Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Sentrale optimistiske sitater:

CEO: “Solstad Offshore is well positioned for this activity increase. During 2021, we have disposed the majority of our non-strategic fleet and we have 89 modern vessels available for our clients around the world. All offshore activity is positive for the demand for offshore vessels. Whether it is from renewable energy, oil and gas, mining or aquaculture. And, as it looks, the supply side will be relatively stable the coming years, with few relevant re-activation candidates and very few newbuilds. It has been a few years since the last time we had such an optimistic view!

Om Normand Maximus: The Company’s assessment is that it is less than 50 % probability that MYF Limited will succeed with the claim. The proceedings are for the ordinary courts and any decisions may be appealed. In the event that MYF Limited succeeds, a financial decision on a payment obligation with due date for the Company is thus unlikely to be available until late 2023 or 2024. A payment from the Company will not be recoverable from others.”

Om Impairments:
"IMPAIRMENT VALUATION OF FIXED ASSETS
Quarterly, the Group assess whether there is any impairment indicators of the fixed assets. The current market, and few sales of vessels on normal market terms, indicate need for revaluation of the vessels. As of 31.12.2021, price-to-book (P/B) ratio for the Group is below 1.

og

“The group has recognized significant impairments on the vessels during the last years. If rates/utilization increases more rapidly than Group’s expectations the vessel values are sensitive to reversals of previous year’s impairment.”

4 Likes

Om en er tålmodig her vil 2022 bli ett kanon år.
Nett lest årsrapporten så er utelukkende positiv i det lange løp.
En middel stor aksjepost er på vei ut, så er nok litt salgspress noen dager til(Ref lister)

Når noen selger, gjelder det å kjøpe om en er long:)

3 Likes

Siem stiger nok idag, fin årsrapport og CSV kontrakt- Spearfish forlenger med Deepocean ut 2023- liker denne setningen:

The contract shows an increased appetite in the market to secure OSCV’s for longer periods.

2 Likes

Sirius er nå ankommet verdens navle (Karmøy) og skal vel muligens ha litt jobb gjort før den er klar i spoten neste uke.

Hvem er det som selger seg ut nå? Har ikke tilgang til lister :slight_smile:
Hadde en plan om å fylle på litt etter Q1 i mai, men dersom det er nedsalg en tid fremover kan det hende jeg tar en slant nå :wink:

Syns det ser lovende ut, og kommer der oppskriving av flåteverdier også, så blir det meget pent. Btw. har dere satt opp en egen privat tråd for SOFF også her på Tek? Kunne vært greit å få joine.

1 Like

Spennende om vi tar imot her på 15.5-16.0 eller om vi faller litt nedenfor. Nivået sammenfaller bra med MA50 (pt. 15.24 - på vei oppover) samt tidligere punkter hvor vi har hatt contention (topp/bunn/volum/støtte/motstand).

EDIT: Synes påfyll mellom 15 og 16kr gir relativt god R/R gitt det tekniske og fundamentale bildet rundt SOFF nå.

DAILY

2 Likes

Citibank, men er usikker om de skal helt ut etter salgsmengde.
For tidlig å se an trend syns jeg.

1 Like

Fyll nå, tenker etter Q1 kanskje sent nok.

Vi hadde nok vært i fint pluss idag, om ikke hele børsen ble negativ, starter opptur mandag👍

1 Like

Frontier meldt med ankomst Peterhead den 30.04. Da er vel dette nordsjødelen av den tidligere multippelmeldingen!?

Antagelug. Sirius nå i dokk rett borti gata her så de kaster ikke bort tid​:grinning_face_with_smiling_eyes::+1:

Sirius:

1 Like

Sirius oppdrag på Hywind Tampen start 15.05.22, jfr Clarkson.
Kanskje et 50 dagers oppdrag.

3 Likes

Gøy! Er nok 50+ ja, er vel 11 møller som skal dras ut og ankres fast!

1 Like

Artig, hyret inn av Dof Subsea😄

Tid for optimisme- og kursoppgang i SOFF?

Årsrapporten fra SOFF var som forventet, og det var vel strengt bare «guidingen» det var knyttet særlig spenning til. Min konklusjon er at den uttrykker nøkternt men samtidig reelt grunnlag for optimisme.

1Q22-rapporten vil nok komme til å vise til et bra resultat forutsatt at man kjenner inntektsforutsetningene for dette kvartalet som “offseason” og med unormalt mange skip inhouse og/eller mellom kontrakter.

2/3Q22 vil derimot komme til å bli bra uavhengig av hvordan man ser på det ettersom flere skiper på nye- og bedre betalte kontrakter og ettersom spot synes å levere stadig bedre.

Vi har allerede sett ratenivåer godt over det som skal til for å sikre økonomisk bærekraftig og sunn drift for SOFF, og så gjenstår bare å se om disse nivåene kan stabiliseres med tilfredsstillende varighet. Det registreres i denne sammenheng at stadig flere synes å konkludere med at dette nok vil bli tilfellet etterhvert som olje, gass, vind, sol, mining og aquakultur mv. i økende grad og samtidig skal utvikles offshore på en global arena.

