Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Enig @Metallian

Har også tenkt om Solstad snart kjører på med et par psv til som for eksempel hvertfall Sea Spear Sea Flyer og kanskje Sea Spark, de ligger i Flekkefjord alle tre og Sea Spear var i utgangspunktet tenkt i spotten ifølge oppsettet fra q3.
Vil tro disse nærmest er klar til å kjøre på med når som helst om man har mannskap tilfjengelig.

Når det gjelder ahts er vel kanskje mulighetene færre, mange av dem er “gamle”, muligens Far Sabre kan være en mulighet, men kjenner ikke tilstanden på den samtidig som det heller ikke er allverden størrelse på den.

Fabre er for liten- SOFF har et par PSver som bør kunne hentes ut raskt, når det gjelder AHTSer vil jeg tro Siem Opal og Loke Viking er mer nærliggende å bli hentet ut enn noen av SOFF sine…

Får håpe noen andre snart kan ta litt tak å få ryddet bort de småpostene som ligger for salg oppover til 7,80

Nå kan jeg veldig enkelt ta feil, men det finnes ikke annet enn Soff båter der i området, Sea Tantalus, Sea Triumph og Far Strider. 2 slepebåter har ankommet, den ene fra Bergen, et slep på gang?
Triumph har ikke status som fortøyd, det har de to andre.
Men, ren spekulasjon fra min side.

Fint oppdrag til Normand Drott i spotten, 600,000.-

NEW [NORMAND DROTT](javascript:void(0):wink: Wintershall Dea R/M West Mira, D/D 14 25/03/21 NOK 600000

@Metallian har erfaring med å følge spotten tett, men på de månedene jeg har fulgt med nå har det hvertfall aldri vært slik som det er nå, spesielt for ahtsene.
Med de siste tildelingene nå for West Mira, kan det brygge opp til en perfekt storm den neste uken og også kanskje lenger fram.

http://westshore.no/

2 Likes

Meeeget pent- bel dyrt flytt det for Westhall, 4 båter til 600k/dagen…

Det beste er jo at det er en SOFF der og med jobben til Lundin som gikk samtiudig betyr det at det blir stramt for store AHTSer deneste 2 ukene nesten egentlig-meget bra. Vi ser nok fort flere gode rater fremover, og Sapphire og Prosper blir ledige i den perioden der :slight_smile:

2 Likes

Har prøvd å finne en referanse når det gjelder kostnadene av å ha fartøy i opplag. Fant noe informasjon i et annet selskap jeg har troen på - Akastor og deres DDW offshore. De fem skipene til DDW er relativt moderne og kostet omtrent 60 MNOK å ha i opplag, antageligvis i ett år.
Satt i kontekst med SOFF så er jeg usikker på hva gjenstående fartøy genererer av kostnader. Det er potensielt kostbart.
Det som hører Akast/DDW historien til er at dem nylig inngikk en toårs kontrakt for 2/5 fartøy, med avtale om påfølgende salg,
Satser SOFF i det minster får solgt noen flere skip.

Spiker må jo være et godt alternativ. Boligprisene er jo ATH?

  1. oktober 2020 uttalte LPS følgende til FA:

"Og så tror jeg bransjen ville ha stått sterkere om den hadde vært mer konsolidert.

Solstad Offshore er selv et resultat av at Rem Offshore, Farstad Shipping og Deep Sea Supply er overtatt av rederiet. Solstad sier det kan være aktuelt å gjøre mer.

– Vi har startet opp og gjort mye, og er det interessante muligheter fremover så vil vi se seriøst på det."

Noen som har tanker spesielt om siste setning, hva og hvem har han i tankene her?

" Better days for Norwegian offshore pull up rates on service ships"(forsåvidt ikke noe nytt for oss som følger markeds utviklingen, men dog :grinning:)

Jeg skal ikke si at jeg vet noe om hvem han har i tankene, men jeg tenker at vi eventuelt kan finne svaret i foretak hvor DNB/Swedbank har sterke økonomiske interesser- og fordeler av at noe slikt finner sted.

LPS har aldri lagt skjul på at han er for større enheter/mer sammenslåing.

Vi ser oss litt blinde på norske selskap, men husk at det er ca 2500 offshoreskip i verden, og ca 500 selskap😳

Når det gjelder det LPS sier til media må vi huske at han har et ansvar overfor ansatte og aksjonærer, han må nesten være positiv😃 han var positiv i 2017 og når de hadde 30mrd i gjeld selv om han nok så at det ikke var bærekraftig.

Ja, du beskriver det godt både ift LPS som ikke er veldig ulik sin far, de er positive av natur, samtidig veldig flinke til å se og finne løsninger.

Litt det jeg ønsket å høre, det finnes lassevis av av muligheter også utenfor dette landets grenser.
Og det har jeg selv tenkt mest på spesielt siden vi delvis har et fartøy som heter NM.

En annen ting @Metallian .

Når man ser på utnyttelse på Westshore på ahts så opererer de med 16 ahts, mens pareto bruker 18.
Utnyttelsesgraden hos Westshore representerer dog 18 fartøy, hva er årsaken til at de bruker forskjellig antall fartøy egentlig?

Såvidt jeg vet har vel ikke noen av de institusjonene særlig interesser i hverken Eiof, Dof, Hav eller Siem, derimot kan dem få det når flere av disse må gjennom en ny hestekur.
Men, pt., er det mer lokale banker som sitter i et par av disse mener jeg å huske.

Ser selvsagt nå at de ankommer for å kanskje ta seg av Borgland Dolphin :grinning:

Normand Drott på plass og Siem Diamond på vei inn Fedafjorden.
Eneste jeg stusser over er at denne jobben først skulle starte 25.3, men men vi får se hva dem drar med seg ut igjen.

De skal vel samles og gjøre klart til slep tenker jeg.

Ve tikke hvorfor det er forskjell på antall AHTSer hos de forskjellige men det går vel litt på hvordan de teller de som “i spoten” for av og til gjør de jobber “under radaren”, innenfor rammeavtaler etc etc som ikke fanges opp

Sjekket termlisten på westshore nå, det er 15-20psver som skal på kontrakter neste 2-3ukene… Det kommer nok nye psver inn til spoten ja

Litt rart kanskje at Solstad omtrent ikke har en eneste psv i spotten på norsk sokkel?

Kan på Westhore se ut som dem hvertfall tenker å plassere Sea Spear i Aberdeen.(forsåvidt et av de fartøyene jeg nevnte i et innlegg tidligere som sannsynlig å sette inn igjen)

|[SEA SPEAR](javascript:void(0);)|8732|1000|II|Inhouse -||01.05 - ABERDEEN|

Antar den skal erstatte en av de andre som skal på kontrakt fra 1.5.

God Solstad/Far Samson reklame😀