Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Lars Peder er en folkets mann, en tilsynelatende jordnær og flink mann som kaller en spade for en spade.
Ved å drive som bransjen har drevet nå over lang tid begraver man hverandre til slutt.
Solstad har tatt ansvar og kvitter seg med nesten 40 fartøy både av hensyn til restruktureringsplanen men selvsagt også for at de som rederi tar sin del av ansvaret i forhold til tilbud/etterspørsel.

Lars Peder sa det rett ut akkurat som jeg ville gjort det selv.

Jeg tror også hans uttalelser får konsekvenser, men jeg tror konsekvensene blir av det positive slaget, at bankene legger mer press på flere av rederiene om å skrote større deler av flåtene deres.

1 Like

Herregud, storm i vannglass. Uttalelsen var relativt moderat spør du meg. LPS demonstrerte kløkt her gjennom å spille på «medias snøball effekt».
Det fremstår dessuten naivt om en tror slike samtaler ikke foregår bak lukkede dører/krypterte medium.

4 Likes

Ser at Normand Drott i utgangspunktet ligger uten oppdrag til 24.9 ifølge Soff sin egen side, på Westhore sin side står det at oppdraget for Havfram starter først den 30.9.

Det kan om vi er heldige være duket for et salig godt mellom oppdrag her nå om det er 30.9 som er startdato.

Dette får INGEN konsekvenser av den enkle grunn at det ikke er gjort noe som helst galt. Da må man i så fall ha brutt regelverket, og enn så lenge har jeg ikke sett uttalelser som peker i den retning, eller selv sett noe som vitner om det.

1 Like

Helt enig! Og tittelen på artikkelen for det til å høres ut som at det vil være svært skadelig for SOFF, ikke konkurransesituasjonen som de sikter til i artikkelen.

LPS’ uttalelse kan også tolkes som et ønske om ytterligere konsolidering, skraping etc…

La godt merke til hva han sa på Pareto konferansen, han la trykk på at bankene spilte en helt essensiell rolle så kan man tolke det som det måtte passe

Intet særlig spennende å melde om på dagens lister heller bortsett fra at både Swedbank og Hemen tilsynelatende begge bedrev robothandel og med nettosalg med verdi a la kostnadene på en middels iPhone.

1 Like

Noen som gidder å legge ut noe info om dagens åpning?

Flat åpning, omsatt aksjer for hele NOK 3,100 kurs 5,32

1 Like

Det er nesten tragisk

image

Mye jeg ikke skjønner akkurat nå.

Nå har dem fjernet Normand Drott også fra Spotten, eller hvertfall på Soff sin egen spot side.

Spot availability Norway

Last updated: 22.09.21

Vessel Type Client Availability Port
Far Sapphire AHTS Ross 30.09 Bergen
Far Sigma AHTS Altera 04.10 Bergen
Normand Prosper AHTS WellEx 29.09 Bergen

Merksnodig, det har jg ikke sett før trir jg uten at de skal ut av spotten… Håper på en ny Totalkontrakt😂

Ja, synes det var meget snodig dette spesielt siden den etter plan skal på oppdrag for Havfram

Virker på meg som aksjekursen nå er positivt avventende. Har vært turbulente dager, kunne vært betydelig verre. Et par kontrakter og positivitet så tipper jeg den er på 6 tallet igjen ganske snart (med mindre verden kollapser i mellomtiden)

1 Like

Fortsatt usikker på på om vi står foran et revitalisert offshoremarked?
I så fall kan kanskje denne US-rapporten gi deg nyttig info i sakens anledning.

teaser:
Global offshore wind installations in 2020 totaled 5,519 MW. Turbine sizes continued to grow, with average rotor diameters exceeding 150 meters and turbine capacities more than 7.5 MW. New trends also emerged in 2020, including increased interest in using offshore wind to produce clean hydrogen. The global pipeline for floating offshore wind energy more than tripled in 2020 to 26,529 MW.

1 Like

Jeg har veldig tro på at markedet skal bedres og til og med makses. Men dette han man vært inne på tidligere også. Disse artiklene er jo publisert helt i starten av denne tråden. 2017

Spesielt den siste artikkelen er jo interessant.

Alt han har sagt og gjort vitner om en tålmodig og langsiktig strategi.

SOFF har vel siden denne uttalelsen tapt nærmere 10 000MNOK i EK (Før påfyllet i fjor) så det kan vel hende at noen at de gamle aksjonærene snarere hadde ønsket seg en langsiktig kontrakt- eller fler til lave rater.

For oss nye aksjonærer tegner derimot dette seg som en spennende mulighet- og muligens en strategisk genistrek.

Edit:
Ja, det er ingen tvil om at dette nok har tatt noe lengre tid en man kanskje tidligere håpet- og så for seg. Nå ser man derimot i ulike pipelines at dette for alvor begynner å nærme seg- hvilket også, dersom man skal tro diverse markedsaktører, allerede har influert på etterspørsel- og rater.

Det etterlyses meldinger for Normand Vision her inne, men gjelder ikke denne?
Og kan vi anta at dokk i Danmark og besøk på Averøya er klargjøring til dette?

Her er nok årsaken til at Drott er tatt ut av spotten.
Oppdrag for Havfram fram til 1.11.

[NORMAND DROTT](javascript:void(0):wink: 32600 339 800 II Havfram - All duties - D/D 01.11 - BERGEN

2 Likes