Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Ok, da er det en del brikker som faller på plass for min del.

Men, da blir bildet i Solstad enda mer feil i mitt hode mtp 500k transaksjonen.
Tipper vi får et bedre bilde imorgen da.
Kan hende det er noe forsinkelse ift vps ved slike transaksjoner.

Vil tro administrator av tekinvestor kan svare på dette.

1 Like

@pdx, kan du hjelpe oss med dette.

Hvilke transaksjoner er synlige på aksjonærlistene under kjøp og salg?
Alle, eller bare utvalgte basert på utvalgte kriterier?

Hovedårsaken til at vi undres er at det ble krysset en transaksjon i Solstad utenfor børs torsdag i forrige uke og ingen klare tegn til kjøper hvertfall på dagens liste.

Tabellen med kjøp og salg viser topp 50 kjøp og salg hver dag, gitt at handelen var på >100 000 NOK eller >0,01% av selskapet. I tillegg vises kjøp og salg fra alle på topp 50 aksjonærlisten.

Jeg får ett tall per aktør per dag, så hvis man kjøper 50 000 aksjer og selger 100 000 samme dag vil det vises som et salg på 50 000.

Flere har kontaktet meg og sagt at handler de mener burde være i tabellen ikke er der, men det skyldes ofte at handelen ikke er stor nok.

Akkurat denne handelen er det vanskelig å si hvorfor ikke vises, men hvis den ikke vises i morgen skal jeg høre med VPS. Kanskje systemet behandler offbørs handler annerledes.

7 Likes

Flott,
Tusen hjertelig.

Ja, tror du er inne på sakens kjerne ift akkurat den transaksjonen.
Skrev selv over her at det kan ha med noe forsinkelse å gjøre hos vps ifbm en slik transakjson utenfor børs.
For min del er det helt utenkelig at den ikke skulle lett la seg synliggjøre på listen.
For min del er det også nærmest utenkelig at det skal være flere kjøpere i en slik transaksjon. Kun en, det vil jeg nesten sverge på.

1 Like

Tenker at dette er flytting av aksjer fra en konto til en annen, og ikke dreier seg om handel.

1 Like

Hemen og Nordea ned ca. 30k hver seg- ellers intet spennende eller oppklaring av krysset.

1 Like

Har de inngått avtale om like mye salg for å ikke ødelegge for hverandre mon tro. Var ikke så ulikt på gårsdagens liste heller

Eneste mulige forklaringen til hvorfor handelen ikke er synlig må være at selger har kjøpt tilbake tilsvarende aksjer, kjøper har solgt … eller intern rokering av aksjer mellom egne kontoer.

2 Likes

Kjekt å se en hvertfall foreløpig positiv kursutvikling idag og med en brukbar ordrebok.
Man kan uansett ikke være langt unna en kontraktsmelding i en eller annen form for et eller flere fartøy.

Nei, det begynner å nærme seg tidspunktet for at vi enten må forvente:

  1. En del nye kontraktsinngåelser
  2. Reduserte inntekter innenfor renewable/subsea i 4Q

Det er på den positive siden stor fordel at flere skip innenfor denne kategorien kan få nye- og bedre kontrakter samtidig nå, mens det selvfølgelig også kan vise seg å innebære en kortsiktig økonomisk ulempe i fall skipene ikke kan gå rett fra/ til kontrakt.

Merk: Det er mulig at det ligger noen, hos meg ikke registrerte opsjonsmuligheter (Registrerte ikke opsjonsmulighetene tilknyttet tidligere inngåtte avtaler da jeg begynte med registrering av avtalene) som kan endre og/eller nyansere dette bildet noe.

1 Like

Men, såvidt jeg kan skjønne er det vel bare Australis av CSV’ene som ikke er på kontrakt, hvertfall som ikke er meldt.
Og Jarstein ligger til vedlikehold mellom to kontrakter.

Ellers er såvidt jeg kan skjønne vel alt på oppdrag?

Pioneer er vel heller ikke meldt, men er ikke ledig før tidligst 10.10 og må således også være på en eller annen form for kontrakt.

Jeg har usikre data på Far Saga, Mermaid, Baltic, Pioneer, Flower, Installer, Cutter og Superiour.

Dette er riktignok gamle data- og som derfor er usikre. Skal gå mer detaljert gjennom dette nå

Edit:
Flower går inn i kontraktsarbeid 2Q22

1 Like

Ok, forholder meg til hva som er oppgitt på Solstad sin spot side, antar dem kastes inn der om de er ledige.

Normand Maximus CSV 07.10.2021 Mexico
Far Superior CSV 05.10.2021 WC, Norway
Normand Jarstein CSV In house until 17.09.2021 Haugesund, Norway
Normand Pioneer CSV 10.10.2021 Haugesund, Norway

Kun Jarstein som er oppgitt som ledig der og den skal snart på en tidligere tildelt jobb såvidt jeg vet.

Det er nok også det eneste riktige- og naturlige. Kanskje er nettopp dette den beste indikatoren på at nye kontrakter kommer- alternativt at jeg har bommet på registrering av opsjoner og som kanskje løper langt fremover i tid. Skal utrede det nærmere…

1 Like

Alt arbeid du har gjort og gjør er uvurderlig, du sitter med en fantastisk oversikt og kunnskap.

Samtidig tror jeg at spot siden i seg selv er en ganske troverdig indikator i tillegg.

4 Likes

Ditto!!!

Jarstein fikk vel tildelt oppdrag, men der står jo litt klønete i spotten. Det ser jo ut den er “In house” inntil 17/9 og deretter ledig. Det stemmer vel ikke, eller tar jeg feil? Skal den ikke ut på oppdrag da?

Korrekt, den ble registrert som ledig i spotten mellom to oppdrag.