Med de rente og lånebetingelser som Solstad har nå mener jeg bestemt at de må vise til solid inntjening allerede fra 2022, kanskje jeg er optimistisk, kanskje ikke.
Jeg mener hvertfall at klarer man ikke tjene solid med penger nå framover vil man hvertfall muligens slite med det fra 2024 og da må man til å forhandle igjen.
Man hadde 75 fartøy i aktivitet, dette skal nå innen et kvartal og to økes til drøyt 80. Man skal totalt operere med 90 fartøy som skal generere inntektene og kanskje de alle er i drift i 2022 er min tanke.
Det som vil avgjøre og det defintivt største inntektsbidraget vil ligge på CSV’ene framover, de alene kan og vil uten tvil gi blå tall fra 2022 forutsatt at man inngår gode avtaler for fartøyene fortløpende utover høsten.
De største CSV’ene kan helt klart dra vanvittig høye rater i et marked med ekstrem etterspørsel og det trengs ikke mange av dem på høye rater for å utgjøre en vesentlig forskjell.
Eksempel:
5 CSV idag på 400k/dag gir 730 mill i året eller182,5mill/kvartalet.
5 CSV i et betydelig hetere marked kan gjerne gi slutninger på det dobbelte som vil gi et bidrag ekstra i kvartalet på opp mot 150-300 mill. Dette på kun 5 CSV og kostnadene er selvsagt tilnærmet like som idag.
Selskapet har 29 CSV.
Og vi vet at Solstad kan levere.