Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Haha,
Joda, nå klapper enkelte sammen i soff også.

Fryktelig spent på USA ikveld.

Joda, men kanskje ikke riktig tråd å skrive det i.

Min feil, jeg som bringte det på banen.

Lurer på hva Havfram betaler Dortt for den jobben soms tarter om en uke…det bør være rimelig bra for Drott risikerer en uke liggetid mens de venter på denm jobben avhengig av hvor lenge nåvørende oppdrag varer… Sapphire er i posisjon til neste jobb nå men skulle gjerne sett at det kopm et 3-4 HATS flytt nå til onsdag/torsdag for å holde trykket oppe

Presentasjonen fra Pareto konferansen.

  • Tydelig at det kan komme flere sammenslåinger/ oppkjøp etc. i bransjen.
  • Vil satse ganske massivt innen Havvind.
  • Solstad er med i veldig mange anbudskonkurranser nå, mange som flere konkurrenter aldri ser sier LPS.

Synes Lars Peder virker å være rimelig komfortabel med hva dem har sett gjennom monitorering av markedsutsiktene, de har en ekstrem fordel med deres flåte. 30% av den er altså CSV’er og det kan bli helt totalt avgjørende etter mine bedømmelser.

Skal kanskje ikke lese for meget ut av det, men reagerer meget positivt på bildet han har valgt ut til slutt under “Market Outlook”, der har han altså valgt Normand Maximus.

7 Likes

Interessant. Han er åpenbart klar for å bli større ja😃

Jg biter meg merke i 2 ting- han peker på at de nå har 88% utiluzation og at det betyr at han forventer rateoppgang. Og så er det intetessant det med å være global- flere av de norske konkurrentene er ikke globale og kan feks ikke nyttiggjøre seg økt aktivitet utenfor Afrika og Australia

Veldig bra- og veldig interessant.

Jeg tolker han slik at Solstad allerede fører dialog ift. ytterligere konsolideringer, og at de vil kunne ta affære dersom forutsetningene er riktige.

Kult at han bruker NM som «teaser» og tenker at det ville vært veldig dårlig strategi dersom det samme skipet skulle vise seg å kunne medføre store likviditetsutfordringer bare noen uker senere.

1 Like

Ja, vi deler oppfatning her @srh på begge dine punkter.

Det må betegnes som ganske sikkert at Solstad har planer for videre konsolideringer.
Vi snakker og tenker ofte på norske rederier når vi snakker om konsolideringer, men saken er den at Solstad opererer worldwide og slenger derfor ut en ny tanke, er det helt utenkelig at de kan være i dialog med utenlandske selskaper, gjerne et selskap som har mer power spesielt innen havvind og som har “inngangsbillett” til noe som vil komplettere Solstad ytterligere.
Jeg tenker også at i Norge har rederiene de “samme gamle psv’ene og ahtsene” og ingen har nyere spesial designede havvind fartøyer.
Har ikke oversikt over de største andre rederiene i verden, men antar at LPS er på jakt i tilfelle etter noe som kan gi Solstad fortrinn ift sine største konkurrenter og da går man ikke etter rederier som har flåte på alder med seg selv, da går man for hvor det kan være nyere fartøy til en billigere penge.
Og selvsagt samtidig mot et selskap hvor man samtidig kan kvitte seg med en konkurrent.
Vel, bare synsing som vanlig.

Når det gjelder NM, er det samme bildet jeg fikk tilsendt fra Solstad da jeg ba om bilde til fb gruppen, utenkelig å tro at LPS ville valgt akkurat det bildet om det var fare på ferde.
Vi hører også han si at de er helt avhengige av å ha bankene på laget og det er jeg temmelig sikker på at de har.

Finner ikke noe nyere oversikt i farten og vet ikke hvorvidt noen av disse er av interesse.

2 Likes

Fra fb gruppen og jeg kan ikke dokumentere hvorvidt dette medfører riktighet, samtidig som man ikke skal se bort fra at også spot ratene i Mexico har tatt seg betydelig opp den senere tiden.

Men, Island Victory på oppdrag i Mexico gulfen (hvor også Normand Maximus er på oppdrag) går på dagsrater på over 1 million. Dagsratene for skipet skal ha vært på +/- 900.000 allerede i fjor høst.
Island Victory går på kontrakt, men det gjør også NM, kortidskontrakter.

4 Likes

Konkurransetilsynet reagerer kraftig etter kvartalspresentasjon – mener Solstad-sjefen oppfordret konkurrentene til å øke prisene | DN

Så det jeg også. Hadde alle i bransjen tjent masse penger og fortsatt ville ha økte priser er jo reaksjonen forståelig. Økte rater for å sikre arbeidsplasser er noe helt annet mener jeg.

Lite spennende på dagens lister, med Hystad opp ytterligere 15k som det mest interessante.

Ikke tilgang på artikkelen.
Noen som kan legge ut deler av den her.

Dette er etter min oppfatning totalt skivebom, og en misforstått tolkning av forståelsen av konkurransestyring- og/eller konkurransesamarbeid.

2 Likes

helt klart. både nasjonal konkurranse samt internasjonal konkurranse.ha ha hvordan kan lps påvirke prisene… det er umulig. solstad operer på de 7 hav… businessen er ikke en nasjonal greie. inntektene er stort sett hentet fra utlandet. selv LPS og solstad blir liten her. De som har blåst litt ut her bør finne seg en annen jobb. de bør i hvert fall ikke rote det til rundt internasjonal business.

forresten… god morgen alle mann

takk- og ditto!

Sunn og fri konkurranse dreier seg først og fremst om å være del av et fritt og bærekraftig marked. Det er rett og slutt usunt og lite konkurransevennlig slik det har vært- og fortsatt er hvor kreditorene strengt tatt bestemmer hvem som skal vinne frem i konkurransen.

1 Like

Husk på at internasjonalt er det egne regler for hvert enkelt land og noen land som brasil har en egen tilnærming til egen interesser. tilsvarende som usa har. videre må man huske på at Giek og norske stat har latt Solstad med flere overleve pga av egen interesser… så dette konkurranse tilsynet et noe ute og kjører.

Frontier er nå på vei til Kongo- etter å ha padlet rundt i Sør-Afrika en stund. Er litt usikker på hva den egentlig har gjort der for den skulle iht. mine data egentlig vært et helt annet sted. Det blir spennende å se hva fremtiden bringer…

Vision har ankommet Averøy etter å ha ligget noen dager i tørrdokk i Danmark.

Er helt på sin plass av konkurransetilsynet å veie inn når man kommer med slike uttalelser som LPS gjorde på Q2. Reagerte selv på det. Har ikke lest artikkel , så svarer bare på bakgrunn av det jeg husker fra Q2.

Vi var vel flere som tenkte at formuleringen var på kanten selv om LPS hadde et godt poeng😂