Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Skulle ikke Norge begynne med det eller har jeg misforstått? Resirkulering av skip i den grad det lar seg gjøre?

Det var vel mer ombygging🤔 men ja dt er en ny ordning på gang der ja ned støtte, Soff har vel uttalt at det kan være aktuelt for noen skip

1 Like

Solstad er ferdig med sine utskiftinger før man klarer å lande noe i dette molbolandet

1 Like

Noe lander jo i molbolandet :wink: Her kjører Tesla Model Y i land i Oslo - Tek.no

1 Like

sparket kursen opp over til 6.17… fikk bare lyst :cowboy_hat_face:

Takk. Vel anvendte 617 kr. Det øker humøret kraftig inn mot helgen

Må du opprettholde i auksjonen også :+1:

Med et snitt på 6,1954 var det godt å se SOFF i grønt igjen

Du bør være fornøyd med 6.29 før helgen;-)

Veldig bra.
Satt klar med kjøpsknappen i auksjonen, men slapp unna idag

Overraskende sluttspurt idag😳

Har mine mistanker om hvem som kom på banen, fomo tendenser antar jeg😁

Ikke rare volumet på slutten i går. Sikkert bare en ivrig retail investor.

Mitt innlegg fra fb gruppen dager før Q2.

Tanker rundt Q2.

Det nærmer seg Q2 rapport og presentasjon med stormskritt. Onsdag er dagen, men ser ikke bort fra at selskapet slipper rapporten allerede på tirsdag etter stengetid, har for vane å slippe den i 17 tiden.(Solstad will publish its 2Q 2021 report Tuesday August 24th)

Det blir uhyggelig spennende denne gang, for egen del bygger det seg opp en spenning kjenner jeg. Ikke fordi jeg tror de leverer ekstremt gode tall, for det tror jeg ikke dem gjør, men jeg tror dem kommer til å levere tall som hvertfall vil gi meg en ny bekreftelse på at selskapet er på rett vei etter restruktureringen.

Man kan lett bli blendet av at det den senere tid har blitt signert veldig mange nye kontrakter og at spotmarkedet viser betydelig bedring fortsatt og spesielt mtp. Solstad sine 4 ahtser i Nordsjøen.

Kontraktene gjelder i det store litt framover i tid, men likevel er det opplagt at selskapet har hatt flere fartøy på kontrakt i q2 enn de hadde i q1.

Spotmarkedet har utviklet seg mer og mer positivt selv om jeg tror q2 var litt todelt for de fartøyene som har operert der. Første halvdel mistenker jeg var omtrent på linje med q1 mens andre halvdel betydelig bedre.

Nå i q3 har disse fartøyene vært mer eller mindre i kontinuerlig drift og på i gjennomsnitt svært behagelige rater.

Normand Prosper gjorde en slutning i går kveld på 650,000 pr dag, noe som er særdeles bra. Det blir penger og cashflow av slikt.

Og akkurat nå ser det for undertegnede ut som Sigma, Sapphire, Drott og Prosper drar inn til sammen cirka 1,7 mill/dag. Antar på bakgrunn av det jeg vet at dette da bidrar positivt daglig med cirka 800k – 1,1 mill rett i kassen.

Q1 var dersom man trekker fra Saipem forliket et svakt kvartal inntektsmessig, samtidig var fallet i inntekter prosentmessig lavere enn de vi sammenligner oss med som er notert på Oslo Børs.

Jeg tror og forventer et hopp i inntektene på opp mot 230 mill i q2 slik at man lander på ca. 1200 mill. Det vil være noe lavere enn q2 2020 i tilfelle, men denne gangen tror jeg ikke man ser ekstraordinære avskrivninger i regnskapet. I fjor var det 8-900 millioner av dem.

Jeg tror også at kostnadene er noe redusert nå versus q1 tidligere i år.

Med reaktiveringer og et marked i betydelig bedring er det nærliggende å begynne å tenke på om det kan komme reverseringer av nedskrivinger som er gjort, jeg tror det er et kvartal eller to for tidlig for slikt, men kan selvsagt ikke utelukkes.

