Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Hva tenker dere om Q3 da? Snakker vi om et 0 resultat? Håper outlooken i Q2 rapporten er utfyllende

Det finnes noen usikkerhetsmomenter slik jeg ser det spesielt knyttet til om enkelte kontrakter er innrettet etter sesongvariasjoner mht rater, det blir spennende å se og det vil vi se ganske greit tror jeg om så er tilfelle.
Videre håper og tror jeg at kostnadene er noe redusert i q2 versus q1. Q1 var preget av at Prosper/Drott fikk skade under oppdrag og lå til rep i 1 måned, i tillegg til at Fortress ble rekativert og det kostet skjorta.

Et annet moment er ift nedskrivinger, vil vi se tegn til reversering? Antageligvis noe for tidlig, men ikke utenkelig.
Har Maximus hatt betydelig bedre rater i spotten enn hva den hadde på Pemex kontrakten som endte 9.april.
Selskapet har kvittet seg med flere fartøy i q2, begynner man å få noen effekt av dette i regnskapet?

Uansett, må bare si rett ut at jeg ser fram til å se rapporten som vel tradisjonen tro kommer 17:10 på førstkommende mandag.

Jeg er der og har ment lenge at q2 blir mye bedre enn q1.
Og q2 blir ekstremt mye bedre totalt sett sammenlignet mot q2 i 2020.
Og q3 iår blir vesentlig bedre enn enn q2 nå, det er jeg 100% sikker på.

Tror vi kan være svært nær et 0 resultat i q3 er min klare mening og det MÅ vi skal dette være liv laga.

Det er en voldsom undervurdering av aksjemarkedet å forvente nullresultat så tidlig (Jf. aksjekursen)- ikke at jeg nødvendigvis er uenig, men det er fortsatt mange “gamle” kontrakter med dårlige rater som løper enda- og en stund fremover.

Mulig, vi får se.
Det har blitt tegnet voldsomt mange nye kontrakte siden restruktureringen,
Tør jeg tippe på tilsammen 25-35 fartøy uten å ha sjekket. Flere av disse ser man selvsagt ikke effekt av i q3.
Men, spotmarkedet har uten tvil bidratt med veldig mange millioner rett på bunnlinjen sammenlignet med foregående kvartaler.

Har regnet litt på de kjente parameterne, og gjort meg noen vurderinger ift. de ukjente. Min konklusjonen er at det fortsatt er for mange ukjente forhold til å si noe særlig sikkert. Vi kommer derimot sikkert til å lære en del av 2Q-tallene slik at vi bedre kan vurdere 3Q og fremover.

Men, 2Q blir bedre enn 1Q og 3Q blir betydelig bedre enn 2Q slik jeg evner å se det. Hva dette innebærer av resultat avhenger av så mange ulike ukjente faktorer at det er håpløst å si sikkert, men faktum er vel at vi fortsatt skal tape veldig mye penger i lang tid for å fortjene dagens aksjekurs sett ift. eksisterende egenkapital. Dette selvfølgelig forutsatt at man har tro på at SOFF og norsk offshorevirksomhet har en fremtid foran seg.

1 Like

Vet du noe om hvordan punkt 1 her har utviklet seg i q2?

Fra q2 2020:

  1. During the 2nd quarter the currency exchange rate for USD
    versus NOK has weakened. This resulted in a positive unrealized
    currency effects relating to the Company’s debt of MNOK 564.

2.Impairment charges totaling MNOK 960 were incurred in the
quarter relating to vessels. Ordinary result before taxes for 2Q
2020 ended negative with MNOK 797 compared to negative
MNOK 333 for 2Q 220.

Ellers, her er oversikt over inntektene:

q2 2020 1,33 mrd
q2 2019 1,37 mrd
q2 2018 1,36 mrd

Og de 3 siste kvartalene:

q3 2020 1,32 mrd
q4 2020 1,17 mrd
q1 2021 0,97 mrd(eksklusiv Saipem forliket)

Den norske kronen var noe sterkere i 2Q enn 1Q, men er usikker mht. hvordan og i hvilken grad dette slår. For 3Q er kronen så langt svakere.

Ja, jeg har jo dette regnearket mitt med brukbar oversikt over økonomien. Problemet er at jeg enda ikke funnet helt ut av alle avgjørende parametre på slik måte at jeg føler med treffsikker som spåmann. 1Q var i dette henseendet svært frustrerende ettersom spot alene ikke skulle kunne danne grunnlag for disse tallene. Spesielle forhold- eller varige forhold?

Nei, det er vanskelig helt å ha full oversikt over dette og jeg er veldig enig i når du skriver at om ikke annet vil q2 og q3 gi oss en mye bedre innsikt og forståelse og ikke minst kunne gi oss et bedre oversiktsbilde av hva vi kan forvente framover.

Invitation to Presentation of Second Quarter 2021 Results

Kan vi tolke det positivt at LPS skal holde presentasjon, eller er det for å kunne bortforklare?

Jeg tror dette er noe vi vil se rutinemessig fremover- og som vi så sist.

Ja og da hadde han vel mest positivt å snakke om mht markedet fremover og reaktivering av båter

Synes denne “stillstanden” i kurs og omsetning framstår ekstremt merkelig :shushing_face:

Sitter med inntrykk av “stille før stormen”

“stille vann har dypest bunn”… kjent ordtak

og det dypeste vann er gjerne knyttet til de høyeste tinder… kjent fra vestlandet

ha ha. det har jeg ikke fått med meg…men i våre fjorder hvor det er på det dypeste så har vi også de høyeste fjell…sant.

men det blir spennende med q2 selv om jeg tror vi ligger på -300 til -350mill. det viktigste er om vi ser en høyere aktivitet. høyere aktivitet leder alltid til business og større inntjening. dette markedet vi har her vil ikke få tilført mer tonnasje uten videre ergo…det vil bli en utrolig opptur og jeg håper at jeg kan være med på det uten å være utvannet i en emisjon. vi får se. jeg er langsiktig på solstad. dvs selger ikke før tidligst ut i 2023

PSV Normand Titus, Soff sitt eneste fartøy igjen i spotten på britisk side med nytt oppdrag fra imorgen.

Normand Titus PSV PPT / Equinor (19.08) Aberdeen

Bekreftelsen fra Westshore:

NEW [NORMAND TITUS](javascript:void(0):wink: Equinor UK Supply duties, D/D 10 19/08/21 RNR

3 Likes

Det kan ikke være tvil om at Hemen vet hva de driver med. Dagens (mandagens) sjakktrekk var å trykke inn salgsbremsen ved lav kurs, og på denne måten spare hundrevis av kroner ift. vanlige salgstall- og fortjeneste.

Ingen reduksjon på mandag?