Nå har jeg gjort en liten innsats og sett på hvordan det ser ut på flåte utnyttelse ift. nylig inngåtte kontrakter.
Når det gjelder CSV så er det såvidt jeg kan se 25 fartøy som kan være i oppdrag pt. inkludert Fortress og da viser opptellingen at nå har alle fått kontrakt, totalt 25/25 fartøy.
Disse har fått ny kontrakt:
Far Samson
Normand Australis
N. Cutter
N. Energy
N. Jarstein
N, Maximus
N. Mermaid. Kontrakt fra q2, i spotten inntil avreise.
N. Navigator
N. Fortress
Så CSV flåten er nå såvidt jeg kan se i ferd med å være i 100% drift eller fortløpende igangsettning av inngåtte kontrakter nå i q1.
PSV flåten er litt mer komplisert grunnet spot og hvilke fartøy som er parkert. Men jeg antar at de psv som nå er forlatt eksempelvis i Flekkefjord og Feda som var i drift ut desember nå er historie og inngår i salg/skrap prosessen.
Og da ser det ut som av 33 PSV er 28 på kontrakt nå og utover mens 5 stk er i spotten. Sea Forth i spot nå, men skal over på kontrakt.
Følgende PSV har fått kontrakter nå:
Far Seeker
Far Spica
Normand Arctic
Normand Serenade
Normand Supra
Normand Swift
Normand Surfer
Sea Forth
Normand Service SPOT
Normand Springer SPOT
Sea Falcon SPOT
Normand Swan SPOT
Normand Leader SPOT
Med unntak av de som er i spot ser det ut som bortimot 100% også er på kontrakt av PSV’ene.
AHTS er også som PSV noe usikkert. Men jeg mener at det skal være 17 AHTS hvorav 9 er på kontrakt, 7 er i SPOTTEN og Far Sigma vet jeg ikke men den er på Valhall nå ikveld hvertfall.
Disse har fått ny kontrakt.
Normand Ranger
Normand Saracen
Far Senator
Far Stream SPOT
Far Sword SPOT
Nor Captain SPOT
Normand Drott SPOT
Normand Prosper SPOT
Normand Swan SPOT
Far Sapphire SPOT
Så dersom spotmarkedet nå virkelig brygger opp så kan q1 og hvertfall q2 kunne bli meget hyggelig lesing såfremt kontraktene er godt priset.
Jeg mistenker at det muligens kan bli aktuelt å få på gang igjen flere av fartøyene som gikk av kontrakt i desember å få dem utpå igjen dersom markedet bedrer seg betydelig.
Utnyttelsen av fartøyene nå totalt sett er hvertfall betydelig høyere enn hva q4 viste, det er det ingen som helst tvil om.
Tar ellers forbehold om feil i oppsettet, mye å holde styr på og underlagsmateriale er flåtestatus beskrevet i q3 rapporten.
Her har jeg funnet 70 fartøy og det betyr at dem planlegger å drifte ytterligere 15-20 fartøy, hvem dette er , er vanskelig å vite rett og slett. Men det er uansett snakk om 15-20 flere PSV/AHTS og muligens CSV Nor Valiant tenker jeg. Om de ser for seg betydelig flere i spotmarkedet eller flere inn på faste kontrakter er også vanskelig å si.
Blir derfor spennende å se framover hva som kommer.
Ser nå i q4 rapporten at de oppgir at dem hadde 73 fartøy i bruk i løpet av kvartalet så da er ikke mine 70 fartøy helt på bærtur for det er flere fartøy som endte sine kontrakter i desember som da har blitt parkert.