Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Et klart mønster i dag, noe formeninger om hva som skjer?

Kan ikke huske å ha sett dette før

Rart, spørsmålet er om det er systematisk eller SOFF spesifikt. Aker BP er ned nesten 4 prosent.

Kun SOFF som har falt så mye,så noe rart er det

Mønsteret er helt klart og kun en aktør som har mulighet for å selge på denne måten…
Og den aktøren har mye aksjer

Ganske smart måte å selge seg ned på, men lett å gjennomskue på samme tid. De pumper kursen, småsparere ser at kursen stiger, de kaster seg på, så kommer dumpen, dette skjer gang etter gang idag og det ser ut til å fortsette.

De solgte smått noen dager forrige uke. Spent på listene som kommer pr. gårsdagen.

Hvis man ser på volumene på dagens dropp så er det definitivt noen på øvre skiktet av topp 50 som har antall aksjer til å gjennomføre den typen salg, på en annen side kan man spørre seg om det kan være noe annet enn amatører som står bak dumpingen da det blir droppet 100-265K aksjer på sekunder. Er det ikke amatører som trykker market-sell så er det i beste fall manipulasjon.

IB har aldri handlet på dette settet, skal de ha aksjer så kjøper de 100-150K med algo ila en markedsdag ila flere dager, på dager med svært høy omsetning hvor de har kjøpt store antall aksjer så vil du likevel aldri se denne typen handel. Skal de selge vice versa. Det er noen få og flere enn det som hevdes ovenfor som kan ha ønske om å flykte og selger ned deler av posten sin av gangen på market-sale, i så tilfelle en amatør.

1 Like

Selvsagt IB tror jeg som står for dumpingen, de ligger på begge sider.
Kjøper litt for å presse kursen sammen med småsparere for deretter å dumpe når de har fått kursen litt opp og det har bygget seg kjøperside.
Eneste måten å komme seg ut med betydelig mengder aksjer uten å gruse den på en dag.

Lignende vi har sett de andre dagene de har solgt(ref aksjelistene)

641k aksjer har de solgt siste uken.

Det er ingen selvfølge og det er på bakgrunn av at spekulasjon ytres som fakta at det florerer av frykt og fryktpropaganda rundt i forumene.

De dagene de solgte forrige uke var det svært lave volumer relativt sett, merkelig om de plutselig skulle begynne å dumpe 100-250K aksjer på market-sale. Kjenner ikke til noen proff som driver slik med mindre de ønsker kursen ned, med 140M i selskapet virker det snodig :slight_smile:

De andre dagene de har solgt så har du ikke merket det, de handler ikke slik vi dødelige gjør.

De andre dagene spesielt den dagen da de solgte 378k var det akkurat samme mønsteret, men ikke så mange ganger som idag.

Jeg kan ikke si med 100% sikkerhet hvem som selger, men IB har hvertfall gitt utrykk for ved å selge over 600k at intet er hugget i stein.

Man kan hvertfall ikke hevde at dagens omsetning skyldes en amatør.

Du hevder altså da at av 3,5 millioner aksjer omsatt på fredag, så er det netto salget på 138K fra IB som reflekteres i de få store dumpingene?

Jeg hevder på ingen måte at dagens OMSETNING skyldes en amatør, men market hit med den typen volumer driver ikke proffer med. Det har jeg godt belegg for å ytre.

Du sier selv at de har solgt 600k over flere dager - hvorfor skulle de dumpe 500K åpent i dag?

De hadde vært mye mer tjent med VWAP algo som hittet mindre andeler på variable nivåer igjennom en markedsdag - slik omtrent samtlige proffer gjør.

Jeg sier ikke at de dumper 500k åpent idag, for hver dump de foretar seg må de også kjøpe fortløpende, hvor mye de kommer ut med i nettosalg ser vi påtorsdags kveld.

Mulig jeg husker feil, men var det du som mente for noen dager siden at IB muligens hadde solgt endel for så å komme til å kjøpe tilbake igjen, at det kunne være en “finte”?

Alright. Jeg kjøper det ikke, men det kan for all del hende jeg tar feil.

Trenger ikke kjøpe det jeg skriver, jeg vet helelr ikke sikkert.
Men, med slik omsetning og slikt mønster og med det i baktankene at IB har begynt å selge kan man ikke utelukke at de fortsetter idag.

Det er hvertfall ikke “hvermannsen” som jobber med aksjen.

Det er riktig.

Vedr. finte. Tror ikke jeg kom med innspillet først, men det ble nevnt og jeg mener det er plausibelt. Men det pleier å være regulert i mandater mht. markedsmanipulasjon.

Helt enig i at ikke hvermannsen jobber aktivt med aksjen, jeg viser spesifikt til disse enorme postene som dumpes (og slukes) på kort tid.

Besnærende utvikling i allefall, tatt gårsdagen i betraktning. Ved stort nettokjøp av IB i går kan en kanskje danne seg et bedre bilde.

Nå sier jeg ikke ikke IB skal ut, men jeg følger med på bevegelsene deres fremover. Ikke vanskeligtenkelig med Hemen-reprise, selv i dagens marked, om dem viser tegn til exit.

Edit:

image

Det er ikke amatører, men selger vil ha kursen ned - hvilken nytte vil det eller tjene å ligge såpass mange akjser synlig til salg.

Jo, men legg merke til at det bygges opp solid kjøperside nesten hver gang før det dumpes med relativt jevne mellomrom.

Synes merkelig at de har kjøpt seg opp så kraftig for så å ta en like kjapp exit, helt enig.
Men salg av 641k aksjer på kort tid mener hvertfall jeg er grunn god nok til å følge ekstra nøye med.

Ikke uenig i det. Men, et hvert tegn på exit vil umiddelbart kvele omsettningen totalt, mener jeg, fordi Hemen prosessen er nok i tankene til mange fortsatt. Det omsettes voldsomt nå.

Edit: Med nesten 10 prosent av aksjene i SOFF eksisterer ingen mulighet for en “stille exit”. Denne faktoren i seg selv mener jeg øker sannsynligheten for at IB nå justerer balansen sin - tilforskjell fra exit. Jeg betinger selvsagt at IB er rasjonelle mennesker og ikke “abekatten julius”, med tvilsom kognitiv evne.

1 Like

Ja, vi må følge med - det er helt klart. Skal de ut med resterende 6M+ aksjer så blir det vondt.

Er bare så rart mht. at pointillist plukket 4 mill aksjer for vel en måned siden, IB har kjøpt vanvittige volumer på tilsvarende nivåer og oppover fra i fjor. Hvorfor de da skulle dumpe på dette settet her nede - mens de ikke gjorde det på hverken 48, 42, 36, 32 osv. er jo litt underlig.

For øvrig så er det jo bare de som vet hva planen deres er, vi kan bare følge med og spekulere.

Er vel flere under den IB paraplyen så kan jo være en av aktørene der som skal ut- noen av de kan jo være godt i pluss på 24-25kr, det vet jo ikke vi