Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Meldingen rokker ikke ved noe som ikke er kjent.

Fra Q3 2016

“Maximus Limited is the legal owner of the vessel Normand Maximus which the Group has on a financial lease”
Maximus Limited er et “joint venture” hvorav SOFF har 25 % eier andel, men bærer all finansiell risiko?

Normand Maximus Limited UK 100 % 0 %
Normand Maximus Operations Limited UK 100 % 0 %
Maximus Limited UK 25 % 0 %

Det vet vi ikke. I og med at vi ikke vet hva den juridiske prosessen omfatter. Mitt forrige innlegg var en gjetning på hva prossen dreier seg om

Forrige uke friskmeldte Lars Peder Solstad selskapet ifbm q4 i et intervju med Haugesunds avis.
Personlig sliter jeg derfor med at NM skal velte lasset en uke eller tre senere.

Meldingen er for min del høyst uklar og egentlig fryktelig vanskelig å tolke.
Men, kursen endret seg lite og hvor den er nå ville den nok også vært uten den meldingen tipper jeg, de store sitter i ro(ref. volum), antar de har kontroll på hva meldingen egentlig sier.

Et massivt nedsalg ville nok sagt tydelig retning, men det uteble.

1 Like

Antar det kommer mer info etter hvert. Får nesten skrive en e-post til selskapet.

I praksis så advarer de vel markedet om at selskapets finansielle posisjon kan bli påvirket ved et negativt utfall. Siden dette har vært kjent fra før, så betyr det vel at sannsynligheten for et negativt utfall er større enn før. Hvorfor ville de ellers legge ut en melding? Personlig var jeg tenkt å kjøpe inn aksjen igjen, men nå tror jeg at jeg avventer litt. Vanskelig å vurdere rett og slett…

Den der børsmeldingen som kom i dag har vært gjenstand for mye hodebry. Den fremstod kryptisk og lite intuitive.

Har gått gjennom de ulike årrapportene for å få bedre innsikt i Normand Maximus. Under følger en oppsummering fra 2016 rapporten.

In the fourth quarter the Group took delivery of the new build Normand Maximus (CSV). The vessel is financed through a sale-leaseback structure in which the registered owner is an associate with 25% participation from Solstad and 75% of AGC Maritime Yield Fund. The transaction is accounted for and presented as a financial lease, where the vessel, with associated debt, is included in the consolidated balance sheet. Cost price for the vessel was about MUSD 380.

Maximus Limited is the legal owner of the vessel Normand Maximus which the Group has on a financial lease.

Solstad Offshore ASA has placed the following guarantees (NOK million):
Normand Maximus 2 793 - for bare-boat rental of vessel ( ca 75% av 3,8BUSD)

image

Finansiering av «Normand Maximus» er arrangert av DNB,
NIBC, Swedbank, GIEK og Eksportkreditt(https://newsweb.oslobors.no/obsvc/messagePdf.obsvc?messageId=412375&obsvc.item=1&language=no)

Så til den kryptiske børsmeldingen.

Reference is made to the 4Q report of Solstad Offshore ASA published on 25 February, and to the information provided therein related to Normand Maximus. Solstad (Se til Q4 uttdrag under)
Offshore ASA has been made aware that a legal proceedings have been filed between other parties related to the Normand Maximus financing. Solstad Offshore ASA
or its subsidiaries are not a party to the proceedings, and otherwise refers to the information provided in the 4Q report on Normand Maximus.

Q4 2020
As advised in our 3Q report there is a dispute with Saipem om payment of the termination fee
amounting to USD 44,3 million related to the early termination of the time charter for “Normand
Maximus”. As a consequence of the early termination, Saipem were to pay a termination fee
in the amount of USD 44,3 million in December 2020. Saipem has forwarded a counterclaim,
and the termination fee due from Saipem to Normand Maximus Operations Limited has
not been paid to date. Normand Maximus Operations Limited is pursuing the full claim for
the termination fee legally. The termination fee has not been recognized in 4Q 2020

Vurdering:
Other parties related to the NM Financing er AGC Maritime Yield Fund, DNB,
NIBC, Swedbank, GIEK og Eksportkreditt. Hvordan skal man tolke alt dette? Slik jeg forstår informasjonen så vil en av de forannevnte ta for seg den juridiske prosessen vedrørende
tidlig terminering og påfølgende termineringsavgift mot Sapiem. Dette er bra, fordi da kan SOFF bruke sine ressurser på andre ting (kontrakter - omsetting). Dette er også logisk tatt i betraktning at ingen av dem som har vært innvotert i finansieringen av NM er tjent med at fartøyet og SOFF ikke tjener penger. DNB er den nest største aksjonæren i SOFF. Å vise til aksjonærlisten, kursen for den del er kanskje prematurt, men det er ingen bevegelser der som er illevarslende.
Jeg har problemer med å tolke børsmeldingen i en negativ retning

5 Likes

Takk for din redegjørelse og arbeid med dette.
99% sikker på at du er inne på en riktig analyse av situasjonen.

