Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Ok rate på Sappgire jobben som forventet

1 Like

Ja, det er en helt fin rate @Metallian :+1:

Faktisk den høyeste raten siste 30 dager!

13/04/21 [SIEM DIAMOND](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS R/M TO Equinox, D/D 10 14/04/21 NOK 275000
12/04/21 [SKANDI HERA](javascript:void(0):wink: Shell UK R/M Ocean Endeavor, D/D 14 13/04/21 GBP 29000
12/04/21 [HAVILA JUPITER](javascript:void(0):wink: Lundin R/M West Bollsta, D/D 14 13/04/21 RNR
11/04/21 [NORMAND PROSPER](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS R/M Askeladden , 2 days firm + opts 11/04/21 NOK 325000
11/04/21 [MAGNE VIKING](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS R/M Askeladden , D/D 7 11/04/21 NOK 310000
1 Like

Aksjer virker ikke å være attraktivt. Kan vi forvente en endring innen et år?

Far Sentinel er vel på oppdrag for Subtec SA i samme området som Maximus opererer i akkurat nå.
Tok en titt på denne oppdragsgiverens hjemmeside, der pryder Sentinel hele forsiden.

Ser forøvrig på Solstad sin hjemmeside at dette fartøyet også er omdøpt til Normand, Normand Sentinel.

https://www.solstad.com/vessel-type/subsea/

@Andyboi, vi har snakket endel om konsolideringer etc.

Kjenner ikke mye til Havila, men kanskje dem står for “hugg”?

Gjeld på 4,4 mrd, ca. 19-23 fartøy hvorav svært få større, tja, her er nok ikke situasjonen den beste kanskje.
Og flåten er ikke veldig ny heller kan man si, nyeste fartøy er vel en 2012 modell.

2 Likes

Dersom man skal legge det siste årets hendelser til grunn så er det overhengende sannsynlig med endring. Aksjen prises idag godt under EK til tross for;

  • Gjennomført restrukturering herunder med betydelig nedskriving av gjeld
  • Solide eiere- og kredittinstitusjoner
  • Et tiltakende kortsiktig marked
  • Et betydelig langsiktig marked

Det er i min verden således ingen tvil om at aksjen, selskapet og markedspotensialet er undervurdert- men det er kanskje heller ikke så rart dersom man legger de senere års resultater til grunn.

Jeg har derimot valgt å se på restruktureringsresultatet og mulighetene i tiden fremover- og for meg ble konklusjonen da at aksjen og aksjeprisen er svært attraktiv ift. tilhørende risiko.

For de virkelig store endringene så tror jeg vi må være tålmodige- og langsiktige. Kanskje så langt frem som 2025-2030 litt avhengig av fremdriften på sol/vindkraft- utbyggingen.

På kortere sikt ser jeg heller ikke bort i fra endringer for det er som du sier: Aksjen virker ikke å være attraktiv pt. Men, det kan den jo svært fort bli og da vil vel en aksjepris som sammenfaller med EK være en første naturlig målsetting og det er faktisk er godt stykke opp dit nå.

Risiko? Ja, det er vel først og fremst konkurs men tror verken storeierne eller storkreditorene vraker SOFF, herunder tar tilhørende tap, når de nå ser hva som ligger av offshore muligheter og arbeid som kommer i årene fremover. Sekundær risiko er selvfølgelig at vi småaksjonærer blir vannet ytterlige ut ifm. emisjon. Jeg er derimot ikke så bekymret for dette heller slik jeg ser situasjonen idag.

Kortsvaret er følgelig JA. Det kan påregnes endringer ila et år.

1 Like

Nei, situasjonen til Havi er nok ikke den beste, for å si det mildt. Kjenner ikke nok til Havi eller selskapene under Havila Holding, men tilgang til teknologien til Hav Group hadde vært interessant.
Aker kunne jo ha kjøpt seg opp en majoritetsinteresse i Havila Holding, det hadde kanskje blitt noen fine synergier :thinking: :slightly_smiling_face:

Havile ner ikke match for SOFF-de båtene Havila har er bare hakket over de Soff sliter med med noen unntak.

Skjer litt på AHTAS fronten i Nordsjøen nå, en “ventejobb” for Sigma til Aker jobben begynner , og så har Sapphire noe på gang med Total visst som jeg ikke har fått med meg…

Når det gjelder Havi tenkte jeg kanskje ikke helt at Solstad vil foreta seg noe, men tror nok at det selskapet ikke er å finne om 1-2 år.

