Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Presentation of the 1st quarter 2023

noen som har link til webcast?

Det var knalltall og god forbedring fra Q1,men ser at gjelden er pÄ over 17 milliarder selv med salg av PSV,r. Er dette valutasvekkelsen som gjÞr at det ble 2+milliarder i tillegg til 15 som var?

Urealisert valutasvekkelse pÄ ca 2,6 mrd. Det er uansett hva dollaren er verdt vs NOK i Q1 24 som betyr noe. Er vel en OK mulighet for at den er svekket i forhold til i dag.

Det er lov og hÄpe pÄ at kronen forbedrer seg. Er innstilt pÄ at den ikke vil endre seg vesentlig positivt fÞr regjeringen-StÞre byttes ut.

Solstad spretter opp etter tallslipp

Solstad Offshore la torsdag ettermiddag frem resultatene for Ärets tre fÞrste mÄneder, og rederiet meldte at markedet fortsatte bedringen og at utnyttelsen av flÄten var hÞy.

• Resultatrapporten viser et resultat fĂžr skatt pĂ„ 284 millioner kroner fra viderefĂžrt virksomhet, opp fra minus 134 millioner kroner i fĂžrste kvartal Ă„ret fĂžr.
  • Samtidig landet driftsinntektene fra viderefĂžrt virksomhet pĂ„ 1,36 milliarder kroner i kvartalet, mot 882 millioner kroner i tilsvarende periode Ă„ret fĂžr.
  • Driftsresultatet fra viderefĂžrt virksomhet landet pĂ„ 920 millioner kroner, opp fra minus 59 millioner i fĂžrste kvartal i fjor.
1 Like

merkelig hvordan den skal selges ned igjen her, men vil vel kanskje bare tette gapet

hÞy dollaren betyr ingen ting. evt bare positivt. bÄtverdiene er ikke gitt av norsk valuta. videre vil jeg tro at avlÞnning av mannskap er mer mot dollar og euro enn norske avlÞnninger i nok
ok slÄr ut positivt
men er marginalt. uansett dollar kursen betyr ingen ting
markedet er styrt i dollar evt. pund euro videre er jobbene styrt av et internasjonalt marked. tilsvarende ved bygging av skip og salg av skip. det er i hele tatt merkelig at solstad operer i norske kr nÄr de legger ut resultat
hmm akkurat som oljefondet som gir resultat i norske kr nÄr det meste er investert utenfor norge
selv ved de stÞrste tap kan de da fremstÄ med overskudd. mÄtte bare si det

1 Like

det som er intresant nÄ er hvor hard refinansieringen blir for oss smÄaksjonerer. hvis det skulle vise seg bÊrekraft for disse lÄnene sÄ skal tingene ordne seg. husk at alle som driver med shipping har lÄn. shipping er en finansnÊring med betydelig lÄn
 om det er solstad john fredriksen siem eller hvem som helst i bransjen. det vi alle man sÞker er om markedet blir bedre slik at man ikke bare kan betale lÄn men kan betale ut utbytte samt reinvistere dvs lÄne mer og bygge mer. shipping er en kompleks greie
 timing er viktigt. normalt nÄ sÄ ville man invistert og pÄtatt seg mer gjeld for den markedsituasjonen som de ser. nÄr det ikke bygges bÄter sÄ blir det 100% trangt og ratene skal mye mer opp en hva vi har sett pÄ rundt 1mill pr dag for ahs.nok med det ha en fin dag. dette var mine tanker

2 Likes

Det blir mer Ă„ gjĂžre i NordsjĂžen – subsidiene Ăžkes fra 15 til 23 mrd: Enige om havvind sĂžr i NordsjĂžen: – Godt nytt for norske strĂžmpriser og klimaet – E24

3 Likes

Da har jeg sett gjennom presentasjonen til LPS og CFO. Synes LPS virker meeget komfortabel i kroppssprĂ„ket og formuleringene. Det gjentas over hele linja at markedet strammer til og at utsiktene er formidable. Bet meg ogsĂ„ merke i kommentaren om at denne vĂ„ren har stadig flere relativt nye kontrakter (siste 6-12 mnd) nĂ„ begynt Ă„ trĂ„ i kraft. Jeg tror at verken aksjemarkedet generelt eller Tekinvestorer spesielt tar dette nok innover seg. Mange kontraktsmeldinger siste Ă„ret har for lite detaljer til at vi vet nok til estimere hva dette betyr. Jeg sitter med en fĂžlelse av at dette slo litt inn nĂ„ (SOFF slo til og med estimatene til “kjennerne” i Pareto med god margin), og vil slĂ„ inn med betydelig kraft i Q2.

2 Likes

Et spÞrsmÄl fra tilhÞrerne gikk pÄ om 7-Ärskontrakten nylig ville nedbetale all gjeld pÄ skipet. Ikke overraskende var svaret ja. Men det samme spÞrsmÄlet mÄ man jo stille seg pÄ de andre bÄtene ogsÄ. Her har selvsagt SOFF langt mer presise tall enn det aksjemarkedet kjenner, og kan legge disse fram for kreditorene.

Book-to-bill ratioen vil forÞvrig bli over 1 i igjen i Q2, dette vet vi allerede nÄ, sa LPS.

