Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Siste psv ratene i spotten over 100k/dag nå, det går rett vei

:blush:

Det er sikkert mulig å tjene penger på trader-vis, men har hørt og erfart at det er mulig å tape penger også. I SOFF har jeg derimot tenkt å tjene penger på fornuftig tålmodighet. Synd at jeg ikke hadde kapital til å dra særlig fordel av dagens hendelser for mitt kursmål for SOFF er uendret- og langt høyere en dagens.

1 Like

Litt dårlig makro med olje tull og astra issues. Kortvarig tror jeg. Spiller vel Ingen rolle om BRT er 66 eller 68

1 Like

Vi har to dager igjen av denne uken folkens. Det har vært noe dritt, men som mange av dere så har jeg trua på SOFF.
Det var kjipt med Dogger, men nok en usikkerhet landet. I prosessen ble vi kvitt en haug med selgere som hadde forventninger om det motsatte.
Kan vi gå lengre ned? Ja så absolutt med Maximus saken stående i skyggen.
På den andre siden så er det oppgang i makro. Børsmeldingen i dag, ubetydelig som den var (for oss), demonstrerer i det minste SOFF sin evne til å imøtese kravet til kreditorene fra restruktureringen. Det er fortsatt en lang vei å gå til dem har nådd målet, men vi er på riktig vei.

Kursen gikk vel ned omtrent 7 % i dag på det meste i dag. Men den hentet seg fint inn. På grunn av kjøps viljen. At vi i dag gikk ned mener jeg i større grad bærer preg av makro enn noe SOFF spesifikt.

Dette blir bra. LPS og SOFF hadde ikke kommet så langt om dem var en horde med tosk3r.

Kjenner at eg blir smått forbanna når jeg leser dagens artikkel om Soff sitt salg av to fartøy, også der må dem pepre oss med negativitet rundt NM.
Noen med en agenda tenker jeg…

Lets do it opprop

2 Likes

Dagens artikkel skulle og burde selvsagt heller inneholdt opplysninger om at salget er en del av vedtakene i restruktureringsplanen om å avhende inntil 37 fartøy og at dagens to er nummer fem i rekken.

Men, jeg tror det ligger noe mer bak her. Her skal noen gis en sjanse til å hamstre billigere aksjer så lenge som mulig.

Artikkelen er noe feilaktig. Njøsen er verre enn Aker…

Det gledelige nå er uansett at driften ser ut til å virkelig gå bra for Solstad, svært svært få fartøy ligger nå uten oppdrag.
De få som ligger nå er hovedsaklig noen ahts i Indonesia og Australia og vel noen i Brasil.
Men fra april måned vil utnyttelsen blir meget høy, q2 kan bli et særdeles bra kvartal for Solstad er min klare oppfattelse. Også q1 tror jeg vil gi tydelige signaler om bedring godt hjulpet av høyere inntekter fra spotmarkedet enn på lenge.
Klarer man nå snart å lande denne fordømte NM farsen så er jeg overbevist om at selskapet vil levere strålende framover.

1 Like

Positive signaler i USA nå, alle indeksene slått over til grønt

Jupp

Må tilbake til tampen av 2019 for å finne VIX lavere enn ikveld.

2 Likes

Dagens oppdaterte topp50 liste som viser hva som skjedde mandag og det var etter at artiklene om NM kom på søndag.
Den viser nesten som spådd at kursfallet og reaksjonen ned skyldes ikke de store aksjonærene.
Topp 50 netto reduserte med minimale 28k aksjer!

“Solstad did not reveal the buyer or price, while VesselsValue puts a $1.7m valuation on each of the vessels.”

Enig med @Metallian , et godt tegn at disse salgene gir ubetydelig effekt på regnskapene, tyder på at disse fartøyene er nærmest nedskrevet til null.

Leser i en annen artikkel at fartøyene har lagt i opplag siden 2016 og 2017.

Sea Spear har lagt i Flekkefjord et stykke tid nå, ser på Westshore at den ligger under spot UK/Aberdeen fra 1/5.
Usikker om den har stått på listen hele tiden eller om den nå skal flyttes over og inn på oppdrag i spotten igjen.

