du rett i, ganske formidabel track record i så måte :grinning:

…men ikke glem Helge møgster.
Tilbake i historien så var det Kjell inge Røkke og helge Møgster sammen med sin bror Ole Rasmus Møkster og Torgersen som slå seg opp i Seatle på polack fiske. Hele gjengen kom til bake til norge og Røkke tok tak i Aker og Helge møgster med sin bror tok kontroll med Dof samt fiskeri. Torgeresen rottet bort en del penger i forbindelse med fiskeri og ble værende i seatle…men det som er poenget er at Røkke og Møgster har en knytning. Det gjelder offshore båter bygget i vietnam…samt salg av bunntråler flåten fra røkke til Møgster… jeg tror det ble politisk vanskelig for røkke å sitte på så store koter og båter oppe i NOR Norge. disse Gutta har nok en god tone og tillit mellom hverandre gjennom lang tid. Blir spennende hvordan det går i morgen, men det trengs mer enn 4-5 milliarder i tilskudd for skroting…men det er nok der man begynner og så vil nok dette utvikle seg.

…men dette med ordning for skroting av offshore båter går raskere på plass en hva jeg hadde sett for meg…det har hvert lite omtalt i media. Så dette blir nok banket igjennom. Det er valg år…og ergo det blir ikke lett å gå mot dette, pga dette med skroting er det som vil berge den maritime næringen langs kysten…det må bare til…og da blir det gjort. Vi får heise flagget i morgen når dette faller på plass…for det gjør det

Var ikke klar over den tilknytningen der.

Tenker du at Aker/Solstad har involvert seg i Dof nå ifbm restruktureringen elelr tenker du kun i forholdt til artikkelen over her?

Edit: ser nå hva du mente.

…røkke bygget flere båter som Dof oppererte.
Vung tau like uten før ho chi minh. 4 timmer med båt ut…sjekk skandi saigon…hvem eier…og hvem drifter?

og john fredriksen…bygget billigt i india…

2 Likes

Så… det er en herlig mix… og de gutta…har full kontroll… så det er bare å roan…

SKANDI SAIGON Aker DOF Deepwater AS

Akkurat, du vet fader mye :rofl: :rofl:

…men det er en fartøy type som det ikke er vert å satse på…det er for mange båter der nede asia med disse kapasitene…

Ja, jeg har hele roen for egen del, vet at sålenge Røkke er så involvert som han er skal det mye til at man blir skuffet.
For egen del tenkte jeg mitt og fikk enda en bekreftelse da de overdro OCY sine Soff aksjer til Aker Capital…
Eller retter sagt, de kjøpte dem for 12,3 mill.

ocy=? hva er det forkortelsen på?

Ocean Yield

takk

Hvordan vurderer du situasjonen @Metallian ?

Ganske interessant egentlig og ei salig suppe hele greia :rofl:

"Restruktureringen forutsetter godkjenning fra DOF-konsernets kreditorer og ventes å være gjennomført i tredje kvartal. DOF Deepwater vil da endre navn til DDW Offshore.

Kjell Inge Røkkes selskap Aker er hovedaksjonær i Akastor, men også i DOF-konkurrenten Solstad Offshore."

1 Like

Akastor min uslepne diamant;)

Håper og tror Aker holder hele styret laaaangt unna SOFF. Dof deepwater er uansett bare midlertidig, disse båtene skal selges og uten å google mener jg huske den prosessen allerede er begynt? Dofs 20+ mrd i gjeld ville jg ikke tatt i med ildtang, spesielt ikke når knoken på Austevoll sitter som høvding.

Edit: 2 av de 5 båtene er jo på bareboat i Brasil med avtalt salg faktisk så de er gidt igang

Godt å høre, jeg ønsker heller ingen involvering i det konsernet der

Kunne gjerne ha overtatt subsea-flåten deres for en billig penge😊