Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Nope

Det ser ut som om 6,15-6,20 er nivået de selger seg ned på, alternativt styrer kursen ift.

Det lukter å av styre kursen som du sier. Kan det være for å få en ønsket snittkurs for siste 1 måned (eller 3 måneder) før det kommer et større forslag om å trykke aksjer?

Differansen mellom Akers og Hemens aksjebeholdning er nå interessant nok nærmest identisk med Nordeas beholdning. Er det mulig å tenke seg at Hemen kjøper lånte aksjer fra DNBs samt Nordeas beholdning for å utjevne Aker og de deretter sammen forsøker seg på en smart emi? Uten bankene er vel dette antakelig enklere, samtidig som det eventuelle grunnlaget for en slik eventuell aksjon kanskje med fordel bør gjennomføres med bankene på færre sider av bordet. Kanskje skal tom øvrige banker involveres på noe vis, slik at 2/3- delsflertallet vil være innenfor rekkevidde.

Bare en liten tanke- her jeg ligger noe redusert etter vàksine nr.2

1 Like

Jeg er litt ferdig med debatten rundt JF, men bildet styrker hvertfall mine tanker om at Hemen ikke selger seg ut, så får vi se hva som kommer rundt neste sving.

Hemen må selge 232k til for å få identisk posisjon som Aker ved at de kjøper Nordeas andel.

Enig i at bankene sine aksjer nok skal over til større investorer. Siden aksjekursen ligger så lavt i forhold til bokførte verdier, så er jo det mye som tilsier at dette er gratis penger på gaten. Slikt case har jeg vært inne i for en del år siden også. I et annet selskap gikk også JF inn og tok kontroll. Ble vel tvangsinnløst når n nådde 90% og fikk tilbake det jeg hadde skutt inn, mens JF tjente 5 gangen ++
Så det er bare å kjøpe på før de store sikrer seg 2/3 flertall :slight_smile: De 4 store har allerede over 50%, så egentlig så bør vi ringe DNB og Nordea, å spørre om de vil selge litt til oss andre :slight_smile:

Dette kan/må vel i så fall være del av noen store og gode planer, og som i seg selv vil være en meget positiv kurstrigger?

For å klare 2/3 og gjennomføring av “usolidarisk rettet emi” så må vel bankene ut og de samtidig sikre seg kontroll over en god del flere aksjer? Hvordan tenker du at dette evt. blir ift. Solstads aksjepost for det blir vel veldig fort urent trav dette her- spesielt ift. at emi pt. vel bare kan begrunnes i investeringsbehov?

Vil ikke spekulere for mye men der ligger netto bokførte verdier som overgår markedsprisen med 10x. Så må en ta med gjeldsbelastningen og inntjening i bildet. Men nå som en ser at det blir mindre ledige skip i spotmarkedet og flere skip får nye og (bedre?) langtidskontrakter. Vel hva tror dere JF og Røkke tenker om casen? Jeg tror i allefall de er bull, (men med forbehold om at JF ser ut til å flytte verdier fra maritime næringer og over til eiendom). Solstad var jo positiv ved forrige Q, og blir jo interessant å følge neste ukes presentasjon ved Q2. Jeg er bare redd for at casen begynner å bli så bra at vi småaksjonærer også kan få en opptursrisiko :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

@TMV

Du kan jo synse litt også for karene på XI.
Jeg klarer liksom ikke glemme aksjesladder podden og derav må det utfordres.

  • Roger Stene @roger.stene09:52

Til de som bastant konkluderte om at Hemen selger seg ut av Solstad ønsker jeg å spørre, mener dere fortsatt det?

  • Erlend Henriksen ✰ @ErlendHenriksen10:20

Vet ikke selv, men de har redusert med drøye 240k siden de lånte aksjene fra DNB, ca 90k av disse på onsdag, torsdag og fredag sist uke, men ingenting på mandag. Om det er salg, eller utlån, aner hverken jeg eller andre, bortsett fra Hemen og den som * eventuelt * har lånt

  • Lars Brandeggen ✰ @larsbrandeggen10:22

Kan dette være et spill fra JF for at Aker skal finne en tager på aksjene hans?

1 Like

Da er det nok bare for meg å begynne å samle cash, samt for oss småaksjonærer å planlegge organiseringen av kampen mot en eventuelt urettferdig emi. Mht. kravene for gjennomføring av rettet emi til investeringer og dagens aksjebeholdning i hånden på “småaksjonærer” tror jeg kanskje ikke de skal ta en eventuelt slik seier på forhånd.

Jeg har vært- og er long/bull, og neimen om jeg skal sitte stille å se på at mine surt oppsparte verdier eventuelt tas av ulvene på ureglementert vis.

1 Like

Utført- altså publisert på XI

1 Like

Når en ser litt på de siste 5 årene, så ser det jo ut som om Soffen har daua:

Blir uansett spennende framover. Får håpe at selskapet lykkes og at det kan bli en god reise for både små og store aksjonærer. Er viktig at vi småaksjonærene passer på hverandre.

Så må jeg jo legge til at jeg har bommet ganske grovt i år ved å satse på oljeaksjer. Alt annet har jo steget mye, mens oljesektoren er flat eller siger litt nedover. Så tydelig at jeg har undervurdert MDG og de store børsaktørene sin aversjon mot oljesektoren. Men tror dog at jeg får rett tilslutt…

2 Likes

Hvordan passer vi på hverandre?

Viktig at småsparerne i størst mulig grad trer inn i fb gruppen

2 Likes

Gjelder å følge med på det som skjer i forhold til saker til behandling på GF og EGF etc. Inkludert å bruke stemmerettighetene vi har.

Normand Leader har vært på spot oppdrag lenge, den ble ledig idag så får vi håpe den kjapt tildeles nye oppdrag.

Normand Leader PSV Woodside Prompt Dampier, WA

Spørs om ikke vi må lage en småspareraksjon. Kjøpe så mye aksjer at de ikke klarer 65%

1 Like

ja, det kan du si.
Vi får la disse synspunktene som har kommet til utrykk idag modnes litt.

2 Likes

Nå må jeg fokusere på sykkelløp idag, Tour of Norway(heiagjeng)

Så får dere følge Solstad :grinning:

1 Like

Aner ikke hva dette betyr i praksis.