Tid for optimisme- og kursoppgang i SOFF?
Årsrapporten fra SOFF var som forventet, og det var vel strengt bare «guidingen» det var knyttet særlig spenning til. Min konklusjon er at den uttrykker nøkternt men samtidig reelt grunnlag for optimisme.
1Q22-rapporten vil nok komme til å vise til et bra resultat forutsatt at man kjenner inntektsforutsetningene for dette kvartalet som “offseason” og med unormalt mange skip inhouse og/eller mellom kontrakter.
2/3Q22 vil derimot komme til å bli bra uavhengig av hvordan man ser på det ettersom flere skiper på nye- og bedre betalte kontrakter og ettersom spot synes å levere stadig bedre.
Vi har allerede sett ratenivåer godt over det som skal til for å sikre økonomisk bærekraftig og sunn drift for SOFF, og så gjenstår bare å se om disse nivåene kan stabiliseres med tilfredsstillende varighet. Det registreres i denne sammenheng at stadig flere synes å konkludere med at dette nok vil bli tilfellet etterhvert som olje, gass, vind, sol, mining og aquakultur mv. i økende grad og samtidig skal utvikles offshore på en global arena.
Med økte inntekter følger økte verdier. Dette ettersom verdiene (Skipene) er nedskrevet kraftig som følge av svært lave ratenivåer gjennom de seneste årene. Både resultatregnskap og balanse kan således påregnes med svært hyggelig bedring som en konsekvens av dette.Det presiseres at dette ikke lenger bare er noe offshorehausserne hevder, og at oppskrivningspotensialet for enkelte rederier er betydelig.
Jeg har tidligere hevdet at jeg tror «offshore» blir segmentvinner på Oslo Børs de kommende årene. Det tror jeg fortsatt. Jeg tror samtidig at morgendagens marked kan komme så fort på oss- og med slik kraft at det virkelig begynner å haste dersom man ønsker å godtgjøre seg maksimalt på denne muligheten.
Husk i denne sammenheng at SOFF (m.flere)er priset med P/B godt under det som altså er dagens bok, og for SOFF sin del også basert på snittratenivåer som nok ikke engang er 50% av det vi vil kunne se (og faktisk allerede tidvis ser) fremover. Man har således ekstraordinært stort potensial for inntektsvekst. Den neste prisjusteringen kan således kunne finne på å komme snarlig- og med god kraft.
Ja, jeg er aksjonær i SOFF og har forankret SOFF (og SUBC) blant mine hovedbets for eget pensjonsfond. Jeg ser derimot samtidig også svært positivt på flere av de andre offshorevirksomhetenes fremtid.
Ja, jeg erkjenner at jeg ikke har kontroll på at morgendagens marked faktisk kommer med tilfredsstillende kraft og varighet.
Ja, jeg erkjenner at det foreligger økonomiske usikkerhets- og risikofaktorer som kan legge en demper for SOFFs og SOFFs eksisterende aksjonærers muligheter til å høste optimalt av dette potensialet.
Jeg påpeker derimot samtidig at de seneste par årene i stor grad synes å ha utviklet seg i samsvar med forventning, og at internasjonale energi- og miljøpolitiske forhold synes å kunne sikre en varig videreutvikling av dette.
Basert på dette har jeg faktisk anbefalt både familie og venner å vurdere en investering i SOFF. Dette ettersom investeringsobjektet, slik jeg ser det, allerede er vesentlig de-risket samtidig som det foreligger et ikke ubetydelig avkastningspotensial.
Det skal etter gjennomgang av caset idag være langt lettere å konkludere med kjøp enn det var for halvannet år siden. Og, selv om de av oss som konkluderte allerede da har fått en hyggelig gevinst på veien så har nå likevel jeg konkludert med at SOFF fortsatt er det mest attraktive bettet for fremtiden.
Jeg vil på denne bakgrunn anbefale alle som ikke kjenner markedet/bransjen/selskapet/aksjen til å ta seg tid til en vurdering.