Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

…alt dreier seg om kvartal resultatet viser en bedring for driften av solstad. selvfølgelig vil ikke solstad kunne vise et positivt resultat nå dette kvartalet. det vi ser etter er om vi kan se lyset eller at vi blir vannet ut i en emisjon,eller at en eller annen bank for omgjort lånet sitt til aksjer. Her gjelder det å ha is i magen…det vil ikke bli noen 40-70% stigning i solstad med det første. men kanskje vi i løpet av uken kan hente in 7 tallet. Hvis det skjer så vil det være på små volum. Jeg vil være litt “sitting bull” en tid…i hvert fall 6-8 måneder før jeg selger noen aksjer. Det at jeg traff sånn rundt 6.8 skyldes bare at trenden har hvert nedgående. Akkurat nå så føler jeg at det vil bli flatt og avventende. Volumet var ganske stort i dag…mange som hopet av i fart…med de konsekvenser det betyr…trist.

Er du fullstendig overbevist om at det ikke kan komme en slik kursøkning dersom, enten

a) Ny 4 - 6 års kontrakt for Normand Maximus og enighet mellom alle parter rundt finansieringen,
b) Solstad skiller ut et eget ESG selskap,
c) En eller annen form for avtale med Aker/AOW,

Dersom det kommer melding om dette, hva forventer du da?

Og for å si det rett ut, ingenting av dette er usannsynlig, ei heller usannsynlig at det kan skje den nærmeste tiden.
En ytterligere nedside er selvsagt at man ikke blir enige om NM og Solstad må overta alle forpliktelser, men selskapet står snart i null nå likevel, så nedsiden er betydelig redusert.

Og bare minner om at aksjen nå har falt tilbake 36% siden den stod i 10,76 intradag for en håndfull måneder siden…
Hverken verden eller Solstad ser svakere ut siden den gang, snarere tvert imot er hvertfall min mening.
Nå har Solstad reaktivert 2 fartøy i 2021, Normand Fortress og Sea Flyer, lange kontrakter på dem begge, hvorav det ene fartøyet innen havvind.

2 Likes

Soff fikk et solid hopp den 4. desember da NM fikk en kontrakt med betydelig lavere rater enn kontrakten med Saipem, dagene etter løftet kursen seg til over 10 kr, var dette bare en sen reaksjon og evt. tradere som lekte seg, eller kom det ytterligere nyheter i den perioden :slightly_smiling_face:?
image

NM kontrakten gav nok hovedboosten, men det kom flere kontrakter fortløpende i etterkant.
Bare tenk på reaksjonen dersom NM saken legges død ved en ny langtidskontrakt som gjør at bankene får sitt og mer til.

Jeg sitter hvertfall ikke i Soff fordi jeg tenker de kanskje kan tjene penger i 2023, har helt annet kursmål enn 7,50 ved utgangen av 2021.

1 Like

Tar frem denne igjen :blush::

Blir det for søkt å sammenlikne supply-rederiene med spadeselgerne under gullrushet? At det er underleverandørene som disse som kanskje vil tjene mest på det grønne skifte til havs :slightly_smiling_face:?

@Metallian

Nå kjøres det inn et par nye psv i spotten fra Solstads side, Sea Flyer som jeg nevnte tidligere idag, men også Normand Supra flyttes nå til Aberdeen.
Tydelig at dem øyner muligheter nå samt vil opprettholde antallet når Sitella starter for Equinor 1.5.

Normand Sitella PSV Shell 29.04 / Equinor (01.05) Aberdeen
Normand Supra PSV Tullow 27.04 / Inhouse (28.04) Aberdeen
Sea Falcon PSV PPT / Inhouse (26.04) Aberdeen
Sea Flyer PSV Inhouse 23.04 / TAQA (21.07) Aberdeen

Normand Supra startet reisen mot Aberdeen for 4 dager siden.

1 Like

440/dag for de to gutta er nok ikke veldig mye over breakeven men kan fort vise seg å være lurt, se bare på NO jobben.

Og som vi jo har bestilt ble ikke Flyer lenge i opplag :smiley: helt gull å få den ut av opplag og på 2-årskontrakt.

