Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Tja, men dette er jo bare småverdier.

Da legger vi altså til grunn at DNB nå er vår eneste kreditor mtp. den store langsiktige gjeldsposten, og at alle øvrige kreditorer ble løst ut som del av restruktureringen med aksjer. Vet vi dette?

Jeg har gjennomført en aldri så liten, og veldig uoffisiell, fleet-value test og hvor følgende nyskip-snittpriser er lagt til grunn for de ulike rederiene.

Subsea: 1000 MNOK
AHTS: 500 MNOK
PSV: 400 MNOK
Andre: 50 MNOK (Men, hvor dyre skip er lagt til Subsea-andelen)

For SOFF har jeg trukket fra de skipene som skal selges slik at de ikke bidrar til positivt bidrag. Dette er ikke gjort for de andre rederiene, men det er vel ikke snakk om så veldig mange.

Dette ga følgende resultat:

SOFF: 56 000MNOK og hvor dagens flåteverdi er satt til 32,5% av dette. Etter fradrag for normale avskrivninger tilsier dette at flåten er nedskrevet 7,5 %.

SIOFF: 12 800MNOK og hvor dagens flåteverdi er satt til 58,1% av dette. Etter fradrag for normale avskrivninger tilsier dette at flåten er nedskrevet 0 %. NB! SIOFF opererer med 30 års levetid, så en kan således si at de da faktisk har nedskrevet en god del, men samtidig avskrevet desto mindre enn de andre.

EIOFF: 7 400MNOK og hvor dagens flåteverdi er satt til 24,3% av dette.Etter fradrag for normale avskrivninger tilsier dette at flåten er nedskrevet 10,7 %.

DOF: 37 200MNOK og hvor dagens flåteverdi er satt til 30,2% av dette.Etter fradrag for normale avskrivninger tilsier dette at flåten er nedskrevet 9,8 %.

HAVI: 9 100MNOK og hvor dagens flåteverdi er satt til 20,1% av dette.Etter fradrag for normale avskrivninger tilsier dette at flåten er nedskrevet 19,9 %. Havi operer i stor grad med 15 års avskrivningstid som faktisk gjør dette bildet enda bedre.

Så gjelder det selvfølgelig at en mindre prosent av noe stort, kan være betydelig mer enn en større prosent av noe mindre.

Usikkerhetsmomenter:

  • Fastsatte estimerte nyprisverdier, og forenklingen dette innebærer
  • Feilmargin ift. antall skip pga deleeierskap og BB-avtaler mv.
  • Differanser på avskrivningsmetodene hvor levetid bl.a varier fra 15-30 år, men hvor jeg har lagt til grunn 20 år som også SOFF legger til grunn)
  • Feilmargin ift. beregning av gjennomsnittlig flåtealder hvor jeg har operert med halvår pr. skip
  • Usikkerhet ift. enkeltdata
  • Beregningene legger til grunn 0kr som restverdi
  • Det er av flere rederier påpekt at konstruksjonsskip og andre spesialskip i praksis har lengre levetid enn øvrige skip. Dette er ikke hensyntatt eller vurdert her.

Her er det altså så mye usikkerhet at resultatet ikke kan brukes til noe som helst nyttig, men kan jo kanskje være interessant for noen av dere likevel.

Jeg tar gjerne i mot innspill, kommentarer og kritikk slik at jeg kan gjøre beregningene mer grundig en annen gang.

1 Like

Er vel litt større prisforskjell på nybygg psv og ahts?

Og ja, konstruksjonsskip har lengre levetid, se Soff feks-rudder unna psv/ahtser fra sent 90 og godt utpå 2000 tallet men csvene fra rundt 2000 er i full drift

Har litt tro på kontrakt for NM om kort tid, hva tror dere?

1 Like

Ja. Er ikke uenig i det, men fant ikke så gode data og tenkte at dette blir likt for alle. Har du forslag. Jeg skiller ikke på små og store skip.

