Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

spørsmålet er hvorfor han selger ned… hvis man har ambisjoner
i forholdt til solstad så ville han kjøpt aksjer. spørsmålet videre er
hvorfor han leier tilsvarende mengde aksjer pga gjennom dette
så ønsker han fremdeles å ha innflytelse. det kan jo være så enkelt at han har sett at det å selge seg ned i solstad vil ta tid og at han er bekymret på evt. emisjon eller andre ting og derved gjennom de lånte aksjen kan ha innflytelse på solstad til han er helt ute.
jeg tror at som flere at det vil skje noe snart. tenker spesielt dette som er uløst rundt NM. Lett kan vi få en emisjon hvor man trykker aksjer til langt under kursen vi har nå, for å drive inn nødvendige midler. nå er også det rette tidspunktet for å gjøre dette. men hemen… kommer seg ikke ut før dette skjer…bare spekulasjoner på morgenen

Bare et spørsmål @OLADUNK1

Ser du også skriver “Lett kan vi få en emisjon hvor man trykker aksjer til langt under kursen vi har nå”
Hvorfor?

Synes alt for mange tror og mener at en eventuell emisjonskurs vil bli satt kjempelavt.
For det første er det slik at mcap på Solstad på kurs 6 ikke er skremmende høy vel, for det andre er det stor forskjell på om man må kjøre emisjon fordi man har et kapital behov ift driften eller om man kjører emisjon for investering.
Jeg vet ikke hva snitt rabatten for emisjoner på OSE ligger på, men tipper et sted mellom 5-10%, noen lavere og noen høyere.
I Solstad vil man i tilfelle kjøre en investeringsemisjon. Man hadde pr q1 ca. 2,1 mrd i cash, altså en emisjon i Solstad vil være fordi man investerer.
Og jeg tror ikke det da vil dreie seg om NM overhodet, men store nybygg til havvind satsing.
Og da snakker vi i mine øyne en positivt ladet emisjon.

Har vært med på flere emisjoner opp gjennom årene, de jeg husker best er de i Nel og Photocure.
Pho kjørte ikke mindre enn to emisjoner for videre vekst, disse ble kjørt på snittkurs rundt 70 og etter det har kursen vært i 150. (ble gitt svært lite rabatt)
Så, jeg tror man må skille litt på type emisjon.

Stor forskjell på nødemisjon for fortsatt drift og vekstemisjon. Klarer Soff å snu driftsresultatet til + i løpet av året blir betingelser rundt en eventuell emisjon bedre enn akkurat nå i hvert fall

helt enig med deg. men hvis aker ønsker å rydde litt. så tilfører de kapital og utvanner aksje verdien. dette vil uansett være positivt pga at det styrke rederiet. for oss så trenger ikke dette å være negativt på sikt.

1 Like

Får Prosper 650/dag er det mega, en drøy uke på den raten dekker driftsutgiftene for en måned omtrent😄

da er vi enige :grinning:

Litt det jeg prøvde å få fram.

Ifølge Clarkson får den 650k.
Nå er det nesten sprengt i ahts markedet og det er svært gledelig å registrere at Solstad “soper” inn der nå med sine 4 ahtser, hvertfall sammenlignet med q4, q1 og halve q2.

2 Likes

Med sånne Spot-rater, bør en vel reaktivere, men da skal vel alle gjøre det og så går prisene ned i gjørma igjen?

1 Like

hehe, ja, det blir fort slik.
Derfor Solstad kun reaktiverer dersom de kan sende fartøyene på lengre kontrakter, ref. de seneste reaktiveringene av Psv’er

Jeg får bare opp posisjonen til N. Australis for 8 dager siden. Noen som er oppdatert?

Samme her - med abb på VF

Australis har passert Iriomote-jima, lander i Yokohama om en uke

3 Likes

Recycling of vessel

2 Likes

Dette er bra, kunbe gått litt fortere selvsagt men forsvinner kostnader jevnt og trutt

india båt? john fredriksen?

Aner ikke, men @Metallian vet nok😀

1 Like

Ja er vel en av de ukurante JF båtene dette. En av de største tabbene ved fusjonene i 2017 var at man ikke ryddet unna disse båtebe fra Deep Sea

Sea Tiger og Sea Leopatd er samme dritten, håper de forsvinner de og

2 Likes

Noen som vet sånn ca hvor mye de for for det sea panther skipet? Og blir det resirkulert i Norge eller utlandet ?

Det er nok snakk om en symbolsk sum på noen få mill, heldigvis er den korrejt nedskrevet då det ikke regnskapsmesdig tap.

Europa poengteres det, det er nok for at slle skal forstå at Soff ikke sender dkip opp på en strand i india

1 Like