Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Ligger ikke all verdens på åpent kjøp, men jeg ser de tar poster direkte. Gjedde i sivet!

2 Likes

Bare å lene seg tilbake en stund :cowboy_hat_face:

1 Like

Bør jo etter hvert speile seg litt i AMSC dette også. Forskjellen er jo at der er det ingen maktkamp. Kan fort bli en joker tror jeg. Røkke er en uforutsigbar mann…

4 Likes

Attractive assets at a discount

The refinancing completed earlier this year created a

more complex holding structure, but we believe the

market applies too large a holding discount as the stub is

trading at a 2025e EV/EBITDA of 3.4x and Solstad

Maritime at 3.7x (below peers’ c4.5x). We calculate

NOK9 (23%) upside potential for the stub to trade in line

with peers and further upside potential of NOK3–10 (7

26%) if Solstad Maritime is revalued at peer multiples

after applying a 20–0% minority discount (a separate

listing of Solstad Maritime is targeted for Q2 2025). We

initiate coverage with a BUY and NOK60 target price.

Leading CSV and AHTS vessel owner. Solstad Offshore is a leading offshore vessel

owner with a fleet of 26 CSVs and 14 AHTS vessels operating globally.

Holding structure after refinancing. After refinancing earlier this year, Solstad Offshore

was structured as a holding company with direct ownership/control of eight vessels and

the remaining fleet held through a 27% shareholding in unlisted Solstad Maritime. NOK28

of the current share price reflects Solstad Maritime and NOK13 RemainCo (stub).

Upside to peer-group valuation of stub. The stub is trading at a 2025e EV/EBITDA of

3.4x after adjusting for Solstad Maritime’s implied value through AMSC. Peers are trading

at 4.5x, implying NOK9 (23%) upside to trade in line with peers.

Solstad Maritime central to valuation. The valuation of Solstad Offshore is highly

sensitive to the valuation of its holding in Solstad Maritime, as it accounts for c70% of

the current share price. The implied value of Solstad Maritime (through AMSC) is also

below peers (3.7x EV/EBITDA), although a discount on the minority stake is warranted in

our view. A separate listing is planned for Q2 2025, and we calculate a NOK3–10/share

increase is needed to trade in line with peers (assuming 20%–0% minority discounts).

Initiating coverage with a BUY and NOK60 target price, based on our NAV and SOTP,

where we value the segments at a 2025e EV/EBITDA of 4.5–6.0x and Solstad Maritime

based on its implied value through AMSC.

DNB

5 Likes

De bruker ca 19kr/smh som hovedbegrunnelse for TP det er interessant, det er egentlug et konservativt kursmål slik jeg leser og regner på det. Med rabatt

SB1M: We initiate coverage on Solstad Offshore with a Buy recommendation and a NOK56 target price. In our view the main asset in Solstad Offshore is its shares in Solstad Maritime. Valuing Solstad Maritime in line with its Norwegian peers would indicate a value between NOK28-48 per Solstad Maritime share. We have allocated a 20% discount to the shares Solstad Offshore owns in Solstad Maritime since Solstad Maritime is unlisted and held indirectly through Solstad Offshore.

3 Likes
3 Likes

Bare så det er sagt- en kurs på 48kr på smh gir en direkte verdi på Soff på 72kr/aksje. Legger du på den verdien vi idag da har på Soff på DNB på 13kr idag gir det oss 85kr. Det er noen voksne tall vi kan se etterhjvert om dette materialiserer seg. Går vi ut fra nederste nivå- 28kr gir det 42kr/Soff aksje og +13kr blir det 55kr. SB1M har lagt seg helt på nederste nivå altså i sitt kursmål på 56kr.

EDIT: Som alltid- med forbehold om regnefeil eller at teksten mistolkes.

2 Likes

Prosper på jobb for Odfjell
Sigma av spotlisten og til verft (blir nok inhouse en stund, er vel 10års klassing vil jeg tro)
Australis ledig fra 8.12
Baltic til kai i Singapore nå , ledig mellom oppdrag men ikke til verft (foreløpig ihvertfall)

EDIT:
Sapphire for Equinor. Det er ikke å bli rike av vil jeg tro men de holde rkaitiden litt nede.

1 Like

Vedr. Sapphire:;
Ser Braemar oppgir ca 350k dag på Equinor jobben.
Gitt dagens spot-marked så er vel det innenfor/OK?

Ferking ca 371k
Prosper kun 189k, men det er kun noen få dagers jobb.

1 Like

Snittet på de 3 der er helt innafor i dagens marked, litt over mine gorventnnnger faktisk

1 Like

Financial calendar

Har de sagt noe om når de slipper Q4 rapporten?
Kan ikke finne info om denne.

Edit: Ser de slapp Q4-rapporten 29.februar i 2023. Da er det vel naturlig å tenke det blir noe lunde samme i år.

De følger vel Aker-systemet i stor grad nå mtp å samkjøre når de kommer med talle, AMSC har ikke kommet med datoer enda ser jeg

Flere her husker vel diskusjonen rundt Solstad og salg av aksjer/tegningsretter i Soff/SMH og bakgrunnen- nokså synlig på skattelistene.

Hadde 6mill inntekt 2022 (4 mill skatt), i 2023 80 mill inntekt og 40 mill skatt.

1 Like

Jarsteinen?

Jupp- han måtte jo selge aksjer pga skatt bla som ble diskutert litt her og andre steder.

Date Vessel Charterer Scope of Work Comm. Rate
04/12/24 [NORMAND PROSPER](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS Hook-off Deepsea Atlantic, D/D 14 06/12/24 RNR

375k/dag ifølge Hagland, vi tar det i disse tider. Sigma inhouse på verft nå 2-3 uker, og Ferking skal første uka i januar og ellers er de ganske gode på å holde båtene i aktivitet mend et blir jo alltid noe kaitid dessverre i nov-feb spesielt.

1 Like