Ved krisemeldinger på lik linje med kongemeldinger ser man krystallklare utslag på kurs og eventyrlig økning i volum, dette var ikke tilfelle idag, ergo vi snakker en nøytral melding basert på hva som allerede er kjent i markedet.

Så vil selvsagt også en slik “diffus” melding gi grobunn for spekulasjoner både for aksjonærer og for de på utsiden.
Står man på utsiden er det selvsagt enklest å konkludere med at “dette må være negativt”, men jeg mener dagens melding ikke endrer på noen verdens ting.
Vi vet at NM er en risiko, selskapet har selv vært veldig klar på det, men vi vet også at NM er på oppdrag og at selskapet jobber med løsninger for skipet/nye lengre kontrakter til det beste for selskapet og dets aksjonærer.

2 Likes

Herregud for en tom artikkel. Det står jo ingenting av substans der

Det står hvertfall ikke noe nytt😀

Blir spennende å få vite hvem tredjeparten er…

Hadde gjort godt med 40MUSD i balansen.

Så i verste fall så må en kjøpe ut de 75% av NM som de ikke eier, dvs en allokering av 2.25 mrd av egenkapital/evt. etablering av nytt lån? Men de fikk jo NM inn på et nytt oppdrag og det er vel mulig å sikre seg flere oppdrag om markedet går bra. Men hele saken tilfører vel en god del usikkerhet til et ellers positivt case.

5 Likes

2 nye deilige kontrakter idag.

CSV Normand Fortress has secured a contract with UK based contractor Manor
Renewable Energy for operation on a UK wind farm. The contract is scheduled to
commence in October 2021, in continuation of the former announced contract with
MHI Vestas (reference made to press release dated Feb 1st), keeping the vessel
fully utilized into 1Q 2022.

CSV Normand Mermaid has been awarded a contract with an international seabed
seismic company. The vessel will be used for their deep-water Ocean Bottom Node
baseline survey project offshore Angola. The project will commence in 2Q 2021.

Combined utilization for the two contracts is expected to be around 300 days

3 Likes

Beklager min uvitenhet, men hvorfor hører en kontrakt gitt til Global Offshore hjemme på en Soff-tråd? Samarbeider de?

Komplisert dette med eierforhold etc.
Hentet fra kontraktstråden på HO:

GMG som bla har Normand Cutter og Normand Clipper i stallen har fått en kabelleiggingsoppgave fra Equinor tiul havvind, jeg ser for meg at dette fort kan bety at Clipper (eller Cutter ) får forlenget/fornyet avtale der…

3 Likes

Blir fort merarbeid og forlenget kontrakt for Cutter eller (mest sannsynlig) Clipper da vil jeg tro :slight_smile:

Sånn egentlig er det vel dette som Solstad meldte den 17.2.

Tror du det? Artikkelen om Equinor kontrakten er datert 2.mars, det er leeenge etter 17.februar, men samtidig så står det ikke NÅR kontrakten ble inngått så du kan selvsagt ha rett… Har ikke tid til å finlese firmasider og børsmeldinger nå men svaret bør ligge der et sted på enten SOFF, Equinor eller GMG sine sider/børsmeldinger.

OBS: Eg bitre meg o merke i at kontrakten for Cutter gjaldt forlenegsle av eksisterende kontrakt og var nokså kortvarig, jobben fra Equinor er jo over mange år. Jeg krysser fingrene :slight_smile:

@Metallian

Du har sikkert helt rett.
Beste jeg kunne komme opp med. Synes det er rart at ikke Solstad har børsmeldt det?

Utover dette er det litt forbannet at kursen skal tynges på denne måten, men er rimelig sikker på at det er Handelsbanken på lik linje med Danske Bank tidligere som presser på. De selger unna og dagens liste viser at dem kvittet seg med ytterligere ca. 150k aksjer for 2-3 dager siden.
De har nå en beholdning på ca. 1,4 mill ned fra ca. 1,85 mill for en drøy uke siden.

På dagens kontrakter og en flat børs er det utenkelig med nedgang i Soff uten hjelp fra en større aktør og det er nok Handelsbanken som fortsetter.