Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Good good, ble bare i tvil hva du tenkte, alt vell :grinning: :+1:

Noen som har satt seg inn i hovedtrekkene i restruktureringen av Sioff?
Gjelden idag versus igår etc.

Ser at kursen endte på 0,06 idag, uten å ha sjekket nærmere, dette må vel være en drøy prising fortsatt, eller?

Normand Australis CSV Open Singapore

Spent på hva planen er for denne.

For å sette det i sammenheng: Med en kurs på 6 øre, så prises SIOFF til 1,43 mrd

SOFF, DOF, EIOF og HAVI prises idag tilsammen til 936 millioner.

Ja, en av delene er hvertfall skammelig feil.
Jeg mener jo at Soff er betydelig underpriset hvertfall…

SIOFF bør jo med dagens prising nesten ta en emisjon og så tilby å kjøpe opp de 4 andre selskapene, er vel enklere å få riktig pris i spot om en kontrollerer hele markedet :grin:

Ja, det skulle tatt seg ut :joy:

Ser forøvrig at oljen ser ut til å kanskje gjøre et nytt forsøk på usd70.

1 Like

Noen som har kjennskap til hva slags break Even nivåer soff har i snitt på de ulike delene av flåten sin/skipstypene?

Interessant kursutvikling om dagen tatt alle oppdateringer i betraktning. Kan bevegelsene vi ser være så enkel som at investorene som tok sjansen på bunn forrige uke nå selger seg ut - da q1 ikke var helt som forventet?

Er bortreist uten særlig med gsm dekning. Takk for gode tanker, vurderinger og oppdateringer.

Fint om noen kan ligge ut en oppdatert aksjonærliste.

Sioff er jo interessant- rent tradingmessig.

Vet ikke hvor mange som er rede til å svare for det, men @Metallian har nok noen kvalifiserte tall tenker jeg.

Man kan nok gjøre enkelte kcirka kalkyler basert på mannskap etc., men ikke enkelt.
Fikk vite av en i mannskapet på Sitella at der var dem 14 i crewet inkludert en lærling.

Kjekt å se at Torvik øker igjen.(noen av endringene på dagens liste)

  1. TORVIK TRAILERREP AS +80 000 +20% 480 000 0,64%
  2. CLEARSTREAM BANKING S.A. -215 206 -65,04% 115 662 0,15%

Kristian Falnes er faktisk inne :grin:

  1. KRISTIAN FALNES AS INN +150% 100 000 0,13%

@aksjewonka , synes det er vanskelig å vite hvem som holder kursen nede, Clearstream Banking har åpenbart vært en av aktørene, Nordnettere det samme selv om de økte med 80k på dagens liste(siden det ikke gikk veien solgte de seg sikkert ut med tap igjen mange av dem, bruker ofte å være slik, antar listen imorgen og mandag vil vise at Nordnet igjen har redusert).
Dagens liste inneholder 12 endreinger på topp 50, av dem øker 9 mens 3 reduserer, så jeg vet sannelig ikke.
Men at mange mindre selger sine poster tror jeg nok i tillegg til at noen større herjer litt for å få seg billigere aksjer. Usikker på om dagens liste er fra fredag eller tirsdag, men tror kanskje faktis den er fra tirsdag.

Ift dagens oppdaterte topp 50 er det som jeg trodde stort sett bare Nordnet som selger, dog ikke mye.

  1. NORDNET LIVSFORSIKRING AS -24 074 -7,17% 311 615 0,42%
2 Likes

Siem Offshore ute med q1 resultatet idag.

https://newsweb.oslobors.no/message/534493

Ser for meg ut som om SIOFF går gjennom en relativt lik restruktureringsprosess som det vi gjorde herunder med tilsvarende samme resultat sett ift. “størrelse”.

Mht. verdi er det vel således naturlig å tenke at vi skal ligge på nogenlunde samme nivå ettersom inntekts- og verdipotensial knyttet til størrelse nok ikke bidrar positivt i dagens marked. Dette lover i så fall enten ikke godt for SIOFF, eller godt for oss.

Jeg stiller meg derimot litt undrende til verdsettelsen av flåten som, slik jeg leser tallene, er ca. 50% av vår. Er deres flåte så mye nyere- og mer moderne?

Jeg mener å ha lest at vi avskriver på 20 år, og at dette er raskere en de fleste av våre konkurrenter. Dette kan i så fall være del av årsaken. Men, mer naturlig er det kanskje at vi har vært med edruelige og/ eller mer strategiske ift. nedskriving i et dårlig men forventet stigende marked?

Dette kan jo evt. få en betydning for EK og et eventuelt behov for EMI dersom markedet ikke får så snarlig og rask vekst som vi håper på.

SIOFF - Er det jeg eller markedet som tar feil?

Sioff har i det store og hele ikke en ny flåte for å si det diplomatisk.
Skal se litt på det.

De har en nyere csv flåte enn Soff, men så har de bare 5 fartøy, snitt alder ca. 9år.
Solstad har en snittalder på ca. 13 år på sine 29 CSV(inkludert lay up)

Ser forøvrig at soff aksjen stiger litt fra start.

@Andyboi illustrerte det på en fin måte.

Da må det vel være slik at vi har nedskrevet betraktelig mer enn SIOFF, og slik sett står i langt mindre fare for fremtidig EK-emi enn de gjør?

Pengemessig står vi vel relativt likt hensyntatt størrelse/risk- og bedre dersom NM ordner seg

Ja, etter som jeg forstod på q&a ville ikke LPS utelukke oppskriving dersom/når markedet bedrer seg framover.

Jeg mener bestemt at vi sitter på det mest levedyktige offshore papiret.

I skrivende stund prises Sioff til 3,5 ganger Solstad Offshore.

Markedet bestemmer, men hadde vært artig å hørt hva Lars Peder synes og mener om det.

Må innrømme at det er mye jeg ikke skjønner i denne verden, dette er definitivt en av sakene.
Mest sannsynlig vil Sioff falle tilbake framover, mens Soff stiger, på den måten vil de nærme seg hverandre.