1 Like

Jeg liker ogsÄ tabellen over backlog og ledig kapasitet som ligger i presentasjonen (ikke i rapporten). Det er ikke sÄ mye ledig kapasitet igjen ut 2023 (ca. 20%), men i et marked som bare blir strammere og strammere, er det fantastisk god timing Ä ha 45% ledig kapasitet i 2024, og rundt 65-70% (ÞyemÄl) i 2025! Tenk om SOFF hadde vÊrt utbooket med svake betingelser de neste to Är. I stedet kan de altsÄ nÄ inngÄ kontrakter til kjempegode vilkÄr for mer enn halvparten av kapasiteten sin for de neste to Är, og antakelig 80-90% av kapasiteten for 2026 og videre!

5 Likes

Fra presentasjonen, om gjeld: Vi ser her at ca. 2,3 mrd i gjeld skal betales i lĂžpet av 2023. SOFF betalte 900 mill kr i Q1, samt Ăžkte cash beholdningen (200 mill?) og sier vi 1 mrd i snitt pĂ„ de neste tre kvartaler, Ăžker de cashbeholdningen ytterligere med cirka 1,6 mrd. De har per i dag ca. 2,2 mrd i cash, men dette inkl. 1 mrd i ikke-benyttet kredittfasilitet. Rundt regnet kan vi da si at de ved utlĂžpet av 2023 har 2,8-3 mrd i cash som kan benyttes til Ă„ betale gjeld. I tillegg viser figuren til hĂžyre at eks. PSV og ved forfall 1Q24, sĂ„ har selskapet 13,2 mrd gjeld som forfaller (hvorav ca. 2 mrd er NM, og 11 mrd. er flĂ„telĂ„n). Trekker man fra cashbeholdningen (som ogsĂ„ vil Ăžke i Q1 2024), sĂ„ er det nok helt fair Ă„ si at det er under 10 mrd som mĂ„ refinansieres. Av disse 10 mrd vil det vĂŠre interessant hvor mye som allerede kan “garanteres” (=sikkerhet) for gjennom inngĂ„tte kontrakter.

3 Likes

900 mill i nedbetaling i Q1 var frÄ salget av Normand Jarl.

2 Likes

En god start for Ä berolige markedet, var en melding om refinansiering av kun NM. I Letter of Intent angis det minimum 490 dager. Om vi benytter 1 mill/dag i EBITDA-bidrag, dekker dette allerede ca. 25% av NM Residual Claim pÄ ca. 1,95 mrd. Hva som er passende giring for banken vet jeg ikke, men om denne intensjonsavtalen materialiserer seg i noe stÞrre, f.eks. 2,5 Är, sÄ vil jo en slik kontrakt betale ned over halvparten av gjelda i samme periode. Og den bÄten har bittelitt mer gjenstÄende levetid og framtidig inntektsgrunnlag enn 4-5 Är :smiley:

Det er vel ikke til Ä stikke under en stol at rentekostnader og valutatap Þdelegger mye av det positive. Skuffet over at ikke det kom noe mer om refinansiering.284 mill er jo ikke allverden nÄr rentekostnadene nÄ er pÄ ca 1 milliard+ takket vÊre en evneveik regjering sÄ er snart krona ikke verdt stort .Refinansiering er og blir ett must hvis de ikke skal bli spist opp av renter og valutatap.

2 Likes

Fair enough, tok litt av her :wink: Men EBITDA uten bÄtsalg var 583 MNOK, i det kvartalet som er Ärets svakeste.

Fra XI: “Ser at backloggen for resten av 2023 er cirka 4,2 millarder dersom vi tar med opsjoner. Har cirka 2200 ledige dager. Kan f.eks legge inn 450 000 per ledig dag og kommer da nesten opp i 5,2 milliarder - eller 1,733 millarder per kvartal. Gitt at kostnadene ikke stiger noe sĂŠrlig sĂ„ vil dei da kunne sitte igjen med 850 millioner til Ă„ dekke gjeld og renter per kvartal.”

Jeg vet ikke hva de kvartalsvise betalingene for flĂ„telĂ„net utgjĂžr, men om jeg forstĂ„r det riktig, sĂ„ begynner SOFF Ă„ betale pĂ„ disse fom. innevĂŠrende kvartal, selv om de har avtale pĂ„ at de kan vente til Q1 2024: “The Company intends to settle second instalment of the fleet-loan 30 June 2023.”

Heilt korrekt. Solid EBITDA i 1kvartal. Men mÄ betydelig opp viss den skal hjelpe for Ä ebtale ned. MÄ ta med at snitt pÄ CAPEX sikkert blir pÄ mellom 100-150 mill i kvartalet. I tillegg til rentekost pÄ sikkert 300 mill (mindre etter salget av PSVer) SÄ da mÄ vi godt over 350 mill i kvartalet fÞr ein skal kunne betale litt ned.

SÄ trur eg og at sesongvariasjonen blir mindre og mindre framover. Subsea er pÄ lange kontratker og ikkje pÄ sesongkontrakter. AHTS var ganske solid i Q1 av det som var spot/prosjekt og PSV forsvinner jo.

SÄ eg trur at det blir meir og meir liknande kvartal framover sjÞlv om AHTS pÄvirker ein del. (kanskje meir seinare Är, men ikkje sÄ mykje i 23 som ellers)

1 Like