Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Ja. Solstad er som et "flax " lodd (billig og høy risk)…men trenger mer fundament for inntjening. for q2 og q3 må vi se en omsetnings økning fra 1milliard til rundt 1.7 milliard…det går på båter i drift samt rater. typisk har solstad ligget på rundt 5 milliard. da har dem hatt 1.2 milliarder i q1 og sett at q4 er likt,så gir dette 5-1.2-1-2=2.6 milliarder for q2 og q3. for delt likt…1.3 milliarder for q2 og q3. dvs
hvis vi får like stor aktivitet som sist år så er forventningen rundt 1.3 og ikke 1.7 milliarder. det blir utroligt intresant å følge med på q2 dette året. det vil fortelle mye. Skulle tro at konstruksjonsbåtene skal kunne dra opp mye mer enn før.

1 Like

Jeg skal mene lite om omsetningen for q2, jeg traff veldig bra for q1, men det skyldtes ikke min dyktighet, Saipem forliket fikset det.
Men, det er på det rene at igår da presentasjonen ble gjennomført var allerede q2 unnagjort med 2/3 del.
De ser opplagt allerede nå konturene av hvordan q2 ender og jeg mener bestemt på et tidspunkt i presentasjonen at Solstad gir utrykk for et langt bedre kvartal enn q1, grunnet flere og større fartøy på kontrakt.
Så, enig i at volum og rater må opp for å nå solide positive tall fra q3 og utover.

Når det gjelder kortsiktig kursutvikling mener jeg fortsatt at det er flere solide kurstriggere som kan utløses. Som nevnt x antall ganger, ny kontrakt for Maximus og avtale med bankene, hvertfall ikke mindre aktuelt etter presentasjonen igår samtidig som tiden løper ift bankene.
Nye kontrakter for alle typer fartøy, men spesielt CSV kan man ha klare forhåpninger til.
Og en x-faktor i dette med Aker samtalene, hva dette er og hva de kommer med.
Caset er etter mine begrep betydelig derisket og således sitter hvertfall jeg komfortabelt.
Med en mcap på et stykke under 500 mill er det ikke vanskelig å sitte behagelig her med de potensielt positive utsiktene som ligger foran oss.
At noen går lei den siste tids kjipe kursutvikling er ikke å undre seg over, men 20% byksene kommer alltid plutselig :grinning:

Ellers må jeg bare si at hovedårsaken til at jeg tror Solstad gjenopptok live presentasjoene nå er rett og slett fordi dette var vendepunktet.

1 Like

ha ha… vi får håpe du får rett Rodjer. ellers så ha en fin dag i sola.

Takk, i like måte.
Ser ut til å bli en aldeles strålende dag værmessig :grinning:

Ikke bare supply som har slitt i 1. kvartal:

Beklager, men måtte bare komme med en liten kommentar knyttet til denne flaxloddsammenlikningen;

For meg er et flaxlodd en investering som gir nærmest mikroskopiske sjanser til gevinst, og hvor eventuell gevinst utelukkende er basert på tilfeldigheter.

SOFF ser for meg ut som en investering som påkrever grundige selskaps, markeds - og energirelaterte fremtidsvurderinger samt tålmodig lojalitet til disse vurderingene og som kan gode muligheter for gevinst- herunder mulighet for megagevinst dersom man lykkes- og treffer med dette.

Er derimot enig i at SOFF kan sammenliknes med et Flaxlodd dersom ovennevnte vurdering fører til en konklusjon om sannsynlig ferd mot økonomisk ruin men da ville jeg nok heller valgt flaxloddet- med mindre man er robot, trader eller masochist.

4 Likes

titanic…

Kostprisen er visst 2,4 øre, kursen er nå på 7 øre, så dette er fortsatt altfor dyrt.

ha ha…ja det var en dårlig sammenligning. Det jeg mente er at det er forbundet med betydelig risiko å invistere i solstad i forhold til Storebrand som et eksempel,som leverer alltid

Der kom den på Sea Falcon.

26/05/21 [SEA FALCON](javascript:void(0):wink: Shell UK Supply duties, C/R + opt 27/05/21 RNR

3 Likes

AHTS utilization opp til 80%:

image

3 Likes

Noen som sitter på informasjon om hvorvidt SIOFF må/skal skrote noen av sine 31 båter- fant ikke noe info om dette i årsrapporten ?

Her er det vel kanskje noen muligheter?

1 Like

Godt spørsmål, de har en såpass ny flåte så jeg tror ikke de kommer til å skrote noe med det første.

Meget pen rate for Falcon, rett under 200k/dag

Er vel faktisk ca. 210k.

Impoenerende flott rate det der gitt.

Normand Supra er ledig fra imorgen…

De som better på SIOFF må ta frem kalkulatoren sin:

Etter utstedelsen av nye aksjer, så blir det totalt 23.885.205.271 aksjer i SIOFF, i skrivende stund er kursen 0,0638, dette gir en verdsettelse på 1,523 mrd NOK, sier ikke mer…

kommer vel en del mrd nye aksjer?

Ja, det er nå 934 738 777 aksjer i SIOFF, det skal utstedes 22.950.466.494 nye aksjer, totalt 23.885.205.271 aksjer i SIOFF :slightly_smiling_face: