Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Freight revenue eller operating income

Dette var verre enn jeg hadde sett for meg, under milliarden i omsetning om NM holdes utenfor. Ser ut som ratene må et stykke opp før de begynner å tjene penger.
Samtidig så er det 2 år til gjelden skal begynne å betjenes

Holder man term.gebyret utenfor falt omsetningen med 20%, for Eiof som leverte for noen dager siden falt omsetningen med 25%.
Imorgen får vi svaret for Dof og havila.

Uansett, det går framover, vanskelig å argumentere mot, så får vi se om det går fort nok framover.

" Solstad Offshore endte kvartalet med et underskudd på 310 millioner kroner, en klar forbedring fra minus 2,2 milliarder i første kvartal 2020."

Hm, var ikke aksjonær gjennom q1 i 2020, men herregud, minus 2,2 mrd, det er jaggu heftige saker.

Hjelper ikke å være best i klassen dersom klassen suger

Enig i det, godt poeng.
Ingen tvil om at i tillegg til maximus så må Solstad reaktivere og innsette flere fartøy på kontrakter framover.
Nå er det et moment her at det er som @srh sier tatt endel engangskostnader. Kostnader forbundet med fartøy som skal ut vil forsvinne, mener LPS skrev at de håpet å kvitte seg med alle de resterend 28 fartøy i 2021. Covid 19 trekker fortsatt ca. 30 mill i kvartalet, altså drøyt 100 mill. på årsbasis.
Man må håpe på høyere trøkk i spotten samt høyere rater jevnt over kombinert med fartøymangel i verden når nå flere havvind prosjekt krever et betydelig antall fartøy som kan gi et betydelig løft generelt i kontraktsprisene.
Det blir det nok “gamechangeren”

De fleste aktive båtene hadde løpende avtaler i 4Q21 og 1Q22. Forskjellen var at en del kontakter utløp ved slutt 4Q, og at mange av de nye avtalen ikke gir virkning- eller full virkning før i 2Q. Spot gjennom 1Q var ikke egnet til å kompensere for dette. Dette var, slik jeg ser det, ikke veldig overraskende og slik jeg tolker de nye- og flere avtalene skal dette godt kompenseres for i 2Q- ikke minst som følge av en bedre spot.

1 Like

Synes siste setningen her hvertfall helt klart indikerer at man med stor sannsynlighet vil lykkes med en ny kontrakt for Maximus.
Valgets kvaler kanskje for Solstad, man kan kanskje oppnå bedre betingelser om man drøyer utover samtidig som man ikke har den tiden å spille på ift bankene.
Det kan ikke drøye lenge før vi får den avklaringen på bordet. Og den løsningen vil med stor sannsynlighet gi oss en kjærkommen boost.

"On the commercial side we reached a settlement agreement with Saipem on the
Normand Maximus termination-fee on May 20th. We are pleased with reaching an outof-court agreement. The termination fee amount is recognized in our Q1 accounts
and has a major positive effect. Normand Maximus is presently working in Gulf of
Mexico. Where the journey continues thereafter remains to be seen, but we see
interest from clients in several of the most central Oil & Gas regions in the world. "

2 Likes

Bedre enn ventet og bør se en reaksjon opp i morgen. Noen er opptatt av at NM gebyret er en engangspost. Men da må man huske på at NM ville generert inntekt gjennom kontrakten med Saipem uten terminering. Blir for enkelt å kutte omsetningen med 400 millioner for å finne “reell omsetning” og snakke om så dårlig det var.

Pilene peker oppover. Særlig csv og renewable ser lovende ut. Dobling i renewable fra Q1 2020.

1 Like

I praksis utgjør de 378 mill inntekter for Saipem i ca. 12mnd.

Noen som har sett om dem har betalt noe til NML i q1?

Resultatet uten NM var noe under forventningen. Har ikke lest rapporten ord for ord, men umiddelbart fremstår rapporten skrevet med langt mer positiv prosa enn jeg har lest på lenge. Når det gjelder “where the Journey (…) from clients in several of the most central” - slike påstander trykkes ikke uten belegg. At det ikke har kommet en børsmelding vedr. NM allerede kan forstås som at SOFF ikke er tilfreds med eksisterende tilbud, eller at et tilbud er i ferd med å ferdigstilles. Dette er vel og merke spekulasjoner, uten saklig grunnlag.
For min egendel avventer jeg snarlig oppdatering om NM.