Det viktigste for regnestykket er at ikke diff mellom konstruksjonsskip og de øvrige ikke blir for stort slik at dette blir en urimelig fordel for soff- og dof ettersom de skiller seg ut i dette henseendet

Jeg tør ikke si noe, har trodd på langtidskontrakt i over et halt år nå og det tror jeg selvsagt enda på.
Kan ikke skjønne at dem kjører 5 års klassing nå i oktober uten å melde kontrakt først, men vi får se.
Utrolig hvordan dette har dratt ut. Må jo snart nærme seg case closed.

Vanskelug det er så store variasjoner… Islsnd Victory ble levert i 2019 for en mrd men det er verdenst kraftigste ahts

NM kostet jo 3mrd…

Ville sagt 200mill forskjell på psv/ahts, ahtsene har så mye mer motorkraft samt dyre kraner

Jeg tror at kontraktsmelding og melding om løsning med kreditorer kommer samtidig, og at vi nok kanskje må vente til etter klassing. Jeg er relativt sikker på at kreditorene har akseptert dette nå- ettersom vi ikke har hørt noe. Dette gir samtidig SOFF best forutsetninger ift. å få på plass en best mulig kontrakt. NM bør være godt egnet for offshore wind, og er helt sikkert veldig aktuell innenfor den delen av markedet som nå forsøker å skaffe seg fremtidig kapasitet. Utfordringen er vel at vi kreditorene ikke vil akseptere at SOFF binder seg til fremtidig arbeid, som reduserer eller begrenser muligheten til bærekraftig inntekt nå.


Fant dette

Takker! Har faktisk funnet en god del grunnlag. Problemet er variasjonene, og at jeg ikke skjønner det tekniske grunnlaget for dette. Jeg tror derimot ikke tallgrunnlaget er så galt- og uansett at det vil være riktige, viktigere og mer detaljert for regnestykket dersom man differensiere mellom store/små skip.

«Gutt feelingen» min er uenig i at kreditorene vil pålegge SOFF begrensninger eller «fornybar» caveater på bruken av NM.
Fartøyet ble konstruert rundt et formål - støtte til Sapiem. At kreditorene plutselig skal innføre nye vilkår fremstår uredelig uten å lempe på krevende til kreditten.

Tror ikke vi er uenige der. Det jeg mente var at kreditorene nå kanskje ikke vil akseptere inngåelse av en avtale, innenfor f.eks vind som ettersigende allerede nå shopper for fremtidige arbeider, med oppstart i 3Q22 selv om den isolert sett er god.

Det er intet interessant på dagens lister- utover at Hystad fortsetter å øke.

Blir spennende å se om Offshore rederiene trosser en rød og sur start forøvrig på børsen idag.

Australis har lagt til kai i Korsakov igjen i løpet av de siste 24 timer, etter et par uker på svai. Nå må det vel bli noe bevegelse her.

1 Like

Det er ikke så uvanlig at Soff gjør det bra på røde dager

ser ut som vi flater ut til hvor vi var. Egentlig så er det normalt med noen tider på sommeren at vi kan se slike rater og utnyttelse av flåten. det vi trenger nå er noe nytt på NM.

1 Like

Jepp, vi trenger definitivt noe hyggelig NM nytt.

Normand Jarstein er fjernet fra spotten, inn er tatt Normand Mermaid som snart blir ledig.

Last updated: 20.09.2021
Send email to Subsea and Renewable

Vessel Type Client Availability Port
Normand Maximus CSV 07.10.2021 Mexico
Far Superior CSV 05.10.2021 WC, Norway
Normand Mermaid CSV 10.10.2021 Haugesund, Norway
Normand Pioneer CSV 10.10.2021 Haugesund, Norway
2 Likes

God dag for supply, gir f i makro og brent og lever sitt helt eget liv :crazy_face:

1 Like