Og mye båter som skal ut på lengre jobb neste 10-15 dagene, blir spennende å se hva spotsitusjonen er når vi er en uke uti mai…

1 Like

Tør vi håpe på at denne kanskje tildeles Solstad, kunne vært fint.

Aurora Offshore N All duties 2-3 years firm + Options 01.05.2021 1 x AHTS

Ellers ganske mange lengre kontrakter som skal tildeles nå framover så får vi se om hva Solstad får kloa i.

Chrysaor Supply duties 1,2 or 3 years firm + 2 x 1 yearly options 01.07.2021 1 x PSV
TAQA Supply duties 2, 3 or 5 years firm + opts (01.04.20 - 20.06.21) 19.04.2021 3 x PSV’s
Petrofac Supply duties 1 well c.90 days (Stena Don) 15.06.2021 1-2 x PSV
ONEGas 01.07.2021 3 x ERRV’s
Repsol Sinopec Supply duties 1 or 2 years firm + 2 x 1 year options 19.04.2021 1 x PSV
Equinor Supply duties 70 days firm + D/D 20 26.04.2021 1 x PSV
Saipem Supply duties 100 days firm + options (Supp S3000) 01.05.2021 1 x PSV
Equinor Supply duties PSV/Standby - 48 days firm + 3x1 week + D/D21 15.04.2021 1 x PSV
Saipem Supply duties Supporting Castorone (40 days + D/D 10) 09.06.2021 2-3 PSVs
Aurora Offshore N All duties 2-3 years firm + Options 01.05.2021 1 x AHTS
Seaway7 All duties 115 days firm + 60 x 1 day options 14.04.2021 1 x PSV
Ithaca Energy Supply duties 1 well (30-90 days) - Semi TBN 19.06.2021 1 x PSV
WellSafe Supply duties circa 530 days (P&A) - Valaris 247 26.04.2021 1 x PSV

Flere godbiter der ja, spesielt 3 årslontraktene for osv og de for ahts henger høyt

Skjønner ikke alt dette her jeg, kanskje noen kan bidra.
Forleden dag kom det opplysninger på fb gruppen om at Sea Gull(2020 modell) er et Solstad kontrollert fartøy.
Nå kom jeg tilfeldigvis over et annet, nemlig Sea Goldcrest(2019 modell).
Er dette også Solstad kontrollert fartøy?

Og hvordan kommer disse fartøyene inn i strukturen egentlig.

Dette er skip eid av John Fredriksen og som Solstad driver🙂

1 Like

… ja da er vi klar… usa…went shit…asia…went shit…its rain outside…windy…cold…this day will be colered dark red. so be ready for what ever will come…

…men snart er våren her

Takk for gravingen, fint å få bekreftet strukturen.

You’re welcome😊 så da er innsatsen til JF en del større enn det aksjonærlistene viser.

1 Like

Sol og fint vær her, men ja det blåser litt. Tror markedet får en nedgang nå. Håper det kan snu fredag

Såg nydelig ut.
Børsbildet er vel ganske typisk, nedgang i Europa og USA igår, Asia inatt, futtene svakt røde, OSE starter litt ned, futtene blir grønne og OSE avslutter i blått :grinning:

Fortsatt småaksjonærer som styrer skuta:

28. NORDNET BANK AB +7 200 +3,57% 208 765 0,28%
31. NORDNET LIVSFORSIKRING AS +400 +0,29% 137 048 0,18%
18. TORVIK TRAILERREP AS +100 +0,02% 490 100 0,65%
30. MEGLERKONTO AVANZA BANK AB -56 -0,03% 173 348 0,23%
8. CLEARSTREAM BANKING S.A. -33 390 -1,85% 1 771 390 2,36%

Til og med bankene ser ut til å skjønne at vi nå er på kurser hvor det er tullete å selge på.

Bare satse på at en eller flere investorer med dype lommer ser det hensiktsmessig å investere i Solstad.

Ja :joy:

Uansett om man handler på 5-10 kroner nå, så har ikke dette så mye så si om 1-3 år :slightly_smiling_face: Tror at kursen vil være en helt annen da