Jeg ser at det er veldig mye snakk om gjeld og refinansiering på ulike forum og på facebook. Hva som blir resultatet av en mulig refinansiering aner jeg ikke, men jeg er litt skeptisk til å investere i en aksje hvor det er mye negativ snakk og nervøsitet rundt. Klarer ikke å se at denne skal få et nytt “run” oppover før vi vet svaret på hvordan gjeldsproblemet skal løses av selskapet.
Dette er ikke første gangen gjeldssituasjonen er blitt diskutert. Den har vært kjent siden rekonstruksjon 2020.
Jeg er enig i det, men jeg har fulgt SOFF lenge og har ikke sett så mye diskusjon rundt dette temaet som det er nå. Og det påvirker kursen vil jeg tro.
Jeg tror det er kursen som forer diskusjonen-naturlig nok, når kursen går ned diskuteres det årsaker og grunner til det.
Og imens diskusjonen pågår, så stiger oljen🙂
Helt standard at Ola Nordmann forsøker å finne forklaring på hvorfor det går dårlig, såvel som hvorfor det ordner seg til slutt. Vi ser det jo også her, ofte stille på gode dager og full guffe på de verste dagene. Naturlig 
Oljen buller, TDW bryter opp og det er nå fokus på «rentetopp» grunnet dagens inflasjonstall.
Ser også det ligger stadig fler forespørsler på AHTS. 2-3 uker så går vel startskuddet for høysesongen - skader ikke at temperaturen skal opp allerede neste uke, pleier å ha bittelitt å si.
Legger hodet på blokka og spår 40+ innen 5. mai. Tvi tvi!
Det er veldig spennende å følge ahts nå. Mye tyder på at «krisen» (for kundene) kommer allerede i sommer, med lsnge perioder med fantasirater. Sllerede er milliongrensen passert. Skandi Iceman skal dnart på en 2-4 ukers jobb for repsol tl ca 1.2mill/dag. Saipem skal ha 4-5 ahtser i mai-juni😲 Shell og BP vil ha ahtser på lengre kontrakter. Equinor booket skandi Vega til 2026 med opsjon til 2028 selv om de forlenget den senest mars 22.
Potensialet her for Soff er meget stort med 5 ahtser i spoten evt klare for godt betalte prodjektjobber
Noen som har gjort noen anslag over flåteverdien når salget av PSV’ene er sluttført, opp mot gjenstående kontraktstid for skip under t/c som trekker ned?
Flytende havvind kan vi like
Usikker på neste gulv her…
Viktig at trykket holdes oppe i spotten. Denne kom som bestillt:
NEW Apache UK
R/M Ocean Patriot (3xAHTS), D/D 14
14/04/23 - 16/04/23
Flott med trykk i spotten, men for Solstad sin del isolert sett betyr det mindre og mindre.
Nå sitter ikke jeg på aksjonærlisten, men får vi et løft på slutten her så lukter det shorting lang vei.,
Enig, har mistenkt shorting flere dager nå for min del, men det synes ikke i registeret og således kan man kanskje anta at det er en kjip kombo av shorting(i mindre skala, eller flere aktører som holder seg under 0,5%, eller dekker seg inn fortløpende samme dag), trading samt nedsalg fra en eller flere litt større.
Vi bør få et bedre bilde av listene ikveld og imorgen kveld.
Enig, men høye spotpriser driver opp prosjektpriser sekundært 
Jepp, enig i det. 
Egentlig betyr det mer og mer dersom ahtsene holdes i spotten (de 5 som er der idfag+Sisius som kommer tilbake i mai) Svært mange av Psvene er jo på TC og spotekspoineringen øker for Soff når TW overtar psvene
men jeg har ingen tro på at det er 5 Soff ahtser i spotten i sommer, tenker mer 1-3 og de andre på prosjekt som ifjor. Det er flere som trenger ahtser til prosjekter nå jf mitt innlegg igårkveld og det kan bli meget stramt. Lengre jobber på 500-1mill/dag er ikke utenkelig. Iceman får ca 1.2mill/dag fdor en 2-4ukers jobb. Det er nesten 4 ganger snittet til csvene til Soff i 2020 for å sette det i perspektiv.
Opplagt, jo høyere rater i spotten, jo bedre for de redere med fartøy der.
Poenget mitt er bare at om Soff har 3 fartøy der året gjennom med snitt rater på 700k versus 400k/dag gjør det ingen ekstrem forskjell for selskapet.
Ja, diffen legger seg rett på bunnlinjen, men man snakker ikke astronomiske summer for et selskap med omsetning på 7-8 mrd.
Men, selvsagt positivt uansett.
Forøvrig noen som kødder fælt i aksjen.
Har dessverre blitt en skummel aksje å sitte i, store og uberegnelige bevegelser i hytt og gevær.
Ja voldsomt volatilt, prøver å ikke sjekke kursen men… 
328,5 mill er vel ikke helt ubetydelig, rett i underkant av 5% av omsetningen i diff på 3 skip.