Så jeg havner på et resultat anslag i intervallet 150-300 millioner i minus. Det vil i såfall være en ekstrem forbedring versus q2 for 1 år siden.

Q3 har jeg derimot betydelig større forventninger til både ift inntektene men også ift bunnlinje.

Blir ellers spennende å høre om Lars Peder har noe nytt å meddele ift. Normand Maximus. Det er nå cirka 5mnd. Siden bankene tok beslag i aksjene og det MÅ snart komme en avslutning på denne saken enten det blir slik eller slik.

«Radio Silence» kan ofte betraktes som et positivt tegn, spesielt siden NM har vært kontinuerlig på oppdrag i spotten i Mexico siden kontrakten med Pemex var ferdig 9.april.

Dette tar jeg som tegn på at bankene er tilfreds med situasjonen og antar selskapet snart melder en ny, lengre og økonomisk bærekraftig avtale til det beste for selskapet og dets aksjonærer.

I rapporten forventer jeg også å kunne se tegn til at selskapet ønsker en offensiv satsing inn mot Havvind.

Solstad Offshore, med Kjell Inge Røkke og hans selskaper kan ikke og vil garantert ikke stå på sidelinjen å se andre fange disse havvind kontraktene. Er overbevist om at de har en plan for hvordan de skal ta en større kakebit av dette ekstremt store markedet som kommer.

Og da må det nybygg til kombinert med en allerede ypperlig flåte som lett kan tilpasses dette markedet.

Det vil kreve investeringer, men jeg er hellig overbevist om at det er tvingende nødvendig og at det vil gagne selskapet og oss på sikt.

Man kan ofte lese en hel del ut av CEO på en presentasjon, forrige gang synes jeg Lars Peder virket å ha tro på framtiden, denne gangen håper jeg han er enda mer optimistisk. De monitorer markedet på en helt annen måte enn de fleste av oss er i stand til selvsagt og ligger hestehoder foran.

Som vanlig er dette mine høyst subjektive betraktninger og skal ikke brukes som en kjøps og eller salgsanbefaling.

Jeg er en helt alminnelig småinvestor med stor interesse for de selskap jeg setter pengene mine.

Overskriftene i media kan fort bli hyggelige som at" Solstad leverer sterkere" , “Solstad i ferd med å snu skuta”, eller fra E24" Solstad taper fortsatt penger" :grinning:

Lykke til på Q2!

Foto av Normand Prosper.

image

Vi er på vei mot 2000 medlemmer i fb gruppen så dersom du ikke enda er medlem der er du hjertelig velkommen. Vi har fortsatt et insider tilbud på Tekinvestor i samarbeid med Tekinvestor gående.

4 Likes

Hvor mye gjeld har de? Og hvor mye av denne gjelden blir faktisk betjent?

Pr. q1 hadde de 21,9 mrd i gjeld.

Cash pr. q1 var 2,1 mrd,
EK pr. q1 var 3,9 mrd.

Interest charges -245,125

Lån(hentet fra denne tråden)

Av selskapet 33 milliarder i lån før restruktureringen er 4 milliarder holdt utenfor restrukturering, 1 milliard er kjøpt tilbake av selskapet og ca 10 milliarder er blitt konvertert til aksjer. Da gjenstår det 18 milliarder som er blitt restrukturert på følgende vilkår:

Og.

Og hvor høy omsetning er forutsetning for sunn betjening av gjeld uten flere standstill-agreements?

Tør ikke svare helt nøyaktig på det.
Kostnadene vil falle framover spesielt fordi dem nå kvitter seg med 37 fartøy ihht restruktureringsplanen.(er vel 13 eller 14 som nå er borte)
I tillegg vil kostnader forbundet med covid19 gradvis falle(utgjorde 25mill/kvartal i 2020).
I tillegg har selskapet hatt endel kostnader forbundet med reaktiveringer i q1 og q2.
Vi får en ytterligere pekepinn på tirsdag ettermiddag

Ikke glem alle midlene som har gått med for å skrive ned NM.