Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Risiko- og usikkerhet er viktige- og i alt for stor grad undervurderte parametre som del av alt prosessarbeid. Fra egen bransje eksempelvis som del av alt prosjektarbeid samt investeringsvurderinger og organisasjonsendringer mv.

Dette er i tiden, og sikkert del av en naturlig kompetansehevingsprosess. Samtidig kan en jo selvfølgelig spekulere i om noe er på gang som tilsier slikt behov.

1 Like

100k omsatt… Folk avventer Q2 ja😳

Normand Prosper tildelt nytt oppdrag, det ene avløser det andre for fartøyet!

Ifølge Clarkson snakker vi 650,000/dag, bra det @Metallian
:smiley:|16x16😃

19/08/21

NORMAND PROSPER

Wintershall Dea

All duties, D/D 14

23/08/21 RNR

Sea Goldcrest som vel JF eier, men som Solstad opererer etter hva jeg har skjønt er også tildelt nytt oppdrag i spotten.

19/08/21

SEA GOLDCREST

Petrofac Facilities Management

Supply duties, D/D 10

22/08/21 RNR

Imorgen er det nesten utsolgt igjen for AHTSER i Nordsjøen, kun 2 av 23 uten oppdrag.

3 Likes

Enig i det.
Sånn som det ligger an nå må de 10 største aksjonærene være med for å få 65%.
Jeg har liten erfaring med dette, men er bankene vanligvis lite interessert i å være med på emisjoner? Kanskje særlig de som “ufrivillig” sitter på en del aksjer etter rekonstruksjonen.
Har noen av dere erfaringer om hvor gira bankene er?

Et annet spørsmål er jo hvor raskt kan en sånn sak settes ut i livet? Er det regler for hvor lang tid i forvegen en ekstraordinær generalforsamling skal meldes.?

Gode spørsmål, må overlate dette til andre, jeg kan ikke reglene godt nok til å tørre å uttale meg bastant.
Satser på at en eller annen har oversikt over dette.

Jeg har sikkert gått glipp av noe. Skal det bli emisjo eller er dette en spekulasjon?

Bare spekulasjon fra min side.
I mitt hode har han skaffet seg mye makt ved lånte aksjer, holder kursen nede ved salg av småposter ved lav omsetning. Tror derfor det er fare for at han vil kjøre gjennom en emisjon der han kan gå inn med mye midler for å få billige aksjer.
Jeg vet jo ikke mer enn dere, men for min del blir det klarere og klarere at han ikke har tenkt seg ut.
Ønsket bare å vite om det er noen av dere som vet hvor raskt en sånn emisjon evt kan settes ut i virksomhet.

Fredriksen kan vel ikke på sitt egen forgodtbefinnende iverksette en emi. For det første må en ekstra ordinær GF settes, deretter blir det votering - hvor alle aksjonærer får muligheten til å avgi stemmer?

Fra aksjeloven:

§ 5-6. Ekstraordinær generalforsamling

(1) Styret kan bestemme at det skal innkalles til ekstraordinær generalforsamling.

(2) Styret skal innkalle til ekstraordinær generalforsamling når revisor som reviderer selskapets årsregnskap, eller aksjeeiere som representerer minst en tidel av aksjekapitalen, skriftlig krever det for å få behandlet et bestemt angitt emne. Styret skal sørge for at generalforsamlingen holdes innen en måned etter at kravet er fremsatt.

Tilsidesetting av pro rata fordeling av tegningsretter tilsvarer vedtektsendring og krever 2/3-flertall. Simpelt flertall kan altså bestemme emisjon, men ikke til særlig gunst for JF og Røkke, slik jeg leser loven: Lov om aksjeselskaper (aksjeloven) - IV. Flertallskrav mv - Lovdata

1 Like

Takk! Altså innen en mnd. Fra krav om e.generalforsamling

Jeg vet ikke hvordan veien videre blir, men jeg er ganske sikker på at det foregår noe større i kulissene her, hvem som er innblandet i dette og hvor omfattende det blir er vanskelig å vite.