[SEA SPEAR](javascript:void(0):wink: 8732 1000 II Inhouse - 01.05 - ABERDEEN

Ser Dof idag har fått kontrakt for 3 PSV, det paradoksale er vel at Solstad knapt har igjen fartøy uten kontrakt :grinning:

Samtidig interessant å registrere hvordan et selskap som Dof stiger opp mot 20% på en slik melding, tenk få dager tilbake hva som skjedde med Soff kursen da vi fikk melding om kontrakt på 4 PSV’s

SOFF skriver vel ned på 20 år + justering hvilket burde tilsi at et 17-18 år gammelt skip som ligger- og har ligget i opplag en stund bør og skal være tilnærmet 0. Salgssum og driftskostnader burde sogar gi en aldri så liten positiv effekt.

Jeg er dessuten relativt sikker på at SOFF var veldig bevisst på å få “ryddet opp” i balansen før og ifm. gjennomføring av restruktureringen slik at avskrivninger IKKE skal belaste regnskapet unødvendig i tiden etterpå.

Salg/skroting av eldre skip bør således fremstå som utelukkende positivt for Solstad- og bransjen.

Det blir spennende å se om hendelsene fremover peker i retning av at de har kontroll på situasjonen- slik de har uttalt. NM blir vel første milepæl, og så tenker jeg at q1 og ikke minst q2 vil gi oss noen viktige signaler.

1 Like

Veldig enig i det du skriver her.
Samtidig kan man nok anta at flere offshore selskap tidligere har “blåst” verdiene opp noe.
Derfor særdeles betryggende at så ikke er tilfelle i Solstad, hvertfall nå lenger.

Ser DOF fikk noen kontrakter i dag. SIOFF fikk vel også for noen dager tilbake. Bedring å anspore i sektoren?

7,6-7,75 i dag, lurer på om den stabiliserer seg oppover mot 8, inntil flere nyheter kommer…

Volumet har tørket helt inn, kanskje en fordel med tanke på siste dagers fall så tyder det på at de som hadde intensjon om å selge kan se ut til å være ferdige og eller hvertfall ha tatt seg en pause.
For min egen del tenker jeg litt nå på hva som kan komme ift Maximus, det blir uhyggelig spennende.

Ser man objektivt på saken kan man nok kunne hevde at det kan slå begge veier.
Tapt sak mot Saipem versus vunnet sak mot Saipem eller et forlik.

Ift. saken om Maximus Limited kan det også objektivt slå flere veier.
Enten at bankene står på sitt og vinner gjennom at det dem har gjort er juridisk akseptabelt versus at dem har opptrådt uansvarlig og Maximus Limited får tilbake kontrollen.
Det siste vil da nok kunne medføre et erstatningsoppgjør fordel Maximus Limited.

For meg som aksjonær i Solstad tror jeg at når det gjelder Saipem saken er sjansen kanskje størst for en minnelig forliks løsning.

Når det gjelder selve Maximus fartøyet er jeg mer usikker, men heller mot at Solstad har ny kontrakt i sikte og bruker dette som en joker i forhandlingene.
Antar styret/ledelse i Solstad har vurdert hvorvidt det er ønskelig å fortsatt ha NM i Solstad “paraplyen”, dersom svaret på det er JA, vil dem selvsagt gjøre hva som helst for å få til noe både ift det fartøyet, men også slik at det ikke ødelegger hele selskapet.
Solstad står som 100% ansvarlig for NM og må ved mislighold kjøpe fartøyet.
Ikke helt sikker på at det trenger å bli negativt, det finnes flere mulige måter å kunne håndtere det på, men alfa omega uansett i en slik situasjon vil være at man har et langtidsoppdrag som er godt betalt man kan sende NM på tidlig sommerstid.
Konklusjon:
Et godt betalt langtidsoppdrag(2-4år) for NM vil være det desidert beste for Solstad Offshore, da er mulighetene flere enten med eller uten Maximus Limited.

Konklusjon 2:
De må finne en snarlig løsning uansett, å ha dette hengende over selskapet og aksjonærer vil over lang tid svekke totalbildet.
Og det er synd at man skal bruke ressurser på slikt nå når man har omtrent alle fartøy i drift som skal være i drift og markedet kan se ut til å bli bedre enn på svært lang tid.