Vi har jo tegnet aksjene og det er ikke gratis, meglerhusene tar seg godt betalt for det. Kunne ordlagt meg bedre, men det jeg mente er at noen av stegene opp mot en børsnotering er gjennomført
Spennende idag- håper vi får noen skikkelige megler/analytiker kommentarer før børsåpning og så er jeg jo helt sikker på at flere har regnet heftig på dette i helgen- så er jo spørsmålet om det betyr at det er mest salgsvilje eller kjøpsvilje… Hadde vært veldig fint å fått avklart den cashen til Maximus ltd. selskapet som Soff nå overtar.
Jeg har kikket litt på Clarksons TP-55kr i helgen og mener den skal noe opp nå men det spørs jo om de rekker det allerede idag. HAdde vært fint med flere kursmål også, ikke at kursmålene betyr all verdens sånn sett men det er fint å sammenlignen de og se på tall/verdsetting.
Clarkson øker f til 65kr veldig bra, begynner ørlite i pluss-høy omsetning
Den er god. Da regner de 10nok på NM kontrakten 2026 + NM avtalen fra fredag.
Kan fort komme litt økning her fremover når ting får stabilisert seg og kalkulatorene får regnet litt til.
Veldig spent på evt. utbytte og hvor stort potensiale som ligger der etter NM avklaringen.
Og så er det spørsmål om de ser etter nye investeringer i markedet.
Uansett SOFF er vel nå 100% derisk.
Planlegger å laste mer i denne.
JA nå er det et mye enklere case-bare å regne egentlig. Håper jo egentlig de pøser inn i serviceavdelinge heller enn utbytte i starten- men det spørs, blir det fusjon (mest sannsynlig) vil nok Aker ha nokså hissige utbytter tror jeg?
SMH er gått fra kjøp på 19kr hos Pareto til 22kr fra torsdag til idag
Enig, tror Aker ønsker å prioritere utbytte når selskapet er i posisjon til dette. på andre siden er de nok klar med kapital dersom det vil bli behov i forbindelse med nye investeringsmuligheter. Tenker uansett at serviceavdelingen får de pengene de trenger for å utvide ROV og andre tjenester.
Drar på litt nå-merkelig at AMSC går litt motsatt vei egentlig
Kanskje en del som konverterer fra AMSC til SOFF etter NM meldingene på fredag?
Edit: Er ikke akkurat det store beløpet i AMSC, men allikevel.
Tenker det er en del større aktører som regner på, og vurderer å kjøpe Soff nå. Høyt volum.
Vanlig dagsomsetning røk første 5min idag
Før helgen var SMH på kjøp 19 selg 20 hos Pareto, nå 20-22 men ingen handler vist så det må man se på som veldig “veiledende” og ikke eksakt pris
Australis inhouse en uke lenger til 8.12 (ligger til anker rett utenfor Singfapore havn)
Baltic nå til kai i Singapore, litt ventetid før neste jobb (2010 bygget så i teorein kan de vel ta klassing nå )
Sigma skal inhouse 2.12 (204-bygget, mulig 10-års-vil være grei timing det nå i stilleperioden)
Maktkamp er nok alltid en viktig faktor hos disse store gutta, men de investerer heller ikke uten at de skal tjene penger. Tenker Kistefos, som mange av oss andre, ser på Soff som en lukrativ investering på dette nivået etter NM avklaringene, og at det ligger noen pene år foran oss med både utbytter og verdistigning. Fusjon eller ikke fusjon med SMH.
Ja forliket har gjort det lettere å regne merverdi på Soff fra dagens kurs-og jeg tror det passer fint med at Ksitefoss nok vil ha litt mer kjøttvekt når ting skal opp i EGF-f.eks en fusjon
Ser ut som det plukkes endel nå gjør det ikke…
Ligger ikke all verdens på åpent kjøp, men jeg ser de tar poster direkte. Gjedde i sivet!
Bare å lene seg tilbake en stund
Bør jo etter hvert speile seg litt i AMSC dette også. Forskjellen er jo at der er det ingen maktkamp. Kan fort bli en joker tror jeg. Røkke er en uforutsigbar mann…
Attractive assets at a discount
The refinancing completed earlier this year created a
more complex holding structure, but we believe the
market applies too large a holding discount as the stub is
trading at a 2025e EV/EBITDA of 3.4x and Solstad
Maritime at 3.7x (below peers’ c4.5x). We calculate
NOK9 (23%) upside potential for the stub to trade in line
with peers and further upside potential of NOK3–10 (7
26%) if Solstad Maritime is revalued at peer multiples
after applying a 20–0% minority discount (a separate
listing of Solstad Maritime is targeted for Q2 2025). We
initiate coverage with a BUY and NOK60 target price.
Leading CSV and AHTS vessel owner. Solstad Offshore is a leading offshore vessel
owner with a fleet of 26 CSVs and 14 AHTS vessels operating globally.
Holding structure after refinancing. After refinancing earlier this year, Solstad Offshore
was structured as a holding company with direct ownership/control of eight vessels and
the remaining fleet held through a 27% shareholding in unlisted Solstad Maritime. NOK28
of the current share price reflects Solstad Maritime and NOK13 RemainCo (stub).
Upside to peer-group valuation of stub. The stub is trading at a 2025e EV/EBITDA of
3.4x after adjusting for Solstad Maritime’s implied value through AMSC. Peers are trading
at 4.5x, implying NOK9 (23%) upside to trade in line with peers.
Solstad Maritime central to valuation. The valuation of Solstad Offshore is highly
sensitive to the valuation of its holding in Solstad Maritime, as it accounts for c70% of
the current share price. The implied value of Solstad Maritime (through AMSC) is also
below peers (3.7x EV/EBITDA), although a discount on the minority stake is warranted in
our view. A separate listing is planned for Q2 2025, and we calculate a NOK3–10/share
increase is needed to trade in line with peers (assuming 20%–0% minority discounts).
Initiating coverage with a BUY and NOK60 target price, based on our NAV and SOTP,
where we value the segments at a 2025e EV/EBITDA of 4.5–6.0x and Solstad Maritime
based on its implied value through AMSC.
DNB