Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Støtter din vurdering og bekjymring.
Caset er betydelig forbedret siden desember, hvor kursen stanget mot 10. Har ikke fulgt så godt med i det siste, men Danske- og Handels-banken er ute. Er det noen større aktører som selger seg ut -? om så forklarer dette tendensen.

Syns det bare er rart. Saipem betaler som følge av termineringen.
Det var lenge i tvil om det var Solstad selv som stod for kontraktsbruddet. Nå er det avklart og derisket mye i forhold til hva Solstad ved Maximus skulle gjort feil, altså ingenting.
Syns absolutt kursen burde stå nærmere 8 som følge av dette og helst over og ikke nedadgående under 6 igjen.
Håper neste melding fra Soff er langtidskontrakt på NM med ok rate.

1 Like

Med de rente og lånebetingelser som Solstad har nå mener jeg bestemt at de må vise til solid inntjening allerede fra 2022, kanskje jeg er optimistisk, kanskje ikke.
Jeg mener hvertfall at klarer man ikke tjene solid med penger nå framover vil man hvertfall muligens slite med det fra 2024 og da må man til å forhandle igjen.

Man hadde 75 fartøy i aktivitet, dette skal nå innen et kvartal og to økes til drøyt 80. Man skal totalt operere med 90 fartøy som skal generere inntektene og kanskje de alle er i drift i 2022 er min tanke.
Det som vil avgjøre og det defintivt største inntektsbidraget vil ligge på CSV’ene framover, de alene kan og vil uten tvil gi blå tall fra 2022 forutsatt at man inngår gode avtaler for fartøyene fortløpende utover høsten.
De største CSV’ene kan helt klart dra vanvittig høye rater i et marked med ekstrem etterspørsel og det trengs ikke mange av dem på høye rater for å utgjøre en vesentlig forskjell.

Eksempel:
5 CSV idag på 400k/dag gir 730 mill i året eller182,5mill/kvartalet.

5 CSV i et betydelig hetere marked kan gjerne gi slutninger på det dobbelte som vil gi et bidrag ekstra i kvartalet på opp mot 150-300 mill. Dette på kun 5 CSV og kostnadene er selvsagt tilnærmet like som idag.
Selskapet har 29 CSV.

Og vi vet at Solstad kan levere.

3 Likes

Ellers, oljeprisen nå på sitt høyeste på over 2 år.

Hva skjer, ingen som vil selge idag, eller er det bare stille før stormen?

Jeg begynte igår å sette opp en oversikt for å sammenligne driftskostnader for de forskjellige type fartøy i selskapene SOFF, DOF og SIOFF basert på Q1-tall. Oversikten under blir dessverre ikke riktig da jeg ikke får skilt mellom aktive fartøy og fartøy i lay-up. Det hadde vært supert om noen visste hvor høye kostnadene er for aktive fartøy ift. fartøy i lay-up, slik at jeg får laget en mer fullstendig oversikt :slightly_smiling_face:

Det er også et par ting jeg stusser over i oversikten og som jeg ikke vet om er korrekt:

  • at driftskostnadene for CSVene til DOF er betydelig høyere enn hos de 2 andre.
  • at driftskostnadene for AHTSene og PSVene til SIOFF er betydelig høyere enn hos DOF og SOFF.

1 Like

obs!.. :cowboy_hat_face:

Det utgjør nok en betydelig forskjell for Soff sin del spesielt for ahts og psv, for CSV betyr det veldig lite, kun 2 i opplag.

…jeg nevnte PGS i tidelig i går…går som bare det…det er en aksje som er i samme situasjon som offshore aksjene…men har volum.
så nå har jeg hentet inn masse. har samme beholdning som i solstad. men ser an utviklingen så blir det salg…og mer inn i solstad.

Ok, takker, vet du eller noen andre sånn ca hvor mye høyere driftsutgiftene i prosent blir for aktive fartøy ift. fartøy i lay-up? Blir vel en del høyere da det påløper drivstoff-utgifter, mannskap, ekstra vedlikehold mv.

Det må være veldig stor forskjell, men i og med at Solstad har ca 30-40 fartøy i opplag og eller som skal selges/skrapes antar jeg det utgjør endel.

Ok, takk, da blir oversikten min feil når jeg ikke får tatt hensyn til dette😕

Ja, dessverre blir den feil, men hadde uansett vært interessant å sett hva den blir for hvert fartøy om man trekker ut de som ligger i opplag.
Tror fortsatt at Soff vil komme bra ut.

1 Like

Kan ikke huske, men tror ikke Nor Valiant har vært plassert på fornybar siden av Soff tidligere, den er som sagt i opplag og da tyder alt på at prosessen med reaktivering og kontrakt innen Havvind er i full gang ref. LPS på q1.

https://www.solstad.com/vessel-type/renewable/

1 Like

Her er det kanskje plass til NM- ikke er det så veldig langt å reise heller?

3 Likes

Passer kanskje å trekke fram denne da :sweat_smile:

Levere olje fra 2024 - når må offshorearbeidet senest påbegynnes da?

La merke til det, her må ekspertene uttale seg, jeg er ikke en av dem på det området.

Da er vi to…

Jeg tenker det er svært overraskende at SIOFF ikke faller sterkere- for det er ingen grunn til at aksjepsykologien skal gi SIOFF mCAP nærmere EK enn SOFF. Snarere MEGET tvert i mot jf. ovenstående poster om dette. Dette kan innebære at aksjepsykologien vil medføre en snarlig oppmerksomhet, bevissthet og endring også for SOFF.

Og, om ikke nå så kanskje ifm DOF hvor situasjonen er tilsvarende

@srh ,

Her er det bare å holde ut, dessverre har jeg vært med på dette ved flere anledninger, fallende kurs, sidelengs over lengre tid før det tar seg riktig godt opp, ref. Nel og Pho.

Utrolig frustrende og kjedelig mens de to første fasene står på, befriende og deilig når den varige oppgangen slår inn.

Med en avklart NM situasjon vil bildet snus helt på hodet, etter det vil markedet begynne å prise inn også signerte kontrakter og positive inputs, så har ikke vært tilfelle med en uavklart NM situasjon.
Sliter selv med helt å se dette, men det er de fakta forhold helt åpenbart.
Håper NM saken er ute av verden en gang for alle i løpet av juni, med en særdeles flott kontrakt for fartøyet.

Har man tro på Solstad, har man tro på en fordelaktig NM avgjørelse, har man tro på det fundamentale og framtidsutsiktene for dette selskapet, så er det bare å laste hva man tåler, for særlig billigere kan aksjen umulig bli.

Pt. er det ikke priset inn et eneste øre ift ny NM kontrakt hvertfall og vi vet hva det bør bety med eksempelvis en 3årig ny kontrakt for det fartøyet, en potensiell kontrakt på 900mill-1,2mrd.