Dette er kanskje runden det er mulig å konsolidere bransjen, men spørsmålet er hvordan kommer vi små ut av denne dealen?
Konsolidering blir det nok ganske sikkert, det er i de fleste sin interesse.
Betimelig spørsmål du stiller rundt hvem dette vil gavne mest.
Det at Siem kjøper seg inn i Solstad er i seg selv positivt hvertfall på kort sikt.
På den annen side slik jeg tenker er det utenkelig at det har vært seriøs dialog mellom disse partene for da hadde vi ikke sett Siem på kjøpern i Solstad.
Antar hans kjøp kun er motivert av å tjene penger, om det er på kort eller lengre sikt er vanskelig å si noe bestemt om kanskje.
Et spm jeg stiller meg er:
Med Siems kunnskap om både bransjen, Solstad og refinansiering- er ikke dette et signal om at han ikke tror det blir aksjonærfiendtlig emisjon?
Spørsmålet er, hva er hans intensjon, jakter han kortsiktig gevinst eller kjøper han for langsiktighet?
Han startet å kjøpe på rundt 20 blank, altså på bunn i denne nedgangen som har vært.
Blir interessant å se om han blir sittende, fortsetter å øke eller om han sitter rolig med hva han har eller trekker ut gevinst i dagene framover.
Spekuleringen er i gang på høygir i alle fall
Det som i alle fall er ufravikelig er at Siem har både mye erfaring og kunnskap, samt sitter tett på det som foregår. Han er hva man kan klassifisere som indistriell innsider og vet mer enn de fleste. Nå har han vel lagt nærmere 10 mill på bordet om jeg ikke tar helt feil, så gjenstår det å se om han fortsetter eller er nøgd.
All snakk om potensiell konsolidering osv. er foreløpig ren spekulasjon selv om det er sannsynlig - ingen av oss vet hvordan det vil se ut eller hvem det vil gagne mest (som for øvrig også avhenger av aksjonærens perspektiv og entry) men markedet tolker det åpenbart positivt som hjelper godt for en blødende mann som meg selv.
En kan spekulere seg i hjel uten å bli særlig klokere.
Teknisk er vi nå for alvor ute av fallende reg, og har satt pangstart med bruddet. Jeg tenkte i utgangspunktet å lette meg på 26,5 for så å plukke igjen på 24, men det kan se ut som det er trøkk og rom nok for en tur opp mot 30+ før et evt. hvileskjær.
Det er nærmere 20 millioner faktisk-og kan fort ha blitt mer siste dagene. Siem har ikke såååå mye fri cash at dette ikke er noe han har tenkt godt igjennom ihvertfall.
siem kjøper ikke solstad aksjer tilfeldig. på lik linje med
Christen Sveaas…eller disse andre ulvene. dette er ikke noen jo jo’som brødrene spedalen eller halvorsen med flere…lukter på lang vei at det her er snakk om sammenslåing mellom viking supply, siem og solstad. det er mine tanker
Litt medvind på børsstemningen ifh til CPI-rapporten
Siem økte med ytterligere 540k. Nå 1,2 mill aksjer
Og opp til 6. største aksjonær, med 1,5% av aksjene. Dette er meget spennende. Hvor mye skal Siem ha? Får vi maktkamp? Utelukkende positivt, og med stadig færre “frie” aksjer og et lite oppkjøp på gang, kan jeg ikke skjønne annet enn at kursen sksl kraftig opp. Vi får nok FOMO, og har jo også Q1 tall 1. juni som en mulig driver. I morgen blir også spennende, med tall, og kanskje noen drypp fra SIOFF?
Er jeg alene om å tenke at mye av siste tids kursutslag skyldes NOK/USD?
Fine rater på PSV også.
Date | Vessel | Charterer | Scope of Work | Comm. | Rate |
---|---|---|---|---|---|
10/05/23 | [NORMAND SKIPPER](javascript:void(0) | Enquest | Supply duties, D/D 14 | 12/05/23 | GBP 21000 |
Må innrømme jeg har sluttet følge særlig med på psvene nå selv om det vel fortsatt er Soff som eier og får inntektene på de
Apropos, husker du når de skulle være overrukket til TDW?
Tror ikke det er sagt dato men ble vel skissert Q2
Målet er nok innen utløpet av Q2.
“The Parties may abandon the Transaction if it is not completed within the longstop date 30 June 2023.”
Siem og Kistefos/Sveaas eier 1/3 hver av SIOFF, med hhv. 33,60% og 33,32% (legg merke til at Sveaas har lagt seg rett under “negativt flertall” på 33,33%, altså retten til å utøve veto). Dersom SIOFF og SOFF fusjonerer, ønsker nok Siem fortsatt å være i førersetet. Da må han enten øke sin andel i SIOFF, eller i SOFF, eller i begge, før fusjonen. Siden Kistefos sitter på 5% i SOFF, er min arbeidshypotese at Siem også kjøper seg opp til minst 5%, for å sikre at han ikke “vannes” ut. Det kan også tyde på at Siem ikke anser dagens markedspris til å reflektere framtidig bytteforhold i en fusjon (dersom ikke, kunne han jo heller kjøpt SIOFF-aksjer). Med andre ord, når det skal settes en verdi på de to selskapene, vil styrkeforholdet være mer utlignet enn det er i dag, der SIOFF er verdt 2,5 ganger mer enn SOFF i følge aksjemarkedet.
En fusjon vil uvegerlig synliggjøre verdiene i SOFF, da det må gjøres en due diligence av begge selskaper, og eierne må enes om en konklusjon og bytteforhold. Jeg anser det som helt urealistisk at det blir noen fusjon der markedspris per i dag legges til grunn. Siem er tydeligvis enig, og kjøper SOFF.
Spekulasjoner om fusjon vil nå drive kursen til SOFF opp mot det markedet tror kan bli et spiselig bytteforhold. Ved 1:1 må SOFF opp til en market cap på drøye 5 mrd tilsvarende SIOFF til dagens kurs. Dette tilsvarer en aksjekurs for SOFF på ca. 65 kr.