Nå begynner det så smått også å komme reversal of impairments (ca. 150 mill denne gangen), etterhvert som kontrakter med gode vilkår trår i kraft. F.eks. ble det ikke reversal på NM (såkalt right-of-use asset), siden kontrakten på 2,5 mill/dag første begynte i månedsskiftet mars/april. Fra rapporten: “Based on value-in-use-calculations the Company has not recognized impairment of Right-of-use assets in 1Q 2023.”
Disse 150 mill snakka vel LPS om var på PSV flåten?
Ser ut til at ca 360 mill reversal var psv, 150 mill resterende flåte, til sammen 510 mill.
Mulig jeg er helt idiot, men hvorfor er det så mye fokus på valutaendringer på lånet? Stort sett alt av inntekter for Solstad er i annen valuta enn NOK så de “få” kostnadene" de har i nok er kun bonus med dagens valutakurs.? Greit at regnskapet er i nok, men jeg føler det gir et i overkant negativt bildet av realitetene?. Greit gjelden øker i norske kroner, men det gjør faktisk verdiene på skipet også? Håper noen kan arrestere meg hvis jeg har misforstått noe her?
Uten at jeg er ekspert på området, men jeg vil tro det er fordi en stor del av lånet er i dollar. Dermed blir det store negative utslag i regnskapet med høy dollarkurs.
Men når kronene i skipsversier ikke øker i samsvar med de negative valutaeffektene på lånet så virker det tullutete for meg? Det eneste Solstad egentlig jobbr mot ren operativt er dollar! Inntekt mot lån er fortsatt likt da begge deler fortsatt i hovedsak er i dollar
Jeg er usikker, men rent operativt så driver vel ikke Soff mot kun dollar?
Men kundene gjør det stortsett.
Ca 2/3 i dollar, omtrent som lånet- det er hedgingen
du har helt rett. hvis du leser hva jeg har skrevet for noen dager side så er det merkeligt å snakke om eller med referanse i norske kroner. hele dette markedet er styrt av dollar og euro. det er bare norske lønninger som er blitt biligere…men det blir marginal å dra dette inn. dette er det samme tullet som med oljefondet som operer i norske kroner og viser til en sterk utvikling selv om alt er innvistert utenfor norge. valuta tap på solstad er jo bare tull.
Valutaendringer påvirker rapportene mhh. forsiktighetsprinsippet som sier man må resultatføre urealiserte tap. Valutatap på gjeld går under dette. At det «nulles» ut i form av skipsverdi o.l. er ikke like tydelig på rapportene. Utrent øye som ser kjapt over rapportene vil ikke få det med seg.
Det er min tolkning av hele greia. Tror det rett og slett går mer på stemningen rundt rapportene og reaksjonene enn hva som faktisk skjer/hvor mye de endringene faktisk betyr.
Det påvirker overskriftene fordi resultatet blir annerledes når valutatapet må resultatføres og SOFF som er/har blitt en folkeaksje vil få «overdramatiske» reaksjoner
sant men slik selskap som solstad burde brukt euro eller helst dollar dvs. i de valutaene som de har lånt i samt har inntekter i.
Kan ikke si at jeg er så imponert som mange andre her.Hvis ikke det var for salget av 1 båt til 450 mill så ville det jo vært underskudd på 170mill,også kommer det store valutatapet i tillegg.Q2 vil jo få ett enormt valutatap hvis ikke det snur før den 1 Juli,noe det ikke ser ut som at det vil. Gjeld på 18milliarder som bare øker er ikke tillitvekkende.
Nå må du gi dollar litt tid. Når printeren begynner å si brr brrr brrrrrr skal dollars ned.
Slik jeg leser det er btw Flipper/Sabre solgt for ca 80mill over bokført verdi i Q1, stemmer ikke det?
Ser og at Frontier er forlenget 2 uker på den ikke meldte korte jobben den er på nå, slike jobber med subseaskip kan vi anta betales meget godt nå om dagen.
Oser nok litt bitterhet her ja,
“Det er mye bra kompetanse i Ålesund, og jeg er ikke sikker på om Solstad har tilstrekkelig kompetanse i Skudeneshavn til å drive alt derfra, kommenterer Sverre Andreas Farstad.”
Hehe nokså artig kommentar der ja og det har aldri vært noen hemmeliughet at Frastad er bitre- de ble tvunget inn i fusjonen av krditorene. At Solstad ikke har kapasitet på ahts oig subsea er jo helt idiotisk, det er jo dere opprinnelige kjerneområde fra før fusjonene.