Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Tror mange er litt preget av situasjonen i soff og alt som blir skrevet. Tror en del kan komme til å angre på beslutninger tatt i dag.
Eller ikke, hvem vet hvor kursen ligger om en måneds tid.

mye stress nå. men vi som har hvert med over lengre tid har fått med oss oppgang og nedgang.
oppgang har kommet pga store aktører og navn som exs kistefoss samt utviklingen i siem med de aktører som invisterer der. fra mitt synspunkt så er det helt normalt å ha gjeld for et rederi og gjerne i denne størrelse orden som solstad, men kan den ikke betjennes så vil jo banken se over sin risiko og presse låntaker til å gjøre grep som reduserer risiko men som også tar vekk mulighetene for en sterk rekyl hvig og når markedet tar seg opp. det å gjenskaffe en slik flåte som solstad har i dag vil ta tid og vil være en betydelig invisetering som på disse ratene som er nå vil ikke være muligt. videre vil det med tid bli fære båter og ratene når et sunt nivå hvor man kan invistere i nye skip. jeg håper og tror at dnb med flere långivere gir tålmodighet til sostad dvs at man ikke selger ut mer og at markedet tar seg opp. slik jeg ser det så ser det ut til at opec har bestemt seg for å holde en olje pris over 80 us$. dette gir jo muligheter så sant politikerene vil ha gass og olje. nå som verdens bilde har endret seg og tyskerene samt svenskene stenger ned atomkraft så vil ikke eu stoppe utviklingen i nordsjøen med mer… kan ikke forstå noe annet. vindmøller vil ikke løse noen ting og spesielt vindmøller til havs. de blir for dyre å bygge samt drift kostandene. nok med det. ha en fin dag. for min del begynner jeg å kjøpe når vi passerer 24…

Fått såpass med pmer i flere fora nå om hva jeg tenker at jeg brukte lønsjen til å skrive noen tanker, ikke at jeg helt ser at det er så interessant men jeg orker ikke ta dette på meldinger hele dagen :slightly_smiling_face: PM har jo hatt stort fokus på gearingen og skipsverdier, og har vel som han er inne på fått endret sine vurderinger pga faren for emisjon og andre forhold han ikke er fornøyd med hvordan Solstad har løst. Han har jo hatt en meget pen reise, solgte han på oppunder 30 er det vel 5-gangeren omtrent? Velfortjent etter all tidsbruken tenker jeg, takk for følget :slightly_smiling_face:

For min del er innfallsvinkelen en annen, mitt fokus er på ratene, skipstilgangen og potensiell oppside i inntjeningen- deriblant det faktum at Soff har hatt lavere rater enn de sammenlignbare de siste årene fordi de hadde et latterlig høyt antall skip som måtte fornye lange kontrakter i de aller dårligste årene, snittraten til csvene var helt ned mot 300k/dag omtrent faktisk for 2020 var det vel. Gjelden er ikke noen nyhet for meg- jeg kjøpte min første lyttepost i Soff i 2017 litt etter fusjonene og satt med en liten post helt til rett før refinansieringen i 2020. Den refinansieringen ble gjort slik at det var åpenbart for de involverte at det kom en ny runde til før 2024 mht den ballongbetalingen i Q1 (som før SPV salget vel var på 18mrd). Dengang var de 4 store- nå er Fredriksen ute (eier en liten del av gjelden bare muligens) mens de 3 “Store” fortsatt sitter igjen- Aker/DNB/Solstad. De samme 3 aktørene som i mellomtiden har ordnet opp i milliardfloken rundt Maximus, har strømlinjet Soff fra 140(!!!) skip til 40 store ahtser/csver, har inkluderet Soff i 2 fremtidsrettede strategiske samrbeid/jv\er innen havvind (Windstaller Alliance m/bla Aker Solution og REMOTA med bla markedsledende Deepocean innen ubemannede subseaoperasjoner). Selvsagt er det en risiko for emisjon- egentlig er det slik at det bør enten komme emisjon eller salg av flere båter, da kick-the-can med 15mrd nok blir for mye imho (selv om Pareto nevner dette som en blue-sky mulighet i sin analyse). Jeg er ikke så glad i spekulasjoner, jeg liker best tall og ting jeg kan putte inn i mine amatørmessige excel-ark og regne på- men en ting kan jeg vel driste meg til å “spå”- Solstad/ Aker (og DNB) har intensjoner om å gjøre Soff til Dof. Det betyr fokus på store båter(ahts), fokus på subsea og fokus på ekstratjenester som ROV, w2w mm som er mye av grunnen til at DOF har en helt annen inntjening pr.skip enn Soff har som ikke bare kan forklares med skipene i seg selv. Derfor er psvene solgt (og joda- litt hint har de sikkert fått om det fra DNB mfl kreditorer også) , derfor rydder de unna alle skip som ikke passer inn i fremtidsbildet eller som vil kreve cash for å reaktiveres. Dette passer ikke bare bra med Solstads historikk når det gjelder hvilke båter de opprinnelig fokuserte på-men det passer meget bra med prosjektene til Aker via Aker Solutions også. Jeg er selvsagt ikke blind for at det KAN komme en uttynnende emisjon, men jeg har ingen tro på at disse 3 aktørene har noen fordel av-eller behov for- å radere ut Soff mht den eierposisjonen de har nå-og da er det med i min vurdering at det er en gulrot med i bildet her for disse aktørene fra 2020-refinansieringensom kan øke eierandelen nokså betydelig for en kurs godt under dagens, selv etter all nedgangen nå.

