Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Kommer seg litt nå ser det ut til.

1 Like

Kanskje et litt spess spørsmål men kjører på:
I SOFF betaler man ca 200 mill pr skip sett på EV. Vet du hva kost pris er på disse skipene ved bygging?
Sagt på en annen måte. Hvor mye er skipene skrevet ned?

Vet dessverre ikke.
Mulig @Metallian , @zappa66 eller @aksjewonka kan svare på det.

NM ble vel skrevet ned med over 800 mill før jul, og hadde vel en bygg pris på rundt 3mrd om jeg husker riktig. Nå er vel ikke resten av flåten i samme klasse akkurat…men verdiene er vel nøkternt bokført vil jeg anta?

Gjør noen googlesøk så funner dere mye. Soff fikk påpakning på verdiene og tok voldsomme ekstraordinære nedskrivninger i 2019 ig 2020

Nb: DOF solgte en ca 15år gammel psv til ny bruk i oppdrett, fikk ca 15mill over bokført verdi.

Har du en formening, fingern i været om hva du tror kan være prisen for psv, ahts og csv på lengre kontrakter over 3mnd?

Sitter og tenker hvor mange hundre millioner det har kommet kontrakter for siden årsskiftet.

Jeg vet at CP anslo for litt siden at lengre psv kontrakter i nordsjøen var på 100-150k/dag for store psver

AHTS… Aner ikke… Total betalte 400k/dag pr båt for Drott og Prosper når de dro til Sør Afrika ifjor

CSVene aner jeg ikke, men de er mye større enn ahtsene både i tonn og mannskap

Så må du huske at noe kan være bareboat selv om dt er sjeldnere, det pleier være oppgitt.

Hvis jg skulle gjort et røøøft anslag ville jeg brukt 100/200/500 pr dag, men feilmarginen er stooor😂 men jg tror ikke det er for optimistisk, ihvertfall ikke for psv/ahts. For csvene er det råtipp. Noen får nok mye mer.

Takk.
Ja, det er nesten hva jeg har satt opp litt for meg selv sånn foreløpig, men det blir nok rimelig unøyaktig men gir en pekpinn vil jeg likevel anta.
Skal se i helgen om jeg får satt opp noe.

Fortress 2 kontrakter, Jarstein 2 kontrakter, Samson, Energy, Cutter, Seeker, Saracen/Senator + Ranger og Mermaid har fått tildelt kontrakter hittil i år.

Om man bruker 100 på psv, 200 på ahts og 500 på csv lander man på 732 millioner og opsjoner på ytterligere 200 millioner.

Basert på at markedet har vært i bedring, utsiktene lysere tror jeg prisene varierer men i snitt er høyere enn hva jeg har kalkulert med her.
Jeg vil forsiktig anslå kontraktsverdien på tildelte kontrakter hittil i 2021 på ca. 850 mill med mulige opsjoner på inntil ca. 230 millioner.

Et annet usikkerhetsmoment er hvor mange døgn det blir på Saracen og Senater som skal bidra og hjelpe Normand Ranger underveis på sistnevnte sin kontrakt, her har jeg ikke lagt veldig mange døgn til grunn.

Vel vel, artig lek med tall.

1 Like

Artig lek med tall, sier litt om omfanget- jg er nokså sikker på at vi er på minst 1mrd skal jeg være ærlig😃

Ikke uenig, men tør ikke ta for hardt i, bedre å være edruelig.

Men, det paradoksale ved dette, vet du hva det er?

Til ettertanke…

Om et annet selskap med mcap på 600 mill hadde fått en melding med kontrakt på 1mrd, hva hadde da skjedd med kursen?

Skyggefører min egen topp 20 aksjonærliste (basert på SOFF ASA sin hjemmeside). Har ikke oppdatert listen siden 17 februar. Etter oppdatering i dag har jeg gjort følgende funn.

Citibank er ikke registrert på listen siden den ble begynt ført ved utgangen av 2020. Dem har nå en beholdning på nesten 2mil aksjer.

Sandberg, AVA AS og Stavanger forvaltning har sammen forsterket sin posisjon med omtrent 140K aksjer.

Otto Rongsvært har vært litt her og der, men siden 17 feb. har han solgt ca 80 K.

Handelsbanken hadde 17. feb omtrent 1,9M aksjer, pr. 4 mars er beholdningen redusert 540K, til 1,3M.

Ut fra det forannevnte er det to element av interesse.

  1. Citibank, hadde ved utgangen av januar en beholdning på omtrent 143K. På litt over 30 dager har dem 10 doblet beholdningen sin. Dette kan være banken selv eller kjøp som er gjort påvegne av investorer. Uavhengig anser jeg dette som positivt.

