Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Vet du- eller andre om det er noe som tilsier at Solstad ikke i rettmessig grad har betalt leie til eierforetaket etter opphør av Saipem-avtalen?

Vet du- eller andre om det er noe som tilsier at eierforetaket ikke i rettmessig grad har betalt renter/avdrag på lånet etter opphør av Saipem-avtalen?

Hva betyr det da at bankene nå har tatt beslag i AGC Equity Partners aksjer, og hva betyr dette for Solstads aksjer i båten. Burde (Les: Skulle) det ikke vært varslet fra Solstad om bankene hadde tatt tilsvarende beslag i deres aksjer?

Hva betyr det videre dersom det ikke er tatt beslag i Solstads aksjepost?

Hva betyr det at bankene har tatt beslag i aksjer- og ikke benyttet seg av Solstads garanti?
de kan vel ikke først ta aksjene og deretter forfølge garantien?

Noen som kan vise til dokumentasjon- eller på annen måte peke oss i retning av svarene her?

Edit: En annen ting.

Hva vil det bety for LPS og hans situasjon i selskapet dersom hans uttalelser om “kontroll på situasjon” “Solstad ikke part” i virkeligheten skulle vise seg å lede til en situasjon som er sammenfallende med økonomisk katastrofe- og hvor sannsynlig er det at en karakter som han ville satt seg i en slik posisjon?

[quote=“srh, post:1275, topic:4925, full:true”]
Vet du- eller andre om det er noe som tilsier at Solstad ikke i rettmessig grad har betalt leie til eierforetaket etter opphør av Saipem-avtalen?
Kommentar: Nei, ikke annet enn det som det refereres til i artikler gjennom media.

Vet du- eller andre om det er noe som tilsier at eierforetaket ikke i rettmessig grad har betalt renter/avdrag på lånet etter opphør av Saipem-avtalen?
Kommentar: Nei, ikke annet enn det som det refereres til i artikler gjennom media.

Hva betyr det da at bankene nå har tatt beslag i AGC Equity Partners aksjer, og hva betyr dette for Solstads aksjer i båten. Burde (Les: Skulle) det ikke vært varslet fra Solstad om bankene hadde tatt tilsvarende beslag i deres aksjer?
Kommentar: Enig, det ville vært børsmeldt.

Hva betyr det videre dersom det ikke er tatt beslag i Solstads aksjepost?
Kommentar: Godt poeng, ingen godt svar annet enn i utgangspunktet å anse som svakt positivt.

Hva betyr det at bankene har tatt beslag i aksjer- og ikke benyttet seg av Solstads garanti?
de kan vel ikke først ta aksjene og deretter forfølge garantien?
Kommentar: Har ikke noe godt svar.

Noen som kan vise til dokumentasjon- eller på annen måte peke oss i retning av svarene her?
Kommentar: Dette som gjør det som utrolig vanskelig å svare sikkert på noe som helst, det meste utenom eierstruktur har vi lest oss til gjennom artikler i media.
Og det i seg selv er svært skumle greier, vi vet hvordan media vrir info og intervjuer gjort i tillegg til at det kun er en part som har villet la seg intervjue.
Solstad selv har jo bare uttalt via børsmelding at dem ikke er part i saken og henviser til deres kommentarer om saken i q4 rapporten.
I utgangspunktet kan man velge å tolke dette som positivt i seg selv.
Vanskelig å si og det blir sikkert bare en masse unyttig synsing av dette, men det kommer som en direkte konsekvens av artiklene på søndag, uten dem ville vi ikke sittet som dette.

Om vi derimot velger å se bort fra Normand Maximus mener jeg at det ser utrolig lyst ut for Solstad nå hvertfall, de aller aller fleste fartøy er bundet opp i langtidskontrakter(lengre og kortere selvsagt), de har reaktivert Fortress som nå bunkrer for sitt første oppdrag på mange år, oljeprisen forholder seg på et absolutt akseptabelt nivå og etterspørselen i spotmarkedet er på et bra nivå.
Havvind prosjekter i fleng framover, Solstad vil delta i mange av dem hvor man kan nytte eksisterende fartøy.

Hvorfor kontakter dere ikke Solstad IR? Om det er noe de kan dele for å unngå spekulasjon så vil dere få svar der, vil jeg tro.

Du har absolutt et poeng, men tror rett og slett ikke dem vil gi ut noenting i sakens anledning annet enn å vise til siste børsmelding.