EDIT: Siste setningen her er upresis og delvis direkte feil, jeg fjerner den ikke da den diskuteres nedover her og jeg vil ikke ødelegge sammenhengen så får det heller stå til spott og spe…

8 Likes

Takk for godt innlegg. Kunne du berre presisert kva du meiner med siste setning?

I avtalen fra 2020 ligger det inne en gulrot hvor de store aktørene, deriblant Aker olg Solstad kan øke sin andel til gunstig pris langt under dagens kurs.

1 Like

Ok. Akkurat det er jo ikkje bra for resten av oss.

Det bør du forklare bedre.

Det er fullstendig krise for vanlige aksjonærer - det betyr at storaksjonærene ikke sitter i samme båt som de små.

1 Like

Kursmessig (for prisaktiviteten) vil det trolig ikke være like negativt som en offentlig emisjon. Grunnen til dette er at at aksjene umiddelbart havner hos en stor langsiktig aktør - disse går ikke i fri flyt, sekundært vil refinansiering (angivelig) være sikret og emisjonsspøkelset og gjeldsfrykten som den siste perioden har rådd vil være borte. Hva er det da som står igjen? :slight_smile:

Er det rammer for denne utvatninga, eller er det fritt fram å ta så stor bit av selskapet som ein vil berre ein har stor nok aksjeandel?

Regner med at samtalene rundt refinansiering er godt i gang iom at det er mindre enn et år til lånene forfaller. Tror det er frykten for utfallet her som har tatt tak i aksjen

1 Like

Råder alle som er genuint interesserte i caset og ønsker kjøtt på beinet i forhold til hva man skal foreta seg å forsøke å tilegne seg hard fakta og kunnskap basert på virkelighet. Les årsrapporten, sjekk sesonghistorikk, gjør en formening om hva som er sannsynlig fremover og hvorfor aksjen evt. er verdt mer eller mindre. Har fanget opp en del feilinfo i flere fora siste måneden og det skyldes nok trolig manglende evne på å holde seg oppdatert men også “ønsketenkning” i den forstand at man vil finne forklaring på det man tror. Tro basert på fakta, ikke finn argumenter for hvorfor det du tror er riktig.

Solstad er en aksje som svinger mye, det er et giret case og risken er høy. Både oppsiden og nedsiden går hånd i hånd. Proffene vet hvor det er verdt å kjøpe, legger kortsiktige svingninger til siden og venter på at deres scenario inntreffer.

Det er bl.a derfor det innledningsvise droppet på ca. 9,5% i dag skjedde på under 10% av dagens volum, brorparten av dagens volum har foregått mellom 24,1 og 25,2.

3 Likes

Veldig bra presisering. Det er mye greier nå og når selv tidens hausser kaster kortene blir nok desperasjonen totalt - for noen.

FT får vel inn masse tips i dagene fremover

Dette her er jo ikke noe nytt folkens, det har vært nevnt mange ganger. Det kan sikkert finnes mer detaljer ved å grave i ørten pdfsider fra 2020, men jeg er tross alt på jobb- det er teknisk engelsk og myyye å lese på men det står litt her- opp til 10% for LPS (jeg antar LPS da er Jarsteinen som har 4% idag men klarer ikke tolke om det er med/uten familieaksjene for de er jo flere som eier Jarsteinen)

Det finnes en avisartikkel som nevner dette men jeg finner den ikke i farten-

Selv med nedgang i dag, så er SIOFF snart på samme kurs som SOFF.

Det er jo ikke riktig det du sier. Ledelsen har da ikke noe mer enn en rabatt på 10 prosent gitt dagen den skulle innfris uansett hvor kurs skulle ligge.
##Ser du nevner det i siste innlegget nå…

Flott omsetting da.

Ja den åpningen for de andre er vel kanskje utgått for lenge siden, da står vi igjen med den økningen til 10% for LPS.

Skrev dette etter restruktureringen:

Selskapet har vært gjennom en gjeldssanering og en konvertering av gjeld til ny aksjekapital. Av totalt antall aksjer utgjør tidligere aksjekapital 291 533 aksjer

Kreditorene har konvertert ca. NOK 9,7 milliarder av konsernets gjeld til egenkapital i SOFF.

Disse kreditorene med DnB og Nordea i spissen fikk tildelt ca 48 millioner aksjer. De har betalt for hver aksje med ca 202 kr i gjeld.

I tillegg ble det gjort en rettet emisjon mot industrielle aktører, dvs Aker Capital, Hemen Holding, Espedal AS og Jahrsteinen ( Solstad-familien) på ca 24,5 millioner aksjer på kurs mellom 2,68 og 2,8

Det ble også utstedt ca 5 millioner warranter til CEO

Det ble utstedt ca 4,4 millioner waranter til noen banker med konverteringspris på 3,71. Dette er warranter som kan bli helt eller delvis benyttet av bankene dersom det det er restgjeld når alle båtene som er besluttet solgt er solgt

Det er også gjort en reprasjonsemisjon til gamle mindre aksjonærer på 1,3 millioner aksjer på kr 2,8

I tillegg er det konvertert et lån fra Aker, Hemen og Jahrsteinen på ca 0,65 millioner aksjer

Dette gir dagens aksjeantall til ca 75 millioner aksjer og en maksimal utvanning til ca 85 millioner aksjer.

Det er verdt å merke seg at aksjene som ble utstedt i den rettete emisjonen og fra det konverterte lånet og warrantene til CEO har en 3 år lock-up periode eller så lenge den enkelte gruppering er tilbudt styreplass. Hemen Holding er ventet å tre ut av styret etter at 2021 er gjort unna

2 Likes