Jeg økte enda litt her nå, haste solgte litt kongsberg og NAS- gjelden er redusert med mer enn dobbelt det den steg nå.
Jeg mener Soff burde steget mye mer enn den nå gjør på dette-det er 82mill aksjer i Soff:
The agreements implies a reduction of the Group’s net debt by approximately NOK
1 billion. The agreements (related to the Residual Claim) are estimated to have
an annual positive accounting effect of approximately NOK 500 million through
reduced interest and depreciation. In addition, the contract extension for CSV
Normand Maximus announced on 21 November 2024 will have positive one-off
accounting effect of approximately NOK 500 million which will be reflected in
the Company’s Q4 accounts.
Vel fortjent!
Steike det der var jaggu en gladmelding.
Nå kan vel diskusjonen rundt mulig sammenslåing av Soff/SMH bli en realitet?
Og, nå er det vel ikke kun SMH som er i en utbytteposisjon.
Jeg sitter og ser på Clarksons siste kommentar om mulig cashflow i Soff mtp Maximus-avgjørelse men jeg tør ikke poste tallene for potensiale for utbytte nå, det ser helt useriøst ut.
Kursen bør gå langt over 40 kr nå. Om SMH prises til eks 20 kr, vil det i seg selv gi 27,6 kr til SOFF. Reduksjonen på 12 kr pr aksje i gjeld pga NM, får vi nærmere 40 kr bare der. Så kommer all verdi og kontrakter. Kan ikke forstå at denne ikke skal langt opp på 40 tallet allerede de kommende ukene.
Hvor finner du den?
Jeg har fått den tilsendt av noen, skal se om jeg kan finne akkurat det lille avsnittet og driste meg til et kort sitat her
Hvilken påvirkning vil dette ha på kursen til SMH når de en gang går på børs?
Fusjon inc?
Prdd vil jeg tro det blir fusjon med Soff for SMH og ikke egen børsnotering
Vil vel kunne fremskynde børsnotering også dette? Eller har det noe å si? En sammenslåing av disse var ikke mulig så lenge NM saken var uoppklart, etter hva jeg forstår.
Og hvilken innløsningskurs kan man da se for seg for SMH?
Evt slå sammen SMH og Amsc
Er vel enklere iom Amsc stort sett er eier av SMH aksjer
Eller alle 3- ikke logisk at Aker skal eie 50% av AMSC, 50% av SMH og 32% av Soff-eller varianter av dette imho- med mindre de vil ha fleksibilitet til AMSC da, det kan jo være og da holdes de utenfor.
Jo mer jeg tenker på det jo mer sannsynlig ser en fusjon ut nå med SMH/Soff.
Angående mitt første regnskap:
“Gjelden reduseres med ca 12kr /aksje altså, pluss at man slipper 2 år med rettssaker (enorme kostnader) og usikkerheten.”
Dette tallet stemmer ikke ser det ut for for det hensynstar ikke andelen til Soff, det reelle er at gjelden direkte reduseres med ca 6kr pr.aksje- men da altså før de andre ffektene også legges til.
Totalt ca 9-10kr i gjeldsreduksjon/kostandsredusksjon pr.aksje og da ikke medregent fordelene med kontroll av alt rundt MAximus ikl all cashflow og sparte utgifter mm knyttet til alt.
Fantastiske nyheter! God helg alle sammen
" – Vil dette også kunne gjøre det letter med en eventuell fusjon mellom Solstad Offshore og Solstad Maritime?
– Dette er det aksjonærene som bestemmer, men det viktigste hinderet for en fusjon er i alle fall ryddet av veien, svarer konsernsjefen.
Stinker fusjon. Dette vil vel ligne SPAC slik man har i USA.
Nå er børsnotering av SMH delvis startet så kostnadene der blir sunk uansett (dersom de har forfalt), men fusjon går både fortere og er mye billigere/lettere enn børsnotering. Blir ren gjetting og en finger i luften, men jeg tipper vi kan se en løsning allerede i Q1.
Vet vi at børsnotering for SMH er startet?