Jeg ser at det er veldig mye snakk om gjeld og refinansiering pĂ„ ulike forum og pĂ„ facebook. Hva som blir resultatet av en mulig refinansiering aner jeg ikke, men jeg er litt skeptisk til Ă„ investere i en aksje hvor det er mye negativ snakk og nervĂžsitet rundt. Klarer ikke Ă„ se at denne skal fĂ„ et nytt ârunâ oppover fĂžr vi vet svaret pĂ„ hvordan gjeldsproblemet skal lĂžses av selskapet.
Dette er ikke fĂžrste gangen gjeldssituasjonen er blitt diskutert. Den har vĂŠrt kjent siden rekonstruksjon 2020.
Jeg er enig i det, men jeg har fulgt SOFF lenge og har ikke sett sÄ mye diskusjon rundt dette temaet som det er nÄ. Og det pÄvirker kursen vil jeg tro.
Jeg tror det er kursen som forer diskusjonen-naturlig nok, nÄr kursen gÄr ned diskuteres det Ärsaker og grunner til det.
Og imens diskusjonen pĂ„gĂ„r, sĂ„ stiger oljenđ
Helt standard at Ola Nordmann forsÞker Ä finne forklaring pÄ hvorfor det gÄr dÄrlig, sÄvel som hvorfor det ordner seg til slutt. Vi ser det jo ogsÄ her, ofte stille pÄ gode dager og full guffe pÄ de verste dagene. Naturlig
Oljen buller, TDW bryter opp og det er nÄ fokus pÄ «rentetopp» grunnet dagens inflasjonstall.
Ser ogsÄ det ligger stadig fler forespÞrsler pÄ AHTS. 2-3 uker sÄ gÄr vel startskuddet for hÞysesongen - skader ikke at temperaturen skal opp allerede neste uke, pleier Ä ha bittelitt Ä si.
Legger hodet pÄ blokka og spÄr 40+ innen 5. mai. Tvi tvi!
Det er veldig spennende Ă„ fĂžlge ahts nĂ„. Mye tyder pĂ„ at «krisen» (for kundene) kommer allerede i sommer, med lsnge perioder med fantasirater. Sllerede er milliongrensen passert. Skandi Iceman skal dnart pĂ„ en 2-4 ukers jobb for repsol tl ca 1.2mill/dag. Saipem skal ha 4-5 ahtser i mai-juniđČ Shell og BP vil ha ahtser pĂ„ lengre kontrakter. Equinor booket skandi Vega til 2026 med opsjon til 2028 selv om de forlenget den senest mars 22.
Potensialet her for Soff er meget stort med 5 ahtser i spoten evt klare for godt betalte prodjektjobber
Noen som har gjort noen anslag over flĂ„teverdien nĂ„r salget av PSVâene er sluttfĂžrt, opp mot gjenstĂ„ende kontraktstid for skip under t/c som trekker ned?
Flytende havvind kan vi like
Usikker pĂ„ neste gulv herâŠ
Viktig at trykket holdes oppe i spotten. Denne kom som bestillt:
NEW Apache UK
R/M Ocean Patriot (3xAHTS), D/D 14
14/04/23 - 16/04/23
Flott med trykk i spotten, men for Solstad sin del isolert sett betyr det mindre og mindre.
NÄ sitter ikke jeg pÄ aksjonÊrlisten, men fÄr vi et lÞft pÄ slutten her sÄ lukter det shorting lang vei.,
Enig, har mistenkt shorting flere dager nÄ for min del, men det synes ikke i registeret og sÄledes kan man kanskje anta at det er en kjip kombo av shorting(i mindre skala, eller flere aktÞrer som holder seg under 0,5%, eller dekker seg inn fortlÞpende samme dag), trading samt nedsalg fra en eller flere litt stÞrre.
Vi bÞr fÄ et bedre bilde av listene ikveld og imorgen kveld.
Enig, men hĂžye spotpriser driver opp prosjektpriser sekundĂŠrt
Jepp, enig i det.
Egentlig betyr det mer og mer dersom ahtsene holdes i spotten (de 5 som er der idfag+Sisius som kommer tilbake i mai) SvÊrt mange av Psvene er jo pÄ TC og spotekspoineringen Þker for Soff nÄr TW overtar psvene
men jeg har ingen tro pÄ at det er 5 Soff ahtser i spotten i sommer, tenker mer 1-3 og de andre pÄ prosjekt som ifjor. Det er flere som trenger ahtser til prosjekter nÄ jf mitt innlegg igÄrkveld og det kan bli meget stramt. Lengre jobber pÄ 500-1mill/dag er ikke utenkelig. Iceman fÄr ca 1.2mill/dag fdor en 2-4ukers jobb. Det er nesten 4 ganger snittet til csvene til Soff i 2020 for Ä sette det i perspektiv.
Opplagt, jo hĂžyere rater i spotten, jo bedre for de redere med fartĂžy der.
Poenget mitt er bare at om Soff har 3 fartÞy der Äret gjennom med snitt rater pÄ 700k versus 400k/dag gjÞr det ingen ekstrem forskjell for selskapet.
Ja, diffen legger seg rett pÄ bunnlinjen, men man snakker ikke astronomiske summer for et selskap med omsetning pÄ 7-8 mrd.
Men, selvsagt positivt uansett.
ForĂžvrig noen som kĂždder fĂŠlt i aksjen.
Har dessverre blitt en skummel aksje Ă„ sitte i, store og uberegnelige bevegelser i hytt og gevĂŠr.
Ja voldsomt volatilt, prĂžver Ă„ ikke sjekke kursen menâŠ