Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Lett å like rateutviklingen i spotten, nå må vi håpe at trykket holdes oppe framover så blir det svingende mye cash ut av det og det trengs.

1 Like

Plutselig er AHTS-utnyttelsen 88% :slightly_smiling_face:, ikke lett å forstå seg på de bevegelsene

1 Like

Ja, men dersom det ikke kommer noe nytt utover dagen idag eller imorgen faller den tilsvarende 9 ahts imorgen.
Veldig mange går av kontrakt i morgen og lørdag. Men noen av dem kan nok bli forlenget

Vi får håpe trykket holder seg, plutselig noen kjøpere nå :slightly_smiling_face:

Man vet nå utfra presentasjonen igår at det etter alle solemerker går mot en ny lengre kontrakt for Maximus, selskapet sitter og samtaler og vurderer hvilket alternativ dem skal velge.
Man vet at man må velge et økonomisk bærekraftig alternativ. Min tanke er at dersom ingenting av det de forhandler om er bærekraftig ville dem avsluttet hele kontraktssonderingene og forsøkt å avhendet hele Maximus.
Hvis man da tar utgangspunkt i kontrakt på minimum 1 år og opp til 2 til 3 år, raten er vanskelig å anslå, men om man legger til grunn 800 til 1,1 mill så snakker vi om at det når som helst kan meldes en kontrakt for fartøyet på en potensiell verdi i intervallet 300/400mill - 900mill/1,2 mrd.

Hvordan i hel… er det mulig å forklare at nesten ingen kjøper aksjer på forventning?
Synes det er helt aldeles merkelig, må bare erkjenne det.
“Alle” vet jo hva som skjer kursmessig ved en slik melding.

Helt enig. En slik melding rydder også unna usikkerheten mht. finansieringen, så to fluer i en smekk.

“Alle” skal visst ha “billige” NAS. og SIOFF-aksjer i dag:

image

Tja, kanskje greit å være i spotten med noen fartøy, ikke alle langtidskontrakter som lyser gull såvidt jeg kan bedømme.
Disse ahtsene er vel ned mot 50k/dag om jeg leser dette riktig.

Må nevnes at endel av båtene i Asia er milevis under nordsjøstandard og desto billugere å bygge og drifte. Det er en grunn til at Asia ikke ble nevnt av lps onsdag, mye rart der.

Hehe,
ja, er klar over det, derfor passende med en dof båt i bakgrunnen :rofl:

Blir nå spennende å se hva de reaktiverer den nærmeste tiden, men er rimelig sikker på at vi snakker Sea Spear, Sea Spark, Sea Pollock og Sea Tantalus hvertfall, Normand Corona er også en mulighet.

Aurora også en mulughet🤔 Disse UT-dedignene var forøvrig ikke veldig populære tror jg

Ja, vi får se, uansett utfra hva LPS sa igår kan vi utgå fra at dem skal inn på lengre kontrakter alle som reaktiveres framover og det betyr vel også da Sea Panther som vi oppdaget i spotten for en stund siden.
Lover meget godt dette for q3 som er mitt store og første mål ift inntjening.

PS! Om ikke jeg tar feil er raten på GBP 18,000/212k NOK det høyeste for en PSV i 2021?(høyeste kjente raten)

Ser forøvrig at Normand Flipper også har dukket opp i spotten hos Westshore.

[NORMAND FLIPPER](javascript:void(0):wink: 10064 990 II Premier Oil E&P - PSV for supporting Valaris JU-123 - 4 wells firm (ca 100 days per well) + 2 opt 10.07 - ABERDEE

Stigende rater også for ahtsene.

NEW [SKANDI ICEMAN](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS Supply duties, D/D 5 28/05/21 NOK 275000

Pentpent, 200 for psv og rund 300 for ahts, holder det seg blir det peng.

Men @Rodjer det er da vitterlug en psv rate det der🤭

Ja, 300k for psv og 4-500k for ahts de neste 4-6mnd hadde sannelig gjort susen :grin:

1 Like

Men spøk til springkniv, det er nokså trangt på psv siden når det hyres inn en ahts til 275k/dag for å frakte ut varer

ha ha…du kan drømme du (der er jo for mange AHTS.Markedet trenger med tid)…men hvis man får gode rater på konstruksjonsbåtene og spesielt Normand Maximus så skal jeg være fornøyd. Jeg tror at Lps og gjengen kvir seg meg å gå inn i en langtidskontrakt når de ser utviklingen innen for prising på konstruksjons båter. flere rederier har inngått langtidskontrakter
i denne tiden og mange av dem er til dårlige rater. Jeg tror at Lps vil ligge litt på vannet og avvente og ta jobber i mexico…og rundt dette område. det er mye på gang der nede. kos dere i varmen og kom dere ut og få noe på grillen og noe i glassene…stress ned

Jeg må bare si for egen del så har jeg undervurdert hvor negativt Q1 var for næringen som helhet. Nå bokførte jo SOFF hele termineringsgebyret for NM i Q1 og det reddet helhetsinntrykket. Men ser jo og at det tas ordinære nedskrivinger på vel 300m. Rentekostnader og er jo betydelige, men disse er vel kanskje faste slik at de ikke stiger ved endring i markedsrenten. Litt synd at NM terminering ikke kunne bokføres i Q2 for det tror jeg ville ha gitt en skikkelig trigger. Men når kontrakt kommer så blir vel det en vel så stor trigger. Så jeg holder, men akkumulerer ikke…

Hva er det jeg skal drømme om?(det var selvsagt ironi)
Fullstendig inneforstått med at ratene ikke blir slik de neste 4-6mnd, men vi nærmer oss høyseseong og at vi vil oppleve bra rater innimellom framover er vel ikke feil?

Ingen ting som er feil, jeg bare spøkte jeg også. Alle man håper på en utvikling slik som du beskriver. Så alt er bra. Hvis jeg fornærmet deg så unskyld.

1 Like