Selv har jeg hevdet her siden meldingen den 29.7 om Hemen sitt lån av aksjer fra DNB ble kjent at dette handlet mest sannsynlig om makt etc. Dette synes mer og mer tydelig etterhvert som tiden går.
Mulig jeg er naiv, men i utgangspunktet ser jeg ikke helt hvordan dette skal ramme oss småsparere i nevneverdig grad.
Det jeg personlig tror som kommer er en stor satsing og derav mega investering innen Havvind. Føler meg ganske sikker på at det er årsaken til at JF har engasjert seg, dette vil han være med på.
At de store har større muligheter enn oss mindre må man bare akseptere, at det vil bli forsøkt gjennomført en rettet emisjon kun mot noen ganske få investorer sliter jeg litt med å se, men selvsagt kan ingenting utelukkes.
Jeg tror næringen er ved et veiskille nå, man vet at Havvind vil kunne bli en helt formidabel næring hvertfal det neste 10 året og sikkert betydelig lenger enn det og Solstad er pukka nødt til å ta del i dette segmentet.
Solstad skal sitte i førersetet og være framoverlente og innovative, jeg tar det for gitt at dersom mine antagelser slår til vil dem ønske også å ha med seg småaksjonærene på denne satsingen.
Jeg tror ikke det går lang tid før noe meldes i sakens anledning, Hemen sitt lån var etter alle solemerker første signal om at noe større er i emming, deretter tipper jeg på melding om at man må finansiere en storstilt havvind satsing hvor man synliggjør at man ønsker å bygge fartøy av betydelig størrelse.

I. Kapitalforhøyelse ved nytegning av aksjer

§ 10-1. Beslutning av generalforsamlingen

(1) Beslutning om å forhøye aksjekapitalen ved nytegning av aksjer treffes av generalforsamlingen hvis ikke noe annet er bestemt i denne loven. Slik beslutning kan ikke treffes før selskapet er registrert. Bare aksjeeierne eller bestemte navngitte personer kan innbys til å tegne nye aksjer.

(2) En beslutning om å forhøye aksjekapitalen skal minst angi:

  1. det beløp aksjekapitalen skal forhøyes med. Det kan i stedet fastsettes en øvre og en nedre grense for forhøyelsen;

  2. aksjenes pålydende (nominelle beløp);

  3. det beløp som skal betales for hver aksje;

  4. hvem som kan tegne de nye aksjene;

  5. fristen for å tegne aksjene, som ikke kan være lenger enn tre måneder fra tidspunktet for generalforsamlingens beslutning. Fristen for tegning av aksjer på grunnlag av fortrinnsrett etter § 10-4 må ikke være kortere enn to uker fra avgivelsen av underretningen etter tredje ledd;

  6. tid og sted for oppgjør av aksjeinnskudd;

  7. fra hvilket tidspunkt de nye aksjene gir rett til utbytte;

  8. dersom det er eller skal være aksjer av ulike slag i selskapet, hvilken aksjeklasse de nye aksjene skal tilhøre;

  9. anslåtte utgifter ved kapitalforhøyelsen, herunder hvor mye som i tilfelle skal betales i provisjon for garanti for tegning av aksjer. Det skal redegjøres for innholdet av garantien.

(3) Aksjeeiere eller andre som etter beslutningen skal ha rett til å tegne de nye aksjene, skal gis skriftlig underretning, med mindre adressen er ukjent. Dette gjelder ikke når alle aksjene tegnes på møte i generalforsamlingen hvor kapitalforhøyelsen besluttes. Underretningen skal angi hva man skal gjøre dersom man vil bruke fortrinnsretten, og hvilken frist som gjelder for å benytte den.

Altså man kommer ikke unna generalforsamling når det skal sette emi. Eksisterende aksjonærer kan man fint hoppe bukk over ved å sitte min beløp på 100k eur.

Og det hender fra tid til annen at man gjør i emisjoner.

Jeg kan ikke dette godt nok, men hvorfor skulle det være i Hemen sin interesse å holde igjen kursen?
Trenger man 3 mrd så trenger man 3mrd enten kursen er 6 eller 13 kroner.

Vanligvis er det jo slik at selskapet selv ønsker å sette en emisjon på høyest mulig kurs.

Jo lavere kursen er, jo flere aksjer får Hemen for den samme summen.

Nja, antall aksjer betyr vel lite, det som betyr noe er vel hvor mye han får av emisjonsbeløpet uavhengig kurs.

Men, igjen, har lite kontroll på slikt.

Iht. Aksjeloven skal eksisterende aksjonærer prioriteres ved emi. Dette er dog av sedvanemessige årsaker blitt unntaket, regelen er rettede emi.

Et selskap kan sies å ville ha høy (est mulig) kurs før på påtegnelse. For meg fremstå hypotesen om å drive kursen i dass for så å kjøre emi meget usannsynlig.

Ja, nettopp, det jeg mener.

Og ulovlig

1 Like

Hemen solgt ytterligere 20k jf. Dagens liste

2 Likes