Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Den her er jo gull. 1.1mrd-1.2mrd. Mens vesselvalue har under 750 mill i verdi for de to skipene. Vil jo si at PAS mener at der er en oppside i skipsverdier på minimum 46%. Som igjen tilsvarer en økning på EK på 10-13 mrd ish for hele SOFF sin flåte. Som igjen vil bety 150 kr + i kurs, dersom aksjen handles 1 til 1. Inntjeningsmessig så kan vel noen også kjøre dagratene gjennom Excelarket sitt og se på effektene? Kjøpte meg opp 25% for egen del i SOFF i dag. Og i morgen er det fredag :slight_smile:

1 Like

Nå trenger jeg egentlig noen argumenter for at SOFF ikke skal gjøre det bra framover, hva er det vi ikke tenker på makromessig for eksempel? Kan kostnader øke så mye at marginer blir skviset allikevel? Kan rentene løpe løpsk slik at gjelden ikke blir håndterbar? Kan det komme en demand destruction for olje, samtidig som alle øker produksjonen kraftig (hvortid ser vi effektene i tilfelle)?

1 Like

Rentekostnader vil ha negativ innflytelse, så noen utfordringer har vi da fortsatt. Med minimum 50% snittratevekst er dette derimot ingen problem. Vi går lyse tider i møte

2 Likes

Her må man bare ikke miste hode. Har børsfri, men makro styrer showet. Samtidig er det viktig å huske på at det er terminbytte på brentoljen og da er det alltid mye rot. Kommer vel en beslutning fra opec i dag også som indirekte kan påvirke soff.

1 Like

Når kan man forvente svar fra det møtet?

Fom 1400. Lekker nyheter før det.

Takk. Hva sier magefølelsen din?
Tydelig på oljeprisen at det er mye nervøsitet…

Oljen bærer verden og vil derfor frem til den blir erstattet være volatil. Litt mer nå med global uro. Forventer ikke noe særlig. Kanskje opec sier dem skal øke produksjon for å slå politisk mynt mot usa. Spiller ingen rolle om dem sier det, klarer ikke nå produksjonsmål på kortsikt. Ligger vel omtrent under med 2,6 mil fat daglig.

ha ha. har allerede mistet hode…all cash in.
vet du om noen som kan lære meg å spille fele? tenker å ta opp konkurransen med rumeneren, bare jeg finner noe gammle slitne klær og en større kopp enn rumeneren har så drar jeg rett ned til Mega…og hover inn. :cowboy_hat_face:

ikke mye hjelp å få på børsen ihvertfall

1 Like

Er all inn selv, men vekter om etterhvert. Børsen er jo som en smågodt butikk

Allokerer inn midler denne uka. Men kan ikke ta mer lodd i SOFF på grunn av balanse og risiko prinsippene mine for hvordan jeg handler.

1 Like

sant… ligger og tenker høyt. storebrand er nede i 70…
rent langsiktig så liker jeg å plasere penger der. da trenger jeg ikke å følge med så mye,men det er så mye større potensiale i solstad så jeg kan ikke røre disse aksjene. synd at jeg ikke har mer tilgjengelig kapital

1 Like

Børsen er nå full av paradoks, men det er likevel en rasjonalitet bak situasjonen. Ta det med knusende ro - big picture

1 Like

Helt Klart
…Solstad… 0 stress. utvikligen går en vei og der er opp.
på veien opp så blir det opp og ned hele
veien

Tunge statiske firma som tjener penger…ja det er penger på gata nå… har ikke tror på resisjon, men har veldig tro på økende renter. pga den aktiviteten som kommer vil sette press på arbeids markedet. lønningene vil gå mer opp enn hva man setter opp renten. det å sette ukritisk opp renten vil være en katastrofe med tanke på den høye belåningen nordmenn har

1 Like

Jeg har kikket litt på dette med økte renteutgifter og er ikke dkremt, det skal jaggu ikke mye rateøkning på et noen få csver for å dpise opp 100-200mill i økte renter

3 Likes

Dette er det som må følges med på

2 Likes

klart. men tror der roer seg. men noe høy sysselsetting i usa…litt for høyt. landet er i full gir

Spm til det kunnskapsrike forumet: Hvordan vil en synkende oljepris, som vi har opplevd den siste tiden, påvirke etterspørselen i offshore-markedet, og eventuelt også størrelsen på ratene?

I svært liten grad, langvarig lav oljepris reduserer aktiviteten og gir lavere rater men vi er ikke i nærheten av så lave priser.

1 Like

Litt tam og kjedelig avslutning på dagen i SOFF - og en litt kjedelig bevegelse på noe som så spennende ut for ca. 1 uke siden. Vanskelig å si hva som skjer videre og på vei inn i sommermåneden her nå. Vi ligger og hviler rett på/under MA50 og denne bør nå helst holde - ellers kommer nok MA100 (ca. 22-22.50) raskt i spill - ikke minst tidligere horisontale nivåer mellom 17 og 21.

Etablering over 30 ish (og MA50) hadde vært fint. Tipper dog vi er på vei inn i en eller annen konsolideringsperiode hvor tekniske indikatorer skal få samlet seg litt slik at et tydeligere bilder potensielt trer frem over sommeren. Så kan vi selvsagt plutselig få nyheter her som endrer bildet betraktelig / over natten!

Either way - ønsker alle SOFF’ere (nye/gamle/trofaste/osv) god sommer og lykke til med investeringen(e)! :sunglasses:

9 Likes