Hvor mange måneder har vi sitte å sett på Soff dale ned nå?
Takk til det menneske som kjøpte 10 aksjer på auksjonen til 5,97

Ikke noe moro dette her, nei. Er snart høring ifm. termineringsgebyret, så får håpe vi får noe mer info rundt dette snart. Hvis ikke så kan et bedre(eller rettere sagt “ikke så ille”) q1-resultat være en trigger, siden det virker som om markedet ikke har noen forventninger til Soff akkurat nå.

ikke forvent deg mye fra q1 resulatet…fokuser heller på q3 resulatet. videre vil de nok ikke få fult ut på terminerings gebyret som var vel rundt 400 mill. men noe får de. regner med 40-60mill.
det vikgtigste er nok hvis han kan opplyse om nye jobber til NM og hvordan eierskapet og driften blir organisert. videre forventer jeg meg mer fra solstad på satsing på fornybart…slik som vindmøller.
skal man være med her så må man ha is i magen og ro. let kan kursen gå enda mer ned men med tiden så mener jeg bestemt at den skal opp. gi oss et halvt år…så snakkes vi

Dersom ikke Q1 blir ok blir jeg svært skuffet. Utnyttelsesgraden har vært høy i spotten, flere fartøy ut av opplag på kontrakt…

Viktigste her er at de faste utgiftene er betydelig redusert pga reduksjon i gjeld. selvfølgelig vil vi se at økt aktivitet slår ut og at det vil vise at “pasienten” er på bedringens vei…men ikke forvent et positivt resultat enda. tror ikke vi får en betydelig endring av prisen på akjene…men med litt tid…3q så vil vi garantert får et løft…dette vil komme…mest pga reduksjon av gjeldskostnader

Følger opp denne med Q1 for Wintermar Offshore Marine, et indonesisk supply-rederi med rundt 50 skip.

"Wintermar Offshore Marine (WINS:JK) has announced results for 1Q2021. Wintermar is back in the black with net profit before tax of US$0.2 million, after three quarters of net losses.

Business conditions have improved in 1Q2021 since the worst of the pandemic in 2020. Utilization still remains below the level achieved in 1Q2020, but the trend is positive. Total revenue of US$10.2 million recorded in 1Q2021 is still 21% below the level of US$12.9 million achieved in 1Q2020. Despite this, the Company was able attain a positive contribution at the gross profit, operating profit and also at the comprehensive net profit level for 1Q2021 due to cost control measures taken in 2020."

“Crew and operating costs both reduced by 16% YOY as a result of fewer vessels after the sale of 5 vessels in 2020. Depreciation was also significantly lower as a result of a smaller fleet, asset impairment of US$4.5 million taken in 2020 and an adjustment in useful life of assets. Fuel bunker however, rose by 74% YOY to US$0.2 million due to a new wet contract in 2021.”

" –Oil & Gas Industry

2021 has brought fresh optimism around the world as most major countries have been actively vaccinating their populations, resulting in more traffic and the opening up of some sectors of the economy. The new variants and alarming escalation of infections in India demonstrate that the recovery will not be smooth, but economic data around the world has turned more positive.

–Offshore Vessels

Similarly, there has been a turnaround of sentiment in the oil and gas industry, with most predictions showing a bottom in 2020-2021 and anticipating higher investment along with a stabilizing oil price above US$50/barrel. This has also been reflected in the Offshore Supply Vessel (OSV) market which has seen increased transactions of second hand vessels since the start of the year.

There are more tenders in 2021 compared to last year, although charter rates in the region have not yet risen as much as in the North Sea. The highest tendering activity has been in Malaysia and Brunei, while Indonesia has lagged."

1 Like

Godt å være norsk

1 Like

Ikke uten grunn at Knut Klepsvik økte beholdningen med 200 000 aksjer😉

1 Like

Han vet nok hva investerer i ja😎

1 Like

Vet ikke helt hva jeg forventer, men sjelden jeg ser med glede på et kvartalsresultat, pleier å være å gruglede seg, soff sitt q1 gleder jeg meg til.
Ikke fordi jeg forventer 300mill i pluss, men fordi jeg tror vi vil kunne registrere bedring på de fleste parametere.

2 Likes

Får vi ikke indikasjoner på bedring så blir jeg meget forundret - Meget. Hadde vært greit med en positiv oppdatering i NM saken også - :rocket:

2 Likes