Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Dette er vel årsaken til at kursen holder seg.

Det hjelper nok betydelig at aksjen har falt veldig mye de seneste par tre månedene, liksom en grense for hvor mye noe kan falle uten dårlige nyheter.

Nærmer seg nå hel dag…

Han var vel inne på Topp 50 når man kunne lese hvor fantastisk Eiof var?

Såvidt jeg kan se er han hvertfall ikke der lenger.

Nå meldte Eiof forøvrig en liten kontrakt.

Kjære gud for en kursreaksjon for 130 dager.
I soff får vi nedgang når selskapet melder 2x 2års kontrakter selv om det er for en psv.
men, det er vel kanskje et av seismikk fartøyene deres.

Uansett, all økt aktivitet er å anse som positivt.

Haha, ja blir nok en pump and dump i det sure markedet her…

Teigland var inne i EIOF 23.april og ute igjen 27. april, så mye tru hadde han på EIOF…

1 Like

Ja, det som er.
Man kan gjerne kritisere meg for å være positiv til Soff, men står hvertfall last og bram med hva jeg har skrevet.
PS! Nå er ikke jeg verdens største investor heller, men sitter til meg å være tungt i Soff.

Ja, det skal du ha :+1:, du har vel vært inne siden i fjor, stått i det i både oppturer og nedturer?

Ja, jeg har det, hevdet tidlig at hverken 8 eller 11 er mitt kursmål.

Med fasit i hånd så kunne man selvsagt solgt alt på 9-11 og kjøpt tilbake nå, men for de fleste er det ikke så enkelt.
For det første risikerer man å bomme grovt og for det andre blir man stresset av å holde på slik.
Nei, jeg mener at lykkes Solstad nå med NM sakene og markedet ikke kastes ut i en ny dyp bølge så ligger forutsetningene så tydelig i dagen for at Solstad igjen skal kunne bli en god pengemaskin.
Med det lave antall aksjer(hvertfall inntil videre) kan det bli kjekt når man vet at topp 50 sitter på nesten 85% av dem.
Under rette forutsetninger kan det bli hyggelig trangt utover.
Sjelden jeg gleder meg til noe kvartalsresultat i de selskaper jeg sitter i, men Solstad sitt q1 ser jeg faktisk fram til.

Men, jeg har også etterhvert innsett at vi kan nok ikke forvente de store positive kursbevegelsene før NM sakene er ute av verden uansett utfall. Men, vi må da være jæskla nær en utløsning på dem.

2 Likes

Dette gjelder for så vidt for supply også:

"Én etter én kommer riggselskapene ut av omfattende restruktureringsprosesser med langt mindre gjeld på balansen og en slankere flåte enn de hadde.

Pareto Securities tror noen av disse vil gjøre det langt bedre på børs enn de som ikke har vært gjennom det samme."

1 Like

Hei.
Jeg har vært inne i SOFF en stund og blitt med litt opp og ned. Jeg er usikker på hva som er forventet av Q1 gitt at prisen er der den er i dag, rundt 6. Etter hva jeg kan forstå er den prisen lav og det forventes lite av Q1. Dvs at jeg tror middels gode nyheter vil heve kursen. Fantastiske nyheter kan vi vel ikke forvente ved denne rapporteringen vil jeg tro. Tenker jeg rett, eller skal det til betydelig mer for å heve dagens kurs.

Det skal mer til enn ok Q1 for å heve kursen merkbart, primært løsning angående MAximus

1 Like

Med balanse på noen milliarder må vel en mCAP på 500 millioner sies å være ganske skuffende, alternativt at forventningene til noen flere magre år er store. En del av oss her er veldig forventningsfulle og positive ift. SOFFs fremtid, og noen tom. ganske optimistiske ift. aksjekurs og resultater også på relativt kort sikt.

For egen del anses dette som min gullkalv- og da først og fremst med forventninger på lengre sikt. Men, en ser jo allerede tegn på at markedet tar seg opp så ser heller ikke bort fra at det går an å gjøre mer kortsiktige gevinster i denne aksjen.