  2. Når det gjelder Handelsbanken så har jeg mistenkt at deres nedvekting i SOFF har preget kursen den siste tid. Om dette stemmer og dem skal til null i beholdning, står vi ovenfor en interessant reise.

Dersom Citibank fortsetter sitt mønster kan dette trolig utjevne noe av nedgangen Handelsbanken bringer med seg.

BNP Paribas SS har lenge vært på listen. Siden jeg også er aksjonær i BWO og tatt del i BNP Paribas SA antatte omfattende shorting, har jeg stilt spørsmål vedr. om BNP Paribas har begynt å shore i SOFF. Dem står ikke oppført i finanstilsyntets shortregister og kan derav kun shore 3000 aksjer før dem blir synlig i tilsyntes register. Det er derav mindre sannsynlig at BNP Paribas står bak den negative trenden i SOFF.

Joker Nord: Oljeprisen presser på mot 70 - dette tjener ikke SOFF i førsterekke, men ratene i spot sågar kontrakter kan tenkes å øke dersom oljeprisen holder seg.

Dem står ikke oppført i finanstilsyntets shortregister og kan derav kun shore 3000 aksjer før dem blir synlig i tilsyntes register.

Antar du mener ca. 370,000 aksjer?

Ellers veldig interessant med Citibank. Føler meg ikke lenger 100% sikker på at Handelsbanken skal helt ut, tror heller på en betydelig nedvekting og ikke nødvendigvis et fullt nedsalg.

“Shortsalgforordningen krever at Finanstilsynet publiserer netto shortposisjoner i aksjer notert på regulert marked eller MHF som er større eller lik 0,5 % av utstedt beholdning”
(https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/pressemeldinger/2016/nytt-regelverk-om-shortsalg-og-rapporteringsplikt/=

'BNP har vel rundt 600k aksjer, med andre ord ( etter min tolkning) en svært lav beholdning å shorte før det publiseres.

Noen spurte meg om Handelsbankens nedvektig/salg kan skylles Maximus. Skal aldri si aldri, men dette vurderer jeg som mindre sannsynlig iom dem begynte å selge før nyhetene som har versert siste uke ble offentlig.

Tror bankene vil/skal ut av prinsipp, de skal ikke sitte med store aksjeposter, de skal finansiere🙂

Det man må ta med i betraktning mht ordreinngang er at det aldri meldes når båter går av oppdrag, det skjer også nokså jevnlig. Det er derfor ekstra gledelig at det er flere CSVer i aktivitet enn på lenge etter at Fortress ble tatt ut av opplag. Å aktivere en slik båt fra kaldt opplag koster mange millioner, det gjøres ikke uten meget god grunn😃

2 Likes

Tenker på så mangt.
Q4 rapporten forteller at Solstad har en flåte på 127 fartøy.
37 av disse skal enten selges eller skrapes. De sier selv at 14 av dem er å anse kun som skrap.
De resterende 23 finnes det da selvsagt en potensiell verdi i og ser man på flåteregisteret er mange av disse fartøyene relativt nye(altså modeller fra 2005-2010/2014 kanskje), men likefullt de minst moderne og de som har ligget lenge i opplag.

Man vet at Dof solgte et fartøy på 15 år som gav penger i kassen.
Må jo anta at bokført verdi på disse er svært lav etter restruktureringen om ikke nedskrevet i 0.
Hvilke verdier kan det ligge her?
Selskapet sier selv at denne prosessen er en fortløpende prosess og vil ta et stykke tid.
Hva tenker andre om dette?

Når det gjelder salg så tenker jeg utfordringen er at markedet fremstår “mettet” av skip. I allefall stor overskudd innenfor oljeservice. Mulig dette som ligger til grunn for at SOFF sier prosessen vil ta et stykke tid.
I DOF sitt tilfelle tror jeg dem solgte til havbruksnæringen (akvakultur).

Har ikke detaljkunnskap vedrørende SOFF sine 37 fartøy, men tenker dem vil prioritere å selge så mange som mulig, da det trolig er kostbart å avhende fartøy for skraping. Siden SOFF ikke ser ut til å ha det travelt med å kvitte seg med de 37 fartøyene er “as is” løsningen trolig rimeligst.

1 Like

Ikke uenig.

Men antar det koster å ha fartøy liggende i annenhver norsk vestlandsfjord også? :grinning: :grinning:

På de skipene som skal selges er det etter restruktureringen ca 900 millioner kr i gjeld.
For å kompensere fordringshaverne i det tilfelle at salgssummen ikke dekker gjelden er det utstedt ca 4,5 millioner warrants som kan konverteres til aksjer dersom det ikke skjer.

4,5 millioner er et maksimumsbeløp dersom de ikke får inn noen penger på skipsalg

Se restruktureringsprospektet s 29

Solstad-Offshore-ASA-Prospectus-19-October-2020-with-appendices.pdf (1,8 MB)

3 Likes