Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

hmm… ser ut som Hemen skal ut. og har et opplegg for å kontrollere tilsvarende mengde aksjer gjennom DNB… hvorfor? jeg blir ikke klokk på dette. Det er jo en del aksjer. normalt med et slikt salg så hadde man knekt kursen. ergo blir det flere meldinger på kontrakter så er det lett at dette forsetter og at vi ikke får noe løft på kursen…hvorfor selger john fredriksen…" når aksjen skal til himmels"…hva vet de som vi ikke vet…har gjort meg noen tanker…

…skal de ut så blir det tungt. vi må følge med…" når rottene forlater skipet…osv" :rat:
da er det på tide å finne ausekaret og starte pumpene…pga det er ikke alltid like lett og følge de hvis man ikke kan svømme…
jeg tuller litt… men kjenner at jeg er litt urolig på dette

Kan det være at de låner ut aksjer for short selv?

Tja, har han tenkt seg ut og man baserer seg på salgstempoet etter meldingen så er han ute om 269 børsdager.

Tja i teorien er vel dette en mulighet, men her er jo nedsiden liten og oppsiden veldig stor om positive triggere faller på plass så ser ikke dette som veldig sannsynlig- eller som veldig formålstjenlig bruk av traderkompetanse.

Jeg heller til at dette er del av en eller annen form for “strategisk spill”

Edit: og som jeg har nevnt tidligere. Tror ikke Hemen gidder dette for småpenger

Ja, vanskelig å forestille seg noe annet.

helt klart. skal han ut så må han banke på døren til aker og finne en løsning… men lurer fremdeles på salget som egentligt er ubetydeligt. hvorfor selger han 50k

enig

Holde kursen nede til JF og eventuelt andre er klar for et oppkjøp av soff, deretter en fusjon mellom soff og et annet selskap?

2 Likes

Spennende tanke,
Usikker hva motiv er men virker ganske opplagt at det foregår et spill så får vi se hva det er .
I mitt hode er det utenkelig at JF skal selge ut 7 mill aksjer over børs. Og hans tempo tyder heller ikke på det.
Hadde det vært en JF som var sulten på å selge seg ut ville vi sett et helt annet volum og kurs.

Ja, tror det er en del av en større plan og at den går ut på å styrke seg for fremtiden. Enten i retning av dof eller annen aktør, eller opp mot aow. Vi ser kun enkelte brikker nå, ikke hele bilde. Spent på fortsettelsen :crossed_fingers:

hva med australia… skulle det ikke snart komme noe nytt der?

Tenker du Normand Australis?

ja det gjør jeg…når tror du det blir opplyst?

Om man tenker tilbake et par uker på Normand Frontier hvor vi oppdaget det samme(vel og merke dersom Australis nå setter en spennende destinasjon) så gikk det ikke lang tid før meldingen kom om kontrakt, husker ikke eksakt.

vi får se…regner med et løft…på ca.0.2 til 0.4 når nyheten kommer

Men CSV Australis er fjernet fra spotten på Solstad sin egen side og det sammenfattet med observasjoner gjort rundt fartøyet de siste dagene tyder opplagt på kontrakt

JF: Min arbeidshypotese er at det under bordet vites at det skal trykkes nye aksjer, f.eks. ifbm. fisjonering av nytt havvindselskap, samarbeid med Aker, e.l. Aksjonærene får tilbud om å tegne seg ut i fra eierandel på en gitt dato. Dette må selvsagt først foreslås offisielt og vedtas på generalforsamling, samt at det må settes en eierskapsdato.

JF posisjonerer seg nå fordi han “vet ingenting” og har “lov” å handle. Han småselger for at kursen ikke skal stige. Ved lave kurser blir utvanningen større, og det profiterer store og pengesterke eiere på, da småaksjonærer ofte ikke har reservekapital å skyte inn for å opprettholde eierandel.

Gjennom aksjelånet har han doblet antall stemmeretter. Om han også får doblet andel i emisjon, er jeg imidlertid ikke sikker på. Det er fortsatt DNB som eier aksjene, og som antakelig får kjøpsrettene.

1 Like

Synes vi at LPS gir;

  1. Nøytral og nødvendig informasjon- yten kursmessig agenda
  2. Nøytral men strategisk informasjon som bidrar til kursheving
  3. Nøytral men strategisk informasjon som IKKE bidrar til kursheving

Poenget: Er det mulig å se noe samsvar- eller motsvar til Hemens eventuelle strategi for å holde kursen nede?