Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

det blir spennende å følge aksjen det neste halvåret mot jul.
jeg kommer i hvert fall ikke til å selge

Jeg forstår det virkelig ikke, og kan ikke la denne muligheten fra meg selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for meg at jeg i det videre skulle se på andre investeringer.

Har funnet ut at jeg har evnen til å manipulere kurser oppover ved å selge aksjer, kan jo også prøve ut dette i Soff :+1:

Det begynner å gå opp for meg at aksjepsykologi, trender og tradervirksomhet betyr langt mer for aksjekursene enn det jeg trodde kunne være mulig. Jeg håper i det videre å kunne utnytte dette gjennom grundig utredningsarbeid og tålmodighet i denne - og andre tilsvarende aksjer.

1 Like

Ekstremt med psykologi i aksjehandelen.

…der det er betydelig risiko… og alt kan gå rett vest…der
vil vi ha store endringer… spesielt når de ikke har balanse i regnskapet enda. de fleste satser når resultatet er godt og får ikke de store gevinstene…andre satser når man ser en utvikling som vil kunne gi en gevinst om noen år…de kommer normalt ut av det med store gevinster…solstad er som en vin som må modnes…

Men hvor stor er egentlig risikoen- på disse nivåene?Jeg tror at kanskje at tålmodighet er en enda viktigere faktor

Veldig lite er risikofritt i denne verden, men med alt vi vet nå ift Solstad sliter jeg med å se særlig risiko. Eneste måtte være at noe relatert til forhandlingene rundt NM går åt skogen, men får ikke det til å stemme.
Er ganske sikker på at vi får grønne tall i boka fra q3, mens q2 blir betydelig bedre enn q1, noe LPS forsåvidt også ganske tydelig indikerte.

og, ettersom dagens kurs gir mCap milevis unna EK så vil bare det å være i nærheten av å levere grønne tall være en kjempetrigger for aksjekursen.

mCap=EK tilsier vel en aksjekurs på nærmere 50 spenn, og jeg sitter til vi tjener penger

Og mulighetene innen renewables mv. for offshore-rederiene er noe helt annet nå enn tidligere👍

Jeg har lest, det jeg mener var, en hovedfagsoppgave hvor konklusjonen var at offshore vind og sol mv. vil kreve mye fremtidige offshoreressurser ifm. etablering- men enda mer i forbindelse med vedlikehold og at dette vil gi grunnlag for et revitalisert offshoremarked. Jeg skal se om jeg kan finne igjen denne- tror jeg tok var på den ettersom den opprinnelig var årsaken til at jeg først gikk inn aksje-og offshoreinvesteringer.

2 Likes

Antall fartøy i Nordsjøen på britisk og norsk sektor ble plutselig redusert med noen fartøyer, psv’er etter hva jeg kan se.
Før helgen var det totalt 83 fartøy, det er nå nede i 77 og utnyttelse på psv plutselig over 90% igjen.

14 av disse 77 eller tilsvarende drøyt 18% er kontrollert av Solstad.

Var det ikke 90 fartøy for noen uker siden? Hva kan dette tyde på?

Bare et par spørsmål. Hvor lenge må vi vente for at det skal skje ting? Syns kurs reagerer negativt uansett nyhet og indeks.
Er det en lengere kontrakt på Maximus markedet trenger?
Kjedelig å være bagholder til en hver tid…

Tydelig at samtalene der i gården også er svært kompliserte, vet ikke hvor mange ganger de bare har forlenget standstill avtalen.

Mulig, jeg kan ikke husket å ha summert mer enn 84-85 på det meste, men ikke utenkelig at det har vært over 90.
Antar det er endel psv’er som tas ut av spotten for lengre kontrakter de skal inn på.
Kjenner jeg @Metallian riktig har han sikkert full kontroll på det :grinning:

1 Like

Det kom et hopp fpr få dager siden når båtene som kommer u spotten 1.7 dukket opp på listene, og så har noen forsvunnet på kontrakter. Endel av de som står oppført på 1.7 vil nok i praksis aldri komme til spotten, de fortsetter på opsjon eller forlengelse

Endringer vil etter min oppfatning skje når:

  1. NM-avklaring finner sted pga. de-risiko og mye psykologi

  2. Investorer i større grad begynner å se på tall/ forutsetninger/fremtidsmuligheter i stedet for å tenke historie og psykologi, og på den bakgrunn konkluderer med at SOFF kommer til å «overleve» og faktisk kan komme til å tjene penger.

  3. SOFF tjener penger

Pkt. 1 kan skje når som helst. Pkt 2 kan nok også skje når som helst, men antakelig ikke før etter Pkt 1

Pkt. 3 tror jeg ikke vi for alvor vil se før i andre halvdel av dette 10-året

Hva kan disse utsettelsene skyldes, og hva skal til for at de skal kunne komme i mål?

Kan det ha noe med det tidligere nevnte nedskrivningsnivået å gjøre mht. at dette influerer vesentlig ift. panteverdier og EK mv. å gjøre og slik sett vil ha stor innflytelse på den endelige aksjefordelingen?