Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

med inspirasjon fra hva som skjer i dof , så er det ikke mye å forvente vil jeg tro. samme gjelder hva vi hører i politikken,men alt dette er tull og tøy. det vil bli “business as usual” bare vi blir ferdig med valget. norge trenger friske penger. uansett så om norge skulle stoppe opp å er det andre som tar staffet pinnen. nok med det. hørte at det i kina var 600mill som hadde en månedslønn på bare 1000 kr. dvs. kina vil ha et økende råvare behov og energi behov for å løfte de ut av fattigdommen. videre hare du india. rasjonelt sett vil vi se en videre oppgang internasjonalt. det er ingen mdg,rødt eller noen andre tullinger som kan stoppe naturlovene.

Vi må ikke falle i fella om at det som foregår i dof er synonymt med soff.
Soff er restrukturert og det skulle Dof også vært omtrent samtidig med soff, men de har ikke lykkes å få det til.

Så, dof sin skjebne har ingenting med soff å gjøre.

Samme med Eiof, Havila og Sioff også, selskaper i en helt annen forfatning enn dof.

Jeg er klar over det. Men for Per Stolt så er dette en analyse som han utfører, fordi andre har valgt ut dette selskapet. Man får kort og godt et ærlig teknisk svar, det har jo en verdi det også. Poenget er at man ikke skal kjøpe fordi man kan forvente en positiv publisitet rundt dette. Konklusjonen trenger ikke være positiv for å si det enkelt.

Ja, sånn å forstå.
Helt enig i det.
For min del er det mer det at det vil være kjekt å få noe seriøst fra en uhildet.

Når det gjelder mitt ekstra kjøp idag har det intet med analysen å gjøre.
Det har mer å gjøre med at det erfaringsmessig snart snur opp igjen nå(5,50-5,60 området) i tllegg tror jeg vi er nær nye kontraktsmeldinger.
Og sist men ikke minst, jeg har tro på soff og snitter ned ytterligere.

Men, hvem sikter han til her egentlig?

Godt spørsmål, har ikke abo, men kan være selskap som IWS, Edda vind m.fl.

1 Like

østensjø i kompani med wilhemsen… bygger flere i spania. noen har kontrakter

Er vel selskaper som ser det samme som oss inne på dette forumet. Stort behov i fremtiden og da gjelder det å være klar. Det vil jo trykke ratene ned inntil etterspørselen krysser grafen for tilgjengelig tilbud/båter.

Så egentlig har 2/3 av Q3 vært bra, men nå ødelegger bransjen for seg selv igjen ved å øke kapasiteten i markedet. Dette sender DOF til bunns og påvirker SOFF, EIOF og HAVI mfl. negativt?

Dof sendes til bunns ene og alene fordi dem er på konkursens rand og noen har nå oppdaget at den faren er reell.
Selskapet uttaler at mulighetene for betydelig utvanning av eksisterende aksjonærer er noe man bør ta hensyn til om man vurderer investering i dof.

Dette er dog intet nytt, men mulig flere skjønte det idag.

1 Like

Nå har ledelsen sagt 100% sikkert-det blir konkurs eller aksjer for gjeld. Er for meg en gåte at den ikke faller mer.

2 Likes

Ja, det er ekstremt merkelig, men nå vet vi jo at “småaksjonærene” sitter på over 20% av aksjene, bare vent nå når flere av dem får ordentlig kalde føtter.
På en annen siden vil nok kanskje tradere kaste seg på om den faller lavt nok så blir nok bumpy ride der framover.

Leser man Dof tråden på HO kan man bli mørkredd på høylys dag for å si det diplomatisk,

Det ansettes nye medarbeidere i Solstad i høyt tempo.

Igår hadde dem registrert 3538 medarbeidere, slik har det stått over noen uker, idag er den oppjustert til 3628.
Så de siste ukene har dem altså ansatt ytterligere 90 nye medarbeidere.

We are proud to have

3628

112

9

ergo mer folk…flere båter kommer i drift…men hva blir resultatet av dette? blir det mer penger?

nå er det dårligt på spotten

Antar noen av dem kan ha med reaktivering av Carrier å gjøre hvertfall.
Mulig det er flere reaktiveringer på gang.

Begynner å bli lei av knekkebrød og vann. Når vil vi få et løft i solstad. Det er det spørsmålet jeg stiller meg hver dag.
Vi mangler nyheter og omtale. Omtalene av vår sektor er negativ.
Dette med Dof syker jo ned de fleste. For solstad med 3800mill som egen kapital så må jo dette enda være et godt stykke borte.
men renner det ut ca. 300mill i kvartallet…4 x 300= 1200mill.
Så holder skuta seg flytende ca 3 år…2021 + 3=2024 og evt.
emisjon eller ragnarok. men samlet aksje verdi tett mot 420 mill. Er jo nesten som 0 mot omsetningen i selskapet og det potensiale som ligger her . typisk så har solstad ligget på 5200 mill i året. skal skuta snus så må vi minst opp i en omsetning på 5200 + 1200 x 1.2= 6640mill. ergo skal intektene opp :
6640/5200 x 100-100= 27%…dvs i overkant av 30%.
1.2 er en faktor som uttrykker kostnader mot mer inntekt på 1200mill. Hvis et fartøy i dag seiler inn snitt 60% av årets dager.
og vi ser for oss at vi får det opp i 70% dvs økt aktivitet.
Da skal ratene opp:
127 x 60/70-100= 8.857%…
da skal vi være nær et brake even. og det er ikke mye

bare tanker fra min side. hva tror du Rodjer?

når det kommer flere båter ut i arbeid…i tillegg 8-10 båter
så må jo dette kunne finne en vei.

Analyse av Solstad offshore er nå ute.

«befinner sig i en trendlös kanal mellan 5,40-7,00 NOK (se diagrammet nedan). Bollingerbanden rör sig även det sidlänges och aktiekursen närmar sig nu det undre Bollingerbandet. Detta indikerar på att en upprekyl är på väg»
SOFF egner seg ikke til TA, i alle fall ikke på lang sikt.

Jeg bryr meg lite om TA generelt, det er nyheter og resultater som stort sett trumfer uansett, men synes analysen var grei jeg.