Hvis det er noe i børsmeldingen som er uklart så vil de kunne forsøke å oppklare det, er min erfaring fra andre selskap.

Godt poeng. Hele NM saken fremstår uoversiktelig. Det er på dette grunnlag jeg ikke fester lit til uverifiserte påstnader fra Finansavisen,

Litt aktivitet i ordreboka igjen nå, artig å se hva plan dem har nå :grinning:

Forøvrig litt spent på spotten også nå, i praksis er alle ahts opptatt på norsk sokkel nå.

Kontakt er tatt- med forespørsel om at de sender ut ny børsmelding med klargjøring av situasjonen herunder hvorvidt det er lagt beslag i Solstad aksjepost i Maximus limited, og eventuelt på hvilken bakgrunn mv.

4 Likes

Over NOK 170,000.- for psv i spotten nå ikveld.

NEW [EDDA FRENDE](javascript:void(0):wink: Shell UK Supply duties, 28 days firm + 2 x 1 week + D/D 14 28/04/21 GBP 14500

3 Likes

Hva tenker dere om oljepris dippen? Tror selv opec kontrer med å redusere produksjon…

Antar det er en kortvarig dupp, alt over 60 er vel egentlig helt ok

Var en tilsvarende dipp ved 2. bølge i slutten av oktober i fjor. Den gang korrigerte obx ned rundt 8%. Så blir vel 5 dager med turbulens før det suser opp igjen? Kan vel gjerne få fart på markedet igjen om vi får en korreksjon ned?

Plukket litt mer i dag. Så får vi se åssen det går.

Det samme har jeg gjort.
Tror dette kommer til å gå riktig bra, ellers hadde ikke jeg kjøpt mer hvertfall :grinning:
Min tanke er at vi snart er i blått forutsatt at makro forholder seg som nå.

Lastet litt i EIOF og AKSO i samme slengen. Tror det kan bli en bra fredag.

Har merket meg at LPS liker å sende ut kontraktsmeldinger på fredager, om det skjer idag siden jeg skriver det er vel kanskje mindre sannsynlig.
Uansett, min vurdering er at Soff aksjen ikke framstår som veldig dyr nå hvertfall :grinning:

1 Like

Ser at Far Sapphire sitt oppdrag er utvidet med ytterligere 4 dager til 26.3 så dersom flere oppdrag nå drar ut i tid vil det ikke akkurat legge mindre press i spotten.

04/03/21 [FAR SAPPHIRE](javascript:void(0):wink: PSE Kinsale Energy All duties (+WROV), D/D 21 05/03/21 GBP 12500

Far Sapphire AHTS PSE Kinsale 26.03 Bergen

Minuset for Sapphire er selvsagt at raten på oppdraget er lav da den ble inngått ift nå. Men sånn er spotten, av og til vinner man og av og til vinner man også høye priser.

PS. Oljeprisen har stabilisert seg og har startet klatringen mot usd 70 igjen.

Hyggelig å registrere at fartøy som har lagt et stykke tid på Vestlandsområdet nå enten er på vei til oppdrag eller allerede i gang med nytt oppdrag.

Normand Jarl
Far Samson
Far Superior
Normand Fortress snart klar for avreise

https://www.vesselfinder.com/?imo=9661170

Interessant utvikling i spotten og nå.

Equinor har hanket inn den 5!!! PSV en for et 10-20mnd oppdrag nå på få dager, alle kommere fra spoten. Antallet PSV i spoten i nordsjøen er prdd 46- det er såvidt jeg kan huske det laveste på flere år uten at jeg har stålkontroll. Jeg blir faktisk overrasket om ikke noen benytter anledningen nå til å kaste loss på en psv eller 5 :-o

På AHTS skjer det også ting-fortsatt bra trykk, det er prdd 25 AHTS i spoten, det er definitivt det laveste på leeeenge- kanskje på tiår hva vet jeg. Det har vært nokså stabilt på 27-30 en lang stund men man skal bare 3-4 å¨r tilbake før tallet va nærmere 40 enn 30. Dette skyldes jo delvis at endel rigger nå ikke trenger AHTSer i like stor grad, men betyr like fullt at toppene antageligvis vil komme oftere. Blir ikke overrasket om det kommer 1-2 AHTS inn her snart, men jg har pr nuh ikke helt kontroll på hvorfor det har gått ned med 2-3 siste par ukene så det kan være som f.eks RAnger at de kommer inn igjen litt etterhvert.

1 Like