Med økte inntekter følger økte verdier. Dette ettersom verdiene (Skipene) er nedskrevet kraftig som følge av svært lave ratenivåer gjennom de seneste årene. Både resultatregnskap og balanse kan således påregnes med svært hyggelig bedring som en konsekvens av dette.Det presiseres at dette ikke lenger bare er noe offshorehausserne hevder, og at oppskrivningspotensialet for enkelte rederier er betydelig.

Jeg har tidligere hevdet at jeg tror «offshore» blir segmentvinner på Oslo Børs de kommende årene. Det tror jeg fortsatt. Jeg tror samtidig at morgendagens marked kan komme så fort på oss- og med slik kraft at det virkelig begynner å haste dersom man ønsker å godtgjøre seg maksimalt på denne muligheten.

Husk i denne sammenheng at SOFF (m.flere)er priset med P/B godt under det som altså er dagens bok, og for SOFF sin del også basert på snittratenivåer som nok ikke engang er 50% av det vi vil kunne se (og faktisk allerede tidvis ser) fremover. Man har således ekstraordinært stort potensial for inntektsvekst. Den neste prisjusteringen kan således kunne finne på å komme snarlig- og med god kraft.

Ja, jeg er aksjonær i SOFF og har forankret SOFF (og SUBC) blant mine hovedbets for eget pensjonsfond. Jeg ser derimot samtidig også svært positivt på flere av de andre offshorevirksomhetenes fremtid.

Ja, jeg erkjenner at jeg ikke har kontroll på at morgendagens marked faktisk kommer med tilfredsstillende kraft og varighet.

Ja, jeg erkjenner at det foreligger økonomiske usikkerhets- og risikofaktorer som kan legge en demper for SOFFs og SOFFs eksisterende aksjonærers muligheter til å høste optimalt av dette potensialet.

Jeg påpeker derimot samtidig at de seneste par årene i stor grad synes å ha utviklet seg i samsvar med forventning, og at internasjonale energi- og miljøpolitiske forhold synes å kunne sikre en varig videreutvikling av dette.

Basert på dette har jeg faktisk anbefalt både familie og venner å vurdere en investering i SOFF. Dette ettersom investeringsobjektet, slik jeg ser det, allerede er vesentlig de-risket samtidig som det foreligger et ikke ubetydelig avkastningspotensial.

Det skal etter gjennomgang av caset idag være langt lettere å konkludere med kjøp enn det var for halvannet år siden. Og, selv om de av oss som konkluderte allerede da har fått en hyggelig gevinst på veien så har nå likevel jeg konkludert med at SOFF fortsatt er det mest attraktive bettet for fremtiden.

Jeg vil på denne bakgrunn anbefale alle som ikke kjenner markedet/bransjen/selskapet/aksjen til å ta seg tid til en vurdering.

17 Likes

Har du vurdert Seaway 7 Jfr utvikling i havvind noen må jo få vindparken og kablene på plass.

1 Like

jepp. Enig. Sitter ganske tungt i Subc

Merk derimot at SOFF også vil være en sentral bidragsyter ift. dette

1 Like

Her er min oppsummering av gjeldsituasjonen pt.

Restrukturert gjeld på (restruktureringsbeløp); lån1: 6 350 272 996,- NOK så gjelder 3mnd Nibor + 2%, lån2: 278 191 273,- USD så gjelder 3mnd Libor + 2,15% har forfall den 31.03.2024.

Enda ubenyttet arbeidskapitallån jf. restrukturering på 1500 MNOK er avdragsfritt frem til innløsning den 31.03.2024 med renter på 3mnd Nibor+ 4,75 har forfall den 31.03.2024.

Fastrentelån på 676 833 000 NOK med gj.rente på 5,39% har forfall i perioden 10.11.2026 til 10.03.2031.

Utover ovennevnte finnes ytterligere lån med flytende rente og som har forfall i perioden 30.06.2023 til 07.03.2029. Dette omfatter i tillegg til NM-forpliktelsene lån knyttet til NISA Ltd (Normand Installer) pålydende 290 108 000 NOK som vel skal deles på 2 pga 50% eierskap samt for 4 skip (Bos Turmalina, Bos Turquesa, Sea Brasil and Normand Topazio) tilknyttet den brasilianske flåten med BNDES som kreditor. BNDES- lån er garantert av Solstad Ålesund AS and Solship Invest 3 AS mens NISA lånet ikke er garantert for.

Jeg er har ikke lykkes med å få definert nøyaktig gjenværende sum på dette, men basert på appendix til restrukturering omfatter dette pt. ikke mer enn 1 MMNOK når man holder NM-forpliktetelsene utenfor og det er tilsynelatende slik at det er NISA-lånet samt deler av BNDES-lånet som forfaller i 2023, men at dette da ikke skal omfatte allverdens store beløp og således være greit håndterlig. Av regnskapets note 5 fremkommer at 312 MNOK forfaller til betaling ila 1Q22 og deretter ytterligere 92 MNOK ila 2022.

BNDES gjelden er under pågående reforhandling/refinansiering.

10 Likes