Edit- og tillegg:
Dersom markedet plutselig begynner å se annerledes på SOFFs fremtidige muligheter er det vel egentlig ikke noe i veien for med en mCAP på et par milliarder altså 4-gangeren fra dagens nivå. NM- løsning kan kanskje representere en slik psykologisk katalysator.

1 Like

Vi har nok delte meninger her inne ift tidsaspektet og kursutvikling, de aller fleste tror jeg vil mene at dagens kurs uansett er veldig lav selv tatt i betraktning en uavklart NM farse.

Jeg har hele tiden vært av den oppfattelse av at vi vil kunne se konturene av bedring allerede nå i q1, det begrunner jeg hovedsaklig med et betydelig bedre marked(spot rater og utnyttelse av spot fartøyene), flere fartøy av Soff generelt på kontrakter(kanskje ikke flere, men de største fartøyene er på langtidskontrakter, flere lå til kai i vinter) samt at Maximus har vært på kontrakt hele q1.
Maximus lå til kai det meste av q4.
Så ift q4 er jeg relativt sikker på at vi vil kunne se en bedring.
Selskapet har de seneste år skrevet ned verdiene på fartøyene voldsomt. Med markedet i positiv endring antar jeg at om det kommer nedskrivninger nå vil de være svært beskjedne sammenlignet med de foregående hvertfall 8 kvartal. Der har vi en potensiell regnskaps joker.

Regnskapsmessig skal det ikke mye til for å begeistre litt hvertfall, hvorvidt det slår ut mye på kurs i såfall er kanskje lite sannsynlig om NM sakene fortsatt ligger uavklart.

Nå har selskapet kvittet seg med 8 fartøy ihht restruktureringsplanen, utover året vil også dette merkes positivt på kostnadssiden.
Covid 19 genererte ca 100 mill i ekstra kostnader for Solstad ifjor(mannskapsbytter, reiser etc), dette kan vi håpe også avtar utover året.

Jeg er av de @srh omtaler som kortsiktig positive og det begrunner jeg hovedsaklig med at jeg tror NM sakene alene dersom de faller Solstad sin vei kan gi oss mer enn en dobling fra dagens kurs, nærmere 15 sikkert.

Vinner de mot Saipem tilgodekjennes termineringsgebyret på usd 44mill.(ca. 5 kroner pr aksje)
Og dersom de får en godt betalt langtidsjobb på 3-5 år for NM så får dem igjen full kontroll over fartøyet og det meste av usikkerhet rundt Soff er blåst bort.

2 Likes

Og så var det vel rundt 100 mill ifm. restruktureringen.

Forresten nytt oppdrag tildelt Sea Flyer:

Date Vessel Charterer Scope of Work Comm. Rate
NEW [SEA FLYER](javascript:void(0):wink: Spirit Energy Norge Supply duties, D/D 14 10/05/21 RNR
2 Likes

Så bra!
Hvor finner du oversikt over kontrakter på de ulike skipene?

1 Like

Dette gjelder kortvarige spot-oppdrag som er offentlig tilgjengelig på for eksempel http://westshore.no/ :slightly_smiling_face:

Dette kan være oppdrag fra noen dager til noen uker. Lengre oppdrag vil bli børsmeldt

Jeg er fortsatt ikke 100% komfortabel med disse sidene, @rodjer og @Metallian har bedre peiling på spot-markedet enn meg.

2 Likes

Klarer vil å close over 6 idag :grinning:?

1 Like

Når det gjelder langtidskontrakter kan du se på q3 rapporten fra 2020 samt legge til alle kontraktsmeldinger som er kommet i etterkant så har man en viss kontroll på fartøyene.

side 18,19 og 20

4 Likes

Mye som tyder på at Havvind blir et voldsomt marked gitt. :shushing_face:

Ja, det er helt sikkert :slightly_smiling_face: Sikler litt på OHT som er en av aktørene som står for de største installasjonsfartøyene (heavy lift vessels). Tror disse sammen med SOFF kan bidra til en super avkastning om 3-5 år, om man har tålmodigheten :slightly_smiling_face:

1 Like