Så da rotet jeg da, det er kun Solstad som har warrants og ikke Røkke-eller misforstår jeg igjen De 3 årene går vel forøvrig ut okt.23?
Tror du har rett jeg Metallian. Her er det noe vi “hobbyøkonomer” ikke helt skjønner. Ser at både Solstad og mr Røkke kan ha fordeler her, men ser ikke helt hva DNB skulle oppnå med dette ?
DNB er vel hvis jeg ikke tar helt feil kreditor her. Hvis de konverterer noe av gjelden mot aksjer til en snill pris så gagner det dem. Disclaimer: Dette er i aller høyeste grad hypotetisk, og det er foreløpig ikke indikert at noe som dette vil skje.
DNB sitter på alle sider av bordet og under det og vel slikt liker jeg- syns det gir sikekrhet mot ensidige løsninger, samme som med Maximus- der satt både DNB og Røkke på begge sider av bordet.
Og @Kjell_Makrell har nok rett i at jeg bommet med opprinnelig setning, skal legge inn en obs der men lar den stå så ikke sammenhengen i tråden forsvinner. Akk ja
Ja DNB er jo en kreditor som långiver, og sitter vel som “storeier” p.g.a tidligere refinansieringer/emisjoner ? Men jeg ser ikke helt sammenhengen at de skal være som “bukken og havresekken” når kursen ved en evt. ny refinansiering blir kjørt helt i bunn. De vil vel ikke under noen omstendigheter sitte som eiere i årevis ? De har jo solgt seg ned gradvis på høyere kurser ?
De vil nok ut på sikt ja men det kan visst være lang sikt-mange spådde jo at de skulle helt ut når de reduserte litt i 21(eller var det 22 kanskje) men etter det har de blitt sittende med en post på 9-10%
2022 om jeg husker riktig ? Rart de ikke solgte seg helt/økte salgstakten når vi var på 40-50kr ish. Da blir spørsmålet mitt om det ligger noen tanker bak avtalen fra Mars 2020 ? De leker jo ikke butikk og ser helt klart et stooooort potensiale ?
Fortress skal bunkre ikveld, da kan det være den skal flytte på seg og snart kanskje….
Spennende. Prosjektoppdrag på gang?
Må vel snart komme en melding?
Tipper prodjekt ja, begynner samle seg opp myyye nå🧐
Fortress sitt oppdrag vart vel meldt 11.02.22.
180 dager firm. Start april 23.
Jaggu det har du rett i, den ble meldt gør kontrakten den nå er ferdig med og datt ut av min overdikt😵💫
Da ble set jaggu ikke rare pausen mellom jobbene, bra utilization.
Sto det noe om inntjening. Vil jo tro det er noe dårligere enn de avtaler som nå blir inngått.
Ja er nok noe lavere enn dagens men snittraten på den mrldingen var 400/dag så den er nok omtrent det kandkje litt over. Helt ok for en prosjektjobb, er 24-25 det virkelig blir mangel på csver då ksn jo håpe den går på en 3-5års fra høsten av da.
Liner inn et innlegg jg skrev på FB ang emisjon:
Det er jo slik at før Q1-24 må de ha funmnet enm løsning - fordi at om ikke annet så er det en ballongbetaling som ikke kan betales selv om alle båtene skulle gå på millionrater. Dette visste de jo selvsagt også i 2020. Det e da 3 alternativer:
- Kick-the-can. Altså endre betalingsbetingelsene uten noen andre grep. Dette er på en måte det mest aksjonærvennlige MEN vil legge voldsomt press på inntjeningen og binde “alt” av inntekter i årevis, ergi ingen rom for nybygg/utbedringer av fartøy mm å snakke om
- Emisjon- noen spytter inn penger for en del av selskapet. Dette er ikke nødvendigvis krise det heller-man får jo inn penger og reduserer gjelden, men dersom beløpet er stor evt kursen lav vil det uttrynne eksisterende aksjonærer. En stor emisjon er ikke ønskelig, en mindre på høyere kurs kan nok de fleste leve med
- Salg av fartøy- det er fortsatt 5 ahtser som skal ut, her snakker vi antagelig ca 500-700mill. Så har man joi noen meget attraktive csver…men dette er jo melkekuene fremover og. Skal man selge 2-3 av de 25 csvene , få inn 2,5-4mrd (avhengig av hvilke) , rydde opp i gjelden og gå videre? Tja. Kanskje ikke det verste egentlig. En annen løsning kunne jo vært å at en “maximus” på 2-3 csver… Røkke kjøper de via AMSC til fair pris, leier de tilbae til Sosltad på fair leie(bareboat) og det ligger inne tilbakekjøpsopsjoner. AMSC får fin tilbakebetaling på sin investering, Solstad høster overskuddet på de gode ratene samtidig som de kan bygge opp cash/redusere gjeld mens de styrker økonomien.
Emisjon er altså bare en av mulighetene.
Dollaren har hatt en fin utvikling, får se om den holder seg
Installer driver og jobber med FPSO utenfor Guyana sammen med bla Skandi Skansen og flere ahtser fra ALP
Australis fortsatt ikke AIS på men har nå fått Sembawang Singapore som destinasjon 28.4- mulig ferdig med den ikke-meldte jobben da? Eller var det den forrige jobben som fikk en forlengelse? Siste kontraktsmelding på Australis åpner for tolkning.
Drott ligger fortsatt til kai utenfor Bergen men det er altså signaler om at den skal til Mexicogulfen
Sirius ligger fortsatt rett ved Blackford Dolphin i Guineabukten og er nok ikke tilbake i Norge før tidligst om et par uker (1.5 er oppgitt på Braemar)
Baltic ligger til kai på Taiwan og jeg antar den er involvert (fortsatt) i havvind der selv om kontrakten er gått ut-dvs det var Q4-22 og muligens Q1-23 somn var oppgitt men det var vanskelig å lese av meldingen om opsjonene kunne gå utover Q1-men det er uansett samme jobb antar jeg nå. Det var denne jobben LPS refererte til som et eksempel på bedre rater enn de har sett før for denne type skip.