Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Oppdatert oversikt

Og ja-det ervel på den de 2 nye ROVene fra Kystdesign de bestilte nylig skal

Solstad Offshore løpende CSV kontraktsoversikt (manneblogg.no)

Yes, meget bra. Spent på hva de drar her av grunker, men dette er uten tvil både viktig og utelukkende svært positivt. Skal ikke se bort i fra at det settes stadig nye rekordresultater kvartal for kvartal neste år.

Steinbra kontrakt, synd refinansieringen tynger kursen. Er bare å følge med til det er avklart.

1 Like

Og refi kortene blir bedre og bedre og bedre. 7 mnd igjen til forfall, mon tro om kortene blir enda bedre. Gjeld som skal refinansieres, 13,5 mrd, spørs om det ikke kommer til å bli litt lukrativt å være kreditor i dette markedet.

Kreditor i Solstad skal vel være attraktivt vil jeg tro. Hvor aksjonærvennlig løsning det blir er store usikkerheten.

Ja, spørs ikke om Solstad har et lite insentiv til å gjøre den litt Aksjonærvennlig, da han sitter på opsjoner som vil øke posisjonen hans fra 4 - 10% om de unngår utvanning. Han begynner å få bra kort på hånd til å klare å unngå utvanning nå.

Skal man skru på de optimistiske brillene så er det at det har blitt lastet godt opp av kjente investorer tross kursslakten. Vanskelig å si om det er kortsiktig eller langsiktige kjøp.

Men jeg vil tro at å kjøpe Solstad nå for kortsiktige trades er ganske smart. Trolig vil ikke refansieringen skje før siste 1-3 mnd før forfallet.

For min egen del så klarer jeg ikke helt å se at man vil tjene penger på å sitte i Solstad over refinansieringen. Utvanning vil det helt klart bli, spørsmålet er hvor mye.

Da ser jeg det på som bedre å investere mellomlangsiktig i andre caser enn så lenge. Men den er absolutt på watchlist, for å si det sånn.

Pareto: Surprisingly strong contracts from Solstad

image

Helt klart, du er 100% sikker på utvanning? I såfall er ikke utvanning krise. Men Solstad har valgt salg og bareboat avtaler hittil og om de trenger litt mer penger til EK, selv om EK kan fint regnes på fram i tid med knall kontrakter og inntjening og skipsverdier kommer oppå dette. Så kan det være han velger bareboat avtalen eks, Amsc ligger klar. Tror det er grisedumt og sitte utenfor før refinansiering, da dette er rakett news. Men vi får se, 13,5 mrd i dette markedet, som jeg har sagt før, er ikke noe problem.

1 Like

Joda, det er en mulighet men mer salg av skip nå begrenser jo potensiale for fremtidig inntjening. De har trimmet flåten og burde ikke selge mer.

Salg og lease back er en tanke men du ønsker ikke halve flåten på det.

“Halve flåten”… 2-4 CSVer rekker fint.

At NAvigator er på 12mill+ er samme som jeg har anslått men 5-600/dag på 5 ahtserr i 2mnd i vinterhalvåret er kanonsterkt

Veldig sterkt

De har vel fortsatt den største CSV flåten blant peers, om de drar av noen CSVer for å redusere giring eller evt på leaseback så er det overhodet ingen bad news. Med dagens kontrakt ser vi at de også kan dra gode penger over lengre perioder på 5 av AHTSene, det er utelukkende noe som må med i vurderingene

Vil anta de vurderer bareboat avtale med AMSC. Vurderingen da vil bli om det er billigere å leie båtene de neste X årene i forhold til renten som evt må betales til banker. OM dette er et alternativ, vil vel det også være et bra kort på hånden mtp forhandling med bankene?

Makten ligger hos eksisterende kreditorer. Jeg tror de ønsker den løsningen som gir mest mulig penger til seg selv. Ikke den løsningen som er mest gunstig for aksjonærene i selskapet.

I tillegg vet man ikke hvor mye av gjelden Fredriksen nå eier. Det kan være lite, det kan være halvparten og det kan være alt. Det er umulig å finne ut av for oss, eneste er en artikkel for et år siden tilbake ca som fanget opp at han hadde begynt.

Slik jeg kjenner han så har ikke han kjøpt opp 5% av gjelden også gitt seg der. Tatt med det i betraktning ville jeg vært forsiktig.

Nei nei nei, det ligger absolutt null, nada makt hos eksisterende. Solstad er ikke i brudd.
At du ikke skjønner det er helt utrolig. Solstad har forfall 31.03.24, fram til da er all makt hos Røkke.

1 Like

31.03.24 :grinning:

Hehe, ja👍

Trenger ikke være det. Er en forhandling mellom to parter som ønsker det beste for seg selv. Gjelden SKAL refinansieres, dermed må det bli en enighet Solstad på et tidspunkt bare må godta. Kreditorene må ingenting, de kan være så harde de vil.

Aker tungt på eiersiden og linken til AMSC er dog viktig partner på Solstad sin side av forhandlingsbordet.