Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Nå er jeg ombord igjen, med en liten FOMO post. Takk til alle som er positive her. Fikk bedre inngang enn utgangen jeg tok for noen dager siden. Anser at short potensialet i aksjen er begrenset på 8 kr :slight_smile:

1 Like

Er SOFF noe å shorte? Har ikke peiling på shorting, men kursen kan sprette alle veier og bli en skikkelig Short skvis.

Skummet en artikkel som jeg ikke husker linken til. Der stod SOFF som den aksjen som var shortet mye siden 2019. Men det kan jo ha vært tidligere i forbindelse med restruktureringen. Oppsiden for nedsiden er vel litt mindre nå. For eksempel om NM går bra og det triller inn 40m USD :slight_smile:

Når Handelsbanken dumper ut daglig nå kan man nesten si det er synonymt med en ny short hver dag, veldig irriterende.
Vi trenger nå større investorer som kan skape press oppover, håper det kommer snart.
Det vil komme med en ny NM kontrakt eller noe annet nytt med skikkelig sjvung.

For meg ser det ut som noen røk på SL på 8, gikk ca. 50k der, nå er vi på et nivå som tidligere har vist seg å tiltrekke kjøpere så tviler på vi skal særlig lenger ned selv om Handelsbanken fortsetter sitt nedsalg.

Er bare å bli sittende under nedsalg, en dag er det over og da kommer rekylen. Gjorde jo 70-100% i EIOF og PHLY i januar på lignende scenarioer. Litt verre dersom drift eller fundamentale forhold påvirker prisen. Så likte ikke helt Q4. Men når det er sagt så daytrader jeg litt i BORR, og der er alt mye mer ekstremt :slight_smile:

Far Sapphire tildelt et fint oppdrag i spotten nå, spennende å se raten på den.

NEW
FAR SAPPHIRE
PSE Kinsale Energy
All duties (+WROV), D/D 21
05/03/21 RNR

2 Likes

Det er bra trykk i spotten nå, kom en ahts flyttejobb også så ratene bør være ok🤔

Ja, det ser noe bedre ut nå og ikke så mange båter som går av kontrakt heller de kommende dagene.

Lurer på om det er bevisst når ratene ikke oppgis, altså at den ene parten ikke ønsker offentliggjøring?

Indirekte strålende nyheter, oljeprisen bykser kraftig!

Er nok riktig at RNR betyr ingen rate oppgitt. Skjer ofte når det er et stort sprik i vurderingen av ratene fremover. Lite marked og ingen vil se lurt ut!
Men har vel historisk gjerne vist fremover til markedsendringer etterpå etter min korte erfaring?
Viktig å følge dels sesong, dels meteorologi. Siste gir morsomme utslag på ikke varslete men betimelige oppdrag.
Vanskeligst å følge er rig moves. Ofte fra klar himmel. Men helst når det er varslet brukende vær.
Generelt er utnyttelsesgrad og båter tilgjengelig de viktige drivere. Disse er generelt i bedring etterhvert som mye båt flyttes ut av Nordsjøbassenget. Resten ligger i kaldt opplag. Da vet vi det tar lang tid før de blir tilgjengelig.
Generelt har vinteren vært fredelig i Nordsjøen. Men ikke i samme grad nordover. Indikerer vel at mye vedlikehold som var akutt er gjort. Ellers er det generell aktivitetsstigning som teller. Med oljeprisen nå og det som er planlagt av installasjoner ser vel dette greit ut ?
Har du noen kommentarer til dette Rodjer?

Jeg har ikke lengst fartstid innen denne offshore bransjen til å kunne gi de “sanne” vurderinger, men det du skisserer virker absolutt logisk.
I Spotten er det nok stor grad av gambling som foregår for å hanke til seg de til enhver beste ratene basert på nåsituasjon og hvordan man tror og eller aner at markedet vil utvikle seg på kort og mellomlang sikt.
Har hvertfall merket meg at Solstad ser ut til å ha en egen evne til å oppnå ofte høyere rater enn konkurrenter på relativt like oppdrag.
Vi vet at det spesielt gjennom 2020 har blitt utsatt mye vedlikehold som kan bidra til økt etterspørsel, vi vet også som du sier at godt vær betyr mye ift etterspørselen.
Nå er faktisk oljeprisen virkelig på plass til å kunne utløse mer “permanent” høyere etterspørsel et stykke tid framover, den nærmer seg nå usd 70. Egentlig en utenkelig høy pris om man ser bare uker tilbake i tid, nå ser det ut til å bli vedvarende langt høyere pris hvertfall en måned og to til.