1 Like

Underskrevet kontrakt børsmeldes, så mye er sikkert😁

1 Like

Ser fram til presentasjonen imorgen, utrolig hva innvirkning det kan ha ift totalbildet.

Har ikke noe tro på at så skjer, men kunne jo passet med en avklaring rundt NM i 07-08 tiden i morgen. :grinning:

God Morgen Rodjer
som nevnt før så må Solstad betydeligt opp med volumet dvs. omsetning. Hvis du leste presentasjonen for q1 og hva som ble skrevet og båter. i q1 så har de satt in 2 båter til videre så blir det nevnt at det er 8 båter nå som klargjøres pga at de ser at de får jobb til de. dvs. q1(85-87 båter)… q2( 87 til 96 båter). Så dette sammen med med høyere aktivitet og priser vil gi høyere omsetning. Ha ha…prøver å lese ut noe mer positivt fra rapporten.
…men da får vi se hva som solstad kommer med kl 09:00. Regner med at det blir mye snakk om fornybart.

bilde

Grei den også

Jeg leste nøkkeltallene litt for fort i går og ble svært glad da jeg så omsetningstallene og justert Ebitda, siden jeg var sikker på at termineringsgebyret ville inkluderes i tallene for Q2 da det var i dette kvartalet saken ble løst. Gleden ble til skuffelse da jeg skjønte at hele termingebyret ble tatt med i Q1.
Engangseffekt eller ei, vi skal uansett være svært glade for at denne saken er løst og at Soff får inn rundt 400 mill på konto. Den positive guidingen rundt CSV og renewables beroliger i hvert fall meg mtp. NM, og Soff for øvrig.

Men tallene for Q1 viser at det svært viktig å få NM på fast kontrakt og at videre konsolidering og skraping er avgjørende.

2 Likes

JA gikk for fort for meg og i starten, jeg trodde de skulle inkludere 25% av gebyret, ikke hele-så for meg gikk omsetningen fra veldig bra til dårlig-nå er ikke det noen stor krise i seg selv for Q1 men som du sier- omsetningen må opp og NM må på lengre kontrakt skal vi få fart på dette.

HAdde vært interessant å vite mer om hvor mange av csv/renewable skipene som nå er på vei til nye jobber-slik ejg tolker både LPS og de andre som har kommet med rapporter er det såpass trykk på de større skipene nå at det kan bety et voldsomt oppsving i både backlog og inntjening fra Q2- håper LPS sier litt mer om det kl 09

Opplagt,
Volumet og rater må opp og det er derfor LPS har bedt bankene om å ta grep slik at situasjonen blir levelig for flere.
Grunnet ekstremt med havvind prosjekter vil etterspørsel og pris gå betydelig opp godt hjulpet av også et bedre marked i olje&gass.
Er glad for at Solstad besitter såpass mange moderne CSV, de kan bli gode å ha framover nå.

Den fella var vi flere som gikk i inkludert meg også.
Samtidig så er det viktig uansett å merke seg en resultat forbedring på ca. 2mrd versus q1 2020.
Mye er tross alt i ferd med å endre seg til det betydelig bedre.
Det står mye positivt i rapporten om framtidsutsiktene både mht Maximus, Havvind og også Olje &gass.
Nå er Solstad priset i dass uansett, så de store bevegelsene vil vi nok ikke se, overskriften i FA er slik som mange liker og LPS har kl 09 muligheten for å balansere dersom nødvendig.

Omsetning også betydelig redusert hos DOF, så ikke bare EIOF og Soff som har slitt gjennom q1.

1 Like

Nei, det jeg tenkte, Solstad har nok tross alt kommet best ut av dette kvartalet og det er verdt å ta med seg.
Dof ser jo virkelig tungt ut.

Spent på Havila.

Dof redusert inntekter med 27,5%, Eiof redusert med 25% og Soff redusert med 20% om man holder Saipem inntektene utenfor.

1 Like