Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Har vært mye gode artikler den senere tid. Dette lover godt og jeg er optimist på sikt. Er dog litt overrasket over at spotten er så slakk. Hadde forventet at det skulle vært flere oppdrag der. Er det noen god forklaring på dette?

Som vanlig tenker jeg at man kan forvente at pultene ryddes før ferien og at det kan komme kontraktsmeldinger fra omtrent nå og de neste 3-4 uker

1 Like

Soff vil nok finne et (muligens midlertidig) vendepunkt mellom dagens kurs og 19 kroner. Disse dragene blir for fristende for enkelte, uavhengig langsiktige fundamentale utsikter. DOF tar litt oppmerksomhet nå, men når man ser at tildelingen på 28 kroner blir minimal så vil nok segmentet lette seg i etterkant

Med litt flaks, kan utviklingen i USD/NOK som har vært siste året, og framover ut året, vise seg å være kjempeflaks. De siste inflasjon- og økonomitall fra USA og Norge fører nok til rentebaner som gavner kronen. Dersom f.eks. dollar nå faller til 9,50 kr 31. desember, kan vi ved utløpet av 2023 være i en situasjon der SOFF har tjent gode penger (høy snittkurs for dollar) de siste 1,5 år, mens verdien på gjelda (i kroner) vil være mye lavere enn per i dag, eller for en måned siden (USD over 11 kr) for den slags skyld.

4 Likes

3 Likes

Hørte denne tre ganger når jeg gikk tur idag, liker å høre flere ganger. Litt fordkjell å høre LPS i en slik setting kontra når han må snakke businessengelsk på presentasjoner. Virker totalt ubekymret for refinansiering, som i flere andre anledninger siste året snakker han om steget etter refinansiering når de skal posisjonere seg for de neste årene. Nevner at de må ha en robust finansiering som gir handlekraft.

Mest interessant- han snakker om dn serviceavdeling. Han har jo nevnt dette ned tilleggstjenester som w2w og rov flere ganger nå ( husk- Solstad bestilte 4 store rov’er forrige uke) men dette car nytt. Litt usikker på hva det innebærer mtp omfang men jeg har i månedsvis nå sagt at jeg ser tegn på at de vil utfordre Dof mer og dette tolker jeg som nok et steg i den retningen….

Anbefalt lytting

5 Likes

– Skal bli et av de mest verdifulle offshoreselskapene | Finansavisen

1 Like

Hvilken storfusjon kan det i så fall være snakk om?

SOFF+DOF er det som spekuleres i

1 Like

Spørsmålet er hva som skjer med Soff i forkant av dette i så fall. En fusjon med DOF vil nok ikke være spiselig uten at noe av gjelden reduseres i Soff. Men etter det ser jeg gjerne en fusjon mellom disse

Enig, vil tro det er komplett uaktuelt for Dof etter hva de har vært gjennom i det hele tatt å tenke tanken på å lulle seg inn i enda et kreditor issue, men etter at Soff er ferdig kan mye skje.

Ja Dof-involverte er akkurat ferdig med sitt mageså¨r de trenger nok ikke åpne opp igjen det :slight_smile:

Og hvordan vil en evntuell fusjon og restrukturering i forkant påvirke SOFF-kursen?

Avhenger jo av hvilken løsning det blir-det kan gjøre alt fra å sende den ned mot null til å sende den i taket :slight_smile:
High-risk sier Pareto i sin analyse av Soff-med kursmål 60kr…

En annen sak, vil myndighetene kunne godkjenne en slik fusjon mellom soff og dof ift konkurranse?
Kanskje det lar seg gjøre siden soff har solgt ut psv flåten

Vi får håpe på himmelferd.

Synes det er vanskelig å vite, da kursen langt på vei tar innover seg at det må gjøres noe

1 Like

Hva med Siem som kjøpte seg opp jevnlig for et par uker siden på høyere kurser enn nå, må vel kjøpt på en forventning om gevinst og da enda høyere kurs. Eller har kjøpet helt andre, strategiske motivasjoner?

1 Like

Han har begynt å redusere i det siste ser det ut som

Hmmm, aner han en utforbakke?

1 Like