Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

tar tid å selge hytta…går sikkert minst en uke…og en uke til for å få cash, men da er nok solstad langt over 6 dvs. rett i overkant av 8 igjen. ergo glem å selge hytta…med det første

Godt å ha med en evig optimist som deg, Oladunk, trenger det i denne tragiske tida :+1:

Når jeg ser på de forskjellige fasene for en aksjers utvikling, så kjøpte jeg første gang ca nederst i bull-trappen før “return to “normal””, i går følte jeg på fortvilelsen, så tilbake til normalen i dag da, kanskje?

1 Like

Den beste analysen jeg har sett og den stemmer på en prikk

1 Like

Hvor tenker du at “new paradigm” treffer i Soff caset?

Vi er snart i despair…
5,3 og litt under, men det er kun min synsing
Ååååja det var en spøk du kom med :wink:

@Metallian

Betales bra nå om dagen

NEW [ENERGY EMPRESS](javascript:void(0):wink: Acona AS Supply duties for Transocean Barents, D/D 7 20/05/21 NOK 170000

NEW [COOPER VIKING](javascript:void(0):wink: Lundin Supply duties, D/D 14 23/05/21 NOK 175000

Er vi heldige nå ser vi rater over 200k for psv i løpet av svært kort tid, dette har en selvforsterkende effekt med å få igangsatt prosjekter når man ser at ratene stiger voldsomt og ledige båter snart er fraværende.

1 Like

… bare til å roan. medesinen her er tid. videre så ser vi økt aktivitet på rigg…på Supply/ankerhåndteringsbåter/konstruksjonsbåter/subsea…og på toppen av det hele…" en mengde miljø ting…med statelig støtte" som generer aktivitet på vindmøller med mer…
Verdens forbruk av olje er nok ikke helt på plass dette året…men se på 2022 og helst 2023 til 2024.
Videre blir det nå skrapet en del båter og solgt ut en del båter til andre formål.
Her kommer det til å bli en rekyl og den er garantert til å komme.
Det blir ikke bygget nye båter…og markedet er der…det har ikke forsvunnet… her går alt naturens gang. det blir et vakum…det kommer. men man må ta seg tid.
når det gjelder solstad så har det solide eiere. de har en solid drift organisasjon, de har en solid erfaring gjennom ti år. Det som skjer med kursen her fortiden gjenspeiler ikke mulighetene eller verdiene som ligger i solstad. Videre så har solstad nesten fått blanke ark…en ny start.
Det eneste jeg ikke liker her med denne aksjen er fordelingen av aksjer. Vi som kjøper og selger aksjer er ikke mer en ca. 26% av aksjonærene. De andre aksjene er eid av banker og langsiktige eiere. dvs. her er det ca. 100mill som kan være i fluktuasjon.
salg små poster kan få aksjen til å vaiere mye. videre mange av de som kjøper aksjer ser for seg å kunne tjene penger på kort tid.
Det er disse aksjonærene vi sliter med for tiden samt de bankene som selger seg ned ut fra prinsip.

1 Like

Enig. Dessuten er det snart sommerferie med mange planer for familieturer i Jotunheimen, og uten tanker om jobb, aksjekurser og corona mv.

Jeg angrer derimot veldig på at jeg nå har plassert alle sparepengene i langsiktige aksjeprosjekter for jeg kunne veldig gjerne tenkt meg mer aksjer i SOFF slik prisnivået er nå. Det får bli en læring til fremtiden og alltid ha cash tilgjengelig for de spesielle mulighetene. Det spørs om ikke SAS-aksjene ryker så fort ferieturene begynner, men tror vel egentlig det blir litt for sent.

Og med den råvareboomen nå så må jo nybygg bli fryktelig dyrt, det vil derfor ryke en del supply-rederier med eldre flåte, Soff er vel ikke den som er verst stilt der heller?

Ja, det å ikke ha mulighet til å øke nå er nesten værre enn nedgangen som har vært, fryktelig plagsomt.

