Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Det er vanligbus bedre rater på norsk side, sprsielt på ahts. Bedre større båter der, og noe strebgere krav ofte.

Det er en storm på gang nå, kommer det et riggflytt braker det løs🙂

2 Likes

Antageligvis vil en løsning hvor soff må overta NM føre til kursras på 20-30%. Da casher jeg ut Mowi aksjene mine og kjøoer Soff. Slik csv markedet ser ut nå tror jg ikke alle forstår hva som skjer. Enkelte rederier melder on 30% aktivitet på havvind (soff 10% og økende) og det er knapt bestilt nybygg siste 5 årene. Store deler av flåten er i verden er 15-20 år og henger ikke med pp verken dagens krav til subsea, kravene i havvind eller generelle miljøkrav som feks Equinor i stadug større grad bruker som et av kriteriene ved anbud.

Da vil vel Solstad få ett problem med flåten de har i dag?

Stoler vanligvis på listene her, men og vet noen andre nevnte det forleden dag, men siden det ikke er tilbakeført fortsatt, spør jeg,

Er dette mulig på noe som helst måte?

12.5
2. DNB NOR BANK ASA MEGLERKONTO INNLAND +50 000 +0,59% 8 478 460 11,31%

14.5
4. DNB NOR BANK ASA MEGLERKONTO INNLAND -4 239 254 -50% 4 239 206 5,655%

19.5
4. DNB NOR BANK ASA MEGLERKONTO INNLAND 4 239 206 5,655%

Ja delvis-for de har også endel eldre csver. Fordelen for Soff vil være NM, og ikke minst størrelsen, at de er restrukturert og de solide eierne. Mange andre selskaper har absolutt ingen handlefrihet før de er restrukturert, og hvem vil være hovedeierne? Ikke Aker og Fredriksen som hos Soff, men banker som vil ut, en prossess Soff slipper.

Kanskje Metallian, men er ikke helt overbevist.

Om man legger til grunn at Solstad har fikset en “godt nok” betalt langtidskontrakt på la oss si 3 år.
Dersom Solstad da uansett MÅ overta båten, altså kjøpe den.
Da vil jeg anta at man kan fullfinansiere dette ved et låneopptak og en ikke altfor heavy emisjon, i tillegg har man en ganske solid cashbeholdning i bunn.

Jeg tror ikke dette blir løsningen(jeg tror det fortsetter som tidligere med NML, alternativt skiller Solstad ut et eget ESG selskap som inkluderer NM med Aker som største eier med >50% av aksjene), men dersom så skulle skje, er du overbevist om at det vil medføre kursras fra hvor vi står nå?

Jeg er nesten 100% sikker på at NM fortsatt vil være endel av flåten, noe annet er nesten utenkelig.

Dersom Soff overtar NM samtidig med melding om ny lengre kontrakt blir det ikke kursras, tvert imot kan det gå motsatt. Jeg håper nesten på kursras😂 da kan jg øke for at NM er japabel til å tjene inn gjeld ig drift er jeg ikke i tvil om. Det tror jeg ikke bankene er heller, så en fortsettelse av NML evt en ny eierkonstellasjon er nok mer nærliggende.

1 Like

Jepp, da synes vi enige, poenget mitt er at nesten uansett utfall fra her hvor vi står nå på kurs drøye 5 sliter jeg med å se ytterligere nedside grunnet NM.

Jeg tror at nesten uansett hva de faller ned på så vil løsningen være av det bærekraftige slaget og således på sikt styrke Solstad Offshore.

Og dette er litt av sakens kjerne for meg når jeg surner litt over kursutviklingen, det synes vanskelig å se at noen av de involverte skal være tjente med at Solstad ikke overlever.

Jisus som det tildeles i spotten idag, disse oppdragene dro oss opp i totalt 12 tildelinger.

NEW [MAERSK LANCER](javascript:void(0):wink: Stena Drilling Ltd Supply duties, D/D to L/R 21/05/21 RNR
NEW [SIEM PEARL](javascript:void(0):wink: Premier Oil E&P All duties, 8 days firm + D/D 14 03/06/21 RNR
NEW [ATLANTIC MERLIN](javascript:void(0):wink: Premier Oil E&P All duties, 8 days firm + D/D 14 03/06/21 RNR
NEW [NORMAND SITELLA](javascript:void(0):wink: CNOOC Supply duties, 14 days firm + D/D 14 20/05/21 RNR
NEW [COOPER VIKING](javascript:void(0):wink: Lundin Supply duties, D/D 14 23/05/21 RNR

Normand Sitella er en av våre :grinning: Vel den eneste som ikke hadde oppdrag.

@Metallian, Cooper Viking ser brenn ny ut, 2021 modell.

1 Like

Åjåj, den stormen min kan bli orkan for de få ledige store ahtsene neste dagene om rette jobben kommer😳 vi trenger et 3båters riggflytt!

2 Likes

Ja, det var jækli som det tok fyr

Viking kommer rett fra verft ja, flott båt-mener å huske den skal på lang kontrakt snart

Fin jobb for Sitella der om raten er 150 eller over

Blir spennende å se om ratene kommer og hva de blir, de må da bli ganske hyggelige.
Imorgen justeres utnyttelsen for psv seg til 91% totalt. 95% på norsk side og 88% på britisk side.

Kunne jo håpet at Sapphire er klar for oppdrag…

Stemmer det da at det bare er 4 skip på britisk side som ikke har fått tildelt oppdrag?

Noen som har opplevd så mange oppdrag bli tildelt på samme dag?

@Metallian må svare for tidligere, men siden november har dette aldri skjedd før, det er jeg 99% sikker på.

Britisk side… ja, 2 ahts og 2 psv såvidt jeg kan se.

Det som er litt forvirrende her er at følger man Westshore og pareto opererer dem med vidt forskjellig antall psv’s og ahts.

Pareto totalt 27ahts + 36 psv= 63 fartøy.
Westshore totalt 25 ahts + 55 psv= 80 fartøy.

Beklager, Pareto har ytterligere 6 ahts og 1 psv på det dem kaller “AVAILABILITY SOUTHERN NORTH SEA” så da er de på totalt 70 fartøy.

1 Like

Westshore har ofte fartøy på listen som kommer inn om mange uker, endel av disse vil gå på opsjoner og er ikke reelle.

Det er uhyre sjeldent med over 10 tildelinger på en dag.

2 Likes

Hvis man følger Westshore så er det da tildelt kontrakter til 15% av spoten på en dag, ganske heftig😃

Nei, for dette måtte vel i så fall være flagget!?