Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

blir bare strammere og strammere dette markedet

1 Like

Basert på denne børsmeldingen fra 20. oktober 2020 sitter LPS på ca 5 mill warrants: https://live.euronext.com/sites/default/files/company_press_releases/announcements/515845_Release.pdf

Dersom LPS forventet en kraftig utvannende emisjon, ville han løst ut aksjene. Enten for å selge til dagens pris før prisfall, eller for å styrke sin posisjon før en slik emisjon, slik at han kunne opprettholdt eierandel på 10%. Mao, så lenge LPS sitter på warrants uten å løse inn, signaliserer han til markedet at emisjon ikke er for døra.

6 Likes

Disse sitter jo tett på markedet da de leier ut personell så interessant å se veksten.

"Maritime bransjeaktører og analytikere har de siste månedene pekt på en sterkt aktivitet innen alt fra offshore, oljeservice og subsea, til havbaserte fornybarsatsinger som offshore vind og karbonsfangst.

Samtidig fylles riggselskapenes ordrebøker til randen der den sterke aktiviteten har ført til et skrikende behov for nye skip.

– Det er en stor ansettelsestakt for alt som har med offshore vind, fornybar og subsea, overalt i verden. Det kommer mye utbygginger av havvind og olje og gass, sier OffshoreCrew-gründer Javier Zahn.

– Det blir mye behov for folk de neste ti årene."

Sapphire er nå tilbake i Bergen etter jobben i spot for Vår Energi, en jobb som har innbragt ca 12 millioner over break-even (da har jeg lagt brekaeven litt høyt pga ROV) . Gøy å se potensialet på ahts, neste månedene kan bli bra.

4 Likes

Meget høy omsetning det første kvarteret. Turning point?
image

Liker at den ikke falt fra start, vært mye negativitet i helgen.

Fundamentale kjøpere med bra krigskasse som dukker opp på kjøpslistene også. Har vi satt bunnen nå er det trolig flere som har sittet på hendene i påvente av bunn.

For første gang på lenge ser vi en Bid/Ask ratio på 70/30 på forholdsvis høyt volum. Ikke utenkelig at det er noen med litt punch som ser sitt snitt her.

For ikke å snakke om de større, mer hårete kursmålene (som jeg ennå har) så er vi kortsiktig tjent med brudd opp igjennom 26.

Deretter ca 27.1 som er COT i fallende regresjon etter PSV-salg droppen og for at det skal bryte ut av denne kortsiktig fallende trenden må vi over 28,8-29.5 litt avhengig av tidsperspektiv.

Støtterange mellom 22-23.

Opp 3% nå omsatt for 20mill det var da noe voldsomt det er nesten en “dårlig” dagsomsetning det på 45min

Selv om jeg håper det snur nå, så blir jeg særdeles overrasket om sentimentet ut av det blå plutselige snur. På den andre siden finnes det andre drivere i et market, enn dem som trolig har dominert siste tiden.

Edit: Med den omsettingen som er nå så kanskje noen “bemidlede” individer avlaster usikkerheten til dem som har preget kursen over tid.

På et tidspunkt vil ikke sentimentet til oss “menigmenn” ha like stor betydning.

Dess mer aksjen faller og dess flere sentimentstyrte selgere, dess færre blir det på vei ned.
Samtidig er det flere som melder seg inn i grupperingen “Potensielle kjøpere”.

Jeg sier ikke at vi er tom for selgere nå, eller at bunnen for denne gang er et faktum. Dog, er det objektivt sett sannsynlig at vi skal opp og teste noe motstandsnivåer.

For dem av oss som mener det er relevant:
Oljeprisen er vedvarende høy mht. historiske nivåer. OPEC har med handling illustrert at de ønsker en høy oljepris. Politisk er avvikling av oljen ikke lengre et tema, vi har forstått at vi er og vil være avhengig av oljen i lang tid fremover.

Det skal flyttes på en del rigger igjennom sommeren, det er nok av arbeid.

Det rettes stadig mer lys i media og blant analytikerkorps på offshoreaktivitet mht. havvind.

Makroøkonomisk er det ikke utenkelig at vi får en pivot fra FED snarere enn vi er innstilte på, dollaren er rent teknisk posisjonert for å bryte ned - historisk har vi sett en betydelig korrelasjon i forholdet mellom USD/NOK og SOFF.

Større aktører med betydelige ressurser for å foreta denne typen vurderinger tar dette i betraktning. Derfor kan det være relevant å følge med på hva internasjonale banker og større aktører bedriver.

Hver minste mini-dip i dag blir slukt og kjøperbalansen er i tydelig favør av kjøperne. Uroen er ikke over - men for oss som har vært med på rodeoet SOFF før vet vi hvor trangt det kan bli i døra når det løsner. Det er nå på et nivå hvor det objektivt for dem som skal ha aksjer i SOFF er en større risk å ikke ha aksjer nå, fremfor å sitte ute.

Det betyr ikke at det ikke kan falle mer - men det sier noe om sannsynlighetene.

2 Likes

Viss LPS har informasjon om Emisjon så har han strengt tatt verken lov å løyse inn warrants og iallefall ikkje å lov å selge dei. Så vil ikkje sei at det har så mykje å sei. Så lenge LPS er CEO så vil han sitte med innsideinformasjon viss (merk viss) det er planer om emisjon eller andre planer i refinansieringsplanen

2 Likes

CEO vil vel strengt tatt “alltid” sitte på insideinformasjon så lenge de er i forhandlinger ja, timingen der vil nok være vanskelig

1 Like

Både ja og nei
Men i ein prosess som nå så er CEO mest sannsynlig alltid i innside. Med mindre dei kjem med børsmelding om kor dei ligger i løypa. Så trur det er lite relevant å tenke at viss emisjon så vil LPS løyse inn og selge

1 Like

Kan du være snill å komme med ett eksempel på innside prosess, sak, situasjon, eller tilsvarende hvor CEO ikke involveres ?

Fyttisvarte- nå er jo ikke dette direkte sammenlignbart da det er en helt annen type skip men det forteller oss jo at det kan være store summer å hente offshorewind også for de med rette fartøy til rett tid…

2 Likes

Nettopp det poenget mitt er. Har ingen peiling om det finst nokon unntak og derfor skriver er mest sannsynlig alltid. Meiner egentlig alltid, men tar høyde for at det kan være tilfeller (tviler sterkt) som er annerledes

1 Like

Man må gå ut i fra at CEO, som primærinnsider, vet alt verdt å vite til en hver tid - det er jo deres fordømte plikt som CEO - LPS har attpåtil navnet på døra.

Så er det innsideregler som er der for at disse ikke skal kunne utnytte denne informasjonen. Men i bransjen kalles OSEBX for innsidebørsen, og det er ikke uten grunn.

Dersom noen emisjon var svært sannsynlig nå, har LPS visst om det en stund. Det er regler for når han kan foreta seg ting, som f.eks rett etter Q-tall.

Takk, dette synet deler jeg også - det er vanskelig tenkelig at CEO ikke involveres i en prosess av strategisk verdi for selskapet.

1 Like

At LPS skal løse inn warrants og selge er i utgangspunktet ikke noe jeg ser på som reelt uansett, det er familierederiet dette.

1 Like

I min tanke så hadde Solstad nesten blitt uinvesterbart viss LPS hadde løyst inn for deretter å selge. For seinsre at det skal kome emisjon. Rett og slett for at ein må kunne stole på CEO ikkje berre skal tenke på eigne verdier

3 Likes