Solstad forsvinner ikke samt at de har store båter. se på Tidwater…de har satset på små båter. mange av de store er skrapet.
Ja kortsiktig så er stålprisene nå høye, videre er generelt bygge kostnadene gått opp. Norge som en leverandør er nede på 30-40% av den kapasiteten vi hadde. Det å komme i gang med bygging forutsetter flere ting. At man ser et fremtidsrettet marked, at finansinstitusjonene med samt banker lager en åpning for bygging.
Hvis ikke Giek er med så stiller ikke bankene seg bak en lån for bygging. Nå har de brent seg så mye at det vil ta tid å få opp positiviteten til å være med…ergo ser jeg fremdeles 4 år uten tilførsel av nye båter i dette markedet. Går ut i fra da at det tar 2 år for prosjektering samt 2 år å bygge. tenker da på konstruksjons båter og Ahts. De nye båtene vil bli et konstruksjonsmessig dilemma pga alle de miljøkrav som er kommet og de miljøkrav som man må se for seg i fremtiden…båten bør jo ha en levetid på minst 20 år.

…nå fortiden er det mye Røre… det er ikke å bare bygge en båt som tjener formålet… nå kommer det en masse innbakte miljøkrav som fordyrer fartøyene samt kan bety noe for størrelsen til fartøyene.
miljkravene vil be baket inn slik at man kan tilføre “subsider” eller tilskudd som er samlet inn på bakgrunn av beskatning av de båtene som ikke har møt de gjeldene miljøkrav… dette blir komplisert…og er komplisert. i noen andre markeder så bygges det båter til tett på 500mill med mange nye miljø relaterte ting. en slik båt uten dette miljø aspektet koster rundt 320mill…så hvem betaler for den ekstra kostnaden? og hvem vil betale for det i fremtiden. nå får man tilskudd…men senere så vil dette belaste hele næringen… med mye tull og tøys som totalsett ikke gir noen miljøgevinst i det hele tatt

1 Like

Rater på 150-200k/dag for psv er uansett bra ig godt over breakeven😃

Sitella fikk 110k/dag for sin 14+14 jobb, greit nok for den lengden.

Trøkket fortsetter idag :smiley: foreløpig 4 kontrakter tildelt

Sea Falcon er godt posisjonert for en godt betalt jobb før langjobben for Equinor 15.06

Nærmer seg Q1, blir spennende å se hvor inntektene havner.

2019
Q1 1,15 mrd Q2 1,37 mrd Q3 1,48 mrd Q4 1,25 mrd

2020
Q1 1,20 mrd Q2 1,33 mrd Q3 1,32 mrd Q4 1,17 mrd

Tør vi håpe og satse på at selskapet leverer nærmere 1,3-1,4 mrd??

Viktigste blir uansett i tillegg kostnadene og avskrivinger, valutaeffekt har jeg ikke sett på.
Og så blir det ikke minst spennende å lese hva LPS skriver om hvordan de vurderer mulighetene framover nå.

As previously communicated to the market, Solstad Offshore ASA’s subsidiary
Normand Maximus Operations Limited has been pursuing legally the unpaid
termination fee and other claims following the early termination by Saipem
(Portugal) Comercio Maritimo Sociedade Unipessoal Lda, of the time charter party
for “Normand Maximus”.

Normand Maximus Operations Limited and Saipem (Portugal) Comercio Maritimo
Sociedade Unipessoal Lda, as time charterer of Normand Maximus, and Saipem SPA
as time charter guarantor, have today entered into an agreement for settlement
of all claims and counterclaims between the parties related to the time charter
for Normand Maximus.

The settlement entitles Normand Maximus Operations Limited to a payment of USD
48,25 million primo June 2021. This equals approximately 96% of Normand Maximus
Operations Limited’s gross claim.

The dialogue for a long-term solution for the lease financing arrangements for
the Normand Maximus is ongoing, and reference is made to our Annual Report for
2020 for information on this issue.

Skudeneshavn, May 20th, 2021

Contacts
Lars Peder Solstad CEO, at +47 91 31 85 85
Kjetil Ramstad CFO, at +47 90 75 94 89

Solstad Offshore ASA

This information is subject of the disclosure requirements according to the
Norwegian Securities Trading Act section § 5-12.

2 Likes

Haha​:rofl::rofl:

NewsWeb fantastisk :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

Det er en sum tilsvarende hele mCap´ en det. Hva skjer nå?

Vanvittig deilig!!!