Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Flott,
Har ikke skrivevegring @srh :joy:
Men, har vært noe indisponert på formiddagen.

1 Like

Det er det beste med hjemmekontor- og teamsmøter. Alltid mulighet til å følge markedet, børsen og chatten

2 Likes

Virker å være ganske aggressive nedsalg. Man blir jo sjøsyk av mindre

Omsatt 237k aksjer, vil ikke kalle det veldig aggressivt, mangel på kjøpere.
Kjøpte selv litt mer på 6,19 idag, god pris tenker jeg.

Venter positiv NM avklaring samt nyheter om satsing innen havvind så jeg ser positivt på dette.
Men, hater selvsagt nedgang idag når vi endelig hadde fått litt momentum igjen.

Tror dette har med klimarapporten å gjøre. Mange går over til grønne aksjer nå

Det er vel kanskje bare tull å spekulere, men klarer ikke helt å la være.
Bare et teknisk spørsmål:
Kan JF tjene penger på å låne aksjene til short, for så å bruke sine egne aksjer til nedsalg slik at shorten lykkes?
Er jo som flere har sagt om at dette er småpenger for han, så lurer jo bare på on dette er teknisk mulig å tjene penger på?

Det blir veldig mye usikkerhet og risiko for det som i beste fall blir en liten gevinst. Dette er jo ikke heller akkurat noen veldig likvid aksje.

La oss for guds skyld håpe at man bruker noe vett ja.

1 Like

MDG får ikke din stemme skjønner jeg :sweat_smile:

hehe, det har du nok helt rett i :laughing:

Vi skal ta vare på kloden, men synes dette klimahysteriet går over alle støvelskaft om jeg skal være oppriktig.

2 Likes

Der kan vi bare være enig om å være uenig.

Det går fint, jeg er ikke voldsomt engasjert i dette.
Men, jeg vet også hvilken vei det går og det er greit, men enda viktigere er det at Solstad nå snart offentliggjør noen saftige planer inn mot Havvind og jeg tror det kommer.
De skal være i førersetet når olje&gass trappes ned og fases mer eller mindre ut.
Men de må opp i tauene nå.

Satser nesten bare på grønn energi og PHO(og litt i andre bioteks) Tror det kommer til å bli klarere og klarere hvor akutt det blir å gå over til fornybart og de fossile vil slite.
Har bare en lyttepost i SOFF nå. Går nok helt ut hvis det ikke viser seg at havvind blir stort.

Spørs om det holder hvis det uansett er fossilt(olje) de retter seg inn mot. Alle disse gamle fossile traverne prøver å få det til å virke så miljøvennlig som mulig :grinning:

Oppriktig, jeg er nesten 100% sikker på at Solstad vil rette store ressurser inn mot havvind segmentet.
De har tidligere utvist en fantastisk omstillingsevne og vil gjøre det igjen.

Hva er store ressurser ? Hvor stor del av businessen ? 10-15%?

Equinor satser på havvind og sol(Scatec) men det utgjør vel under 1%

Tror i løpet av de neste 5-10 årene så snakker man mye mye høyere prosenter.
Men, fryktelig vanskelig å vite enda før dem melder noe konkret i den retningen.
Remøy meldte vel om nybygg rettet mot havvind forrige uke, jeg antar Solstad strekker seg mye høyere.

Vi får se. Du har rett i mye Roger. Og det er helt vilt hvor dyktig du er på å drive PHO forum og alt du klarer å oppdrive av info og sette det sammen. Sikkert noe av det samme i SOFF.
Men når det kommer til å vurdere klimaspørsmålet så tror jeg du bommer radikalt. Ingenting i dagens klimarapport er overdrevet.

Fra Q1:
Around 30% of the CSV revenues came from Renewable energy in the quarter.
I kroner var det 119,7 mill. av totale inntekter på 970 mill(eksklusiv Saipem forliket)
Og det utgjorde da 12,3% av totalen og det vil bare stige framover.

Targeting zero emission by 2050 we are so far on
track with 20% reduction in CO2 emissions achieved
since 2008, adjusted for activity level.

“So, in short, we are preparing our fl eet for the future by selling the oldest vessels, re-activating
the modern part of the lay-up fl eet and upgrading our vessels to future environmental standards.
Thank you.
Lars Peder Solstad
CEO”

“Environment
Solstad has defi ned a pathway towards zero emissions by 2050. So far, we are on track
with 20% reduction in CO2 emissions achieved since 2008 (adjusted for activity level).
A range of battery hybrid conversion projects are under consideration for the
next 6-12 months. The Norwegian PSV and AHTS fl eet has already been
upgraded to have either battery hybrid and/or shore power systems.”

Veldig mange av Solstad sine fartøy kan med relativt enkle grep kjøres inn på havvind prosjekter.

1 Like