Når det gjelder Solstad og kursutvikling er den svakere enn jeg hadde trodd på akkurat nå, men tror først og fremst det har sammenheng med at Handelsbanken selger seg ned, også dagens liste viser at de selger. Til tross for deres nedsalg, nettoøker Topp50 omtrent hver dag, også idag.
Vi har enda ikke fått betalt ordentlig for alle kontraktene de siste 2 mnd, men dette vil en dag vise seg på aksjekursen også, kanskje den reagerer opp endel idag. Har ofte vist seg at kurs ift kontrakter har en forsinkelse i Soff.
Gårsdagens kontrakter har betydelig verdi, dessverre har ikke markedet helt sett det, men det kommer.

Verdt å merke seg at ingen av de andre sammenlignbare selskaper på OSE heller gjør det bra kursmessig for tiden og de melder jo knapt kontrakter heller.
Solstad vil komme og flere kontrakter vil meldes fortløpende, synes det nå ser meget bra ut.
Kurs for være kurs, synes ikke den reflekterer hverken q4 eller utsiktene pt. Man får heller benytte anledningen til å vekte seg opp ytterligere om man har muligheten for det.

Avslutningsvis når det gjelder spotten, det dukker opp nye oppdrag hele tiden nå, tror virkelig buen er i ferd med å spennes for en flott tid.

1 Like

Det er hemt klart økt trykk i spotten, skyldes nok en kombo av at aktiviteten øker på denne tiden av året, samt bra vær(lite vind) vi kan fort få bra rater i helgen og neste uke.

Det er noe som tynger kursen i dag også. Antar Handelsbanken. Sist jeg sjekket hadde dem rundt 1mil aksjer igjen - det er noen dager siden. 1,4 i volum på 40 min er bra for å være soff å være…

  1. MEGLERKONTO INNLAND HANDELSBANKEN MARKETS -73 894 -5,25% 1 334 736 1,7827%

Dette viser oversikten fra tirsdag etter stengetid.
Igår fikk dem nok solgt ganske mye så et tips på at de har igjen ca. 1 mill aksjer er nok ikke mye feil.
De hadde i underkant av 1,9 mill aksjer da dem startet nedsalget for en 8-10 dagers tid siden.
Det kjekke er å se at til tross for deres nedsalg så nettoøker topp50.
Måtte de bli kjapt ferdige å komme seg til helgoland ut av Soff, lei av at den ene banken etter den andre skal tynge kursen.

Ja er tungt når en kjøper aksjer som står stille. (Derfor jeg alltid har en eller to action aksjer også ala BORR +15% i dag)

Ser at det har vært en god del nedsalg, og det kan jo være knyttet til restruktureringen i fjor. Banker får vel ofte aksjer i sånne prosesser? Vil vel tro at de ikke ønsker å sitte med disse over tid og derfor lar de sildre ut til andre investorer. Uten at jeg vet om dette tilfelle… Jeg vil tro at bankene er mer ute etter å låne ut penger :slight_smile:

1 Like

Har god erfaring med å være tålmodig i aksjer som jeg har sett meg ordentlig inn i, Soff er intet unntak.
Det som dog irriterer er at dem ikke pauser nedsalget litt innimellom slik at kursen kan gå litt mellom hver gang.
Her kjører dem på dag etter dag nonstop tilsynelatende, selv om det ikke er snakk om dumping, det er et kontrollert nedsalg hvor man ikke opplever særskilt nedgang.
Men, er virkelig spennende i spotten nå og det drar seg til og ingen tvil om at inntekter på spot fartøyet var nærmest fraværende i 2020, dette vil uten bidra positivt på regnskapet allerede fra q1.

PS. Ikke utenkelig at vi ser oljeprisen i USD 70 i løpet av dagen/kvelden.

1 Like

Jeffries og andre oppgraderer Subsea7-det er imho indirekte godt nytt for SOFF- det betyr at de mener det kan komme opptur i bransjen-en bransje SOFF ofte låner ut skip til :slight_smile:

1 Like

Høres jo veldig interessant ut. :grinning:

Merkelig hvordan aksjer utvikler seg ene eller andre veien om man brekker det ned litt og studerer.

4/1 Kurs Soff 10,06, oljepris usd 51,09
5/3 Kurs Soff 8,10, oljepris usd 68,56

Og det viktigste, etter den 4/1 har Solstad sendt ut 6 nye kontraktsmeldinger på betydelig antall fartøy, de har levert et solid q4 og Lars Peder Solstad har i media friskmeldt selskapet.
Etterspørsel og rater er på et betydelig høyere nivår idag enn den 4/1, i det hele tatt, det meste peker oppover med unntak av kursen, men det skjer ofte når man minst aner det.

Hvor er logikken? :joy: :joy:

Derfor jeg sier “tålmodighet i aksjemarkedet”

Du vet USA trykket opp 40% av alle dollarene som eksisterer i fjor. Så SOFF var nok egentlig verdt langt mer 4. januar enn i dag. Når Biden slipper ny støttepakke på toppen av trykkingen, så blir det enda mer luft. Så alt kommer til å stige noe vanvittig, bortsett fra SOFF som vanlig :wink:

1 Like