Bare et spørsmål @OLADUNK1
Ser du også skriver “Lett kan vi få en emisjon hvor man trykker aksjer til langt under kursen vi har nå”
Hvorfor?
Synes alt for mange tror og mener at en eventuell emisjonskurs vil bli satt kjempelavt.
For det første er det slik at mcap på Solstad på kurs 6 ikke er skremmende høy vel, for det andre er det stor forskjell på om man må kjøre emisjon fordi man har et kapital behov ift driften eller om man kjører emisjon for investering.
Jeg vet ikke hva snitt rabatten for emisjoner på OSE ligger på, men tipper et sted mellom 5-10%, noen lavere og noen høyere.
I Solstad vil man i tilfelle kjøre en investeringsemisjon. Man hadde pr q1 ca. 2,1 mrd i cash, altså en emisjon i Solstad vil være fordi man investerer.
Og jeg tror ikke det da vil dreie seg om NM overhodet, men store nybygg til havvind satsing.
Og da snakker vi i mine øyne en positivt ladet emisjon.
Har vært med på flere emisjoner opp gjennom årene, de jeg husker best er de i Nel og Photocure.
Pho kjørte ikke mindre enn to emisjoner for videre vekst, disse ble kjørt på snittkurs rundt 70 og etter det har kursen vært i 150. (ble gitt svært lite rabatt)
Så, jeg tror man må skille litt på type emisjon.