Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Solgte meg helt ut i dag av frykt for ny ørkenvandring med Voleon i spissen, så regner med at kursen bare skal oppover herfra :joy:

Går nå litt aksjer nå i allefall. Posten på 30 med 45K aksjer er nesten borte.
Edit: stigende omsettingstakt også.

Voleon var inne med short frem til desember 22. De har nå akkurat brutt over 0,5%.
Andre krefter som styrer utviklingen i kurs denne gangen. Er ikke sikkert de vil lykkes nå.
Skulle ikke forundre meg om de er under 0,5% når short-listen slippes i dag.

Tiden vil vise.

2 Likes

Spesiell utvikling med tanke på shorten, ulikt tidligere synes jeg. Så vidt jeg husker, så fort Voleon var over 0,5% ble det panikk og mange kastet kortene og Voleon traff på short etter short. Min teori var da at det satt mange som ikke bærte mye kunnskap om aksjemarkedet i SOFF og det slo ekstra godt ut i nedgangsperiodene + short.

Nå tror jeg mange av disse aksjonærene har kastet kortene og case (inkl gjelda) har blitt mer synlig og derfor dagens utvikling.

Bare en teori, ingen fasit, men at SOFF ble en folkeaksje slo både negativt og positivt ut, spørsmålet nå er om de dagene er forbi

1 Like

Ingen dum refleksjon. Må huske at saueflokken følger med der det skjer. Jeg kaller det “sprettball effekten” - Det ligger en sprettball i ro på gulvet, ingen ser den. Når ballen spretter følger alle med på den.

Det er sannsynlig at mengden “dødset” inn i H1 2022 og etterhvert forelsket seg i caset etter det hadde gitt nærmest 10x fra bunn. Min oppfatning og tolkning av aktiviteten i aksjen er vel at de som var en del av dette a) har kastet kortene eller b) har baller av stål og sitter til den står i det de tror den kan gå til.

Vi så klart og tydelig nede på 20 tallet at volumene tørket ut, salgssiden var nærmest fullstendig fraværende og for at disse større industrielle støttespillerne skulle få tak i aksjer måtte de pushe kursen. Nå er vi inne i en form for konsolidering, dette reflekterer normalt sett kortsiktig rebalansering mellom kort- og langsiktige investorer, noen tar en pen gevinst og selger til de som mener det er mer å gå på.

Igjennom årene på børs har jeg ved få tilfeller sett Voleon lykkes i noen særlig grad med shortene sine, nysgjerrig på hvordan de resonnerte seg frem til sin konklusjon. Anyways, spennende tider i aksjen :slight_smile:

Edit: Shorthistorikken til Voleon: Solstad Offshore - Norway (shortnordic.com)

Fellesnevneren for shortobjektene ser ut til å være gjeld. Tenker at fellesnevneren nå som sist fort blir short-squeeze :wink:

3 Likes

Voleon ingen endring, men en ny luring på banen.

Active positions

POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
QUBE RESEARCH & TECHNOLOGIES LIMITED 397 607 0,51% 10.10.2023
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 388 404 0,50% 09.10.2023
SUM 786 011 1,01%

Edit: ikke mye gevinst å skryte av for Qube på aktive short posisjoner.

3 Likes

Gåsø øker kraftig, har 750k nå

1 Like

So far so good.

2 Likes

Enda tidlig å si, men som nevnt et par ganger hittil så kan man tenke at dagene hvor aksjonærene frykter shorterne er forbi

Prosper med en kjapp “bonusjobb” før avreise, bra jobbet av booking der. Alle ahtsene er nå vekke fra Solstads egen spotliste og westshore har avreise 18.10 så nå er de straks avgåde hele flokken.

3 Likes

31 neste. Kanskje det går med et forsøk eller to der. Vi er på økende omsettingstakt nå.

Ser ut som at vurderingen var god:-) selv om på fredager så kan alt skje. Oljeprisen fortsetter å stige og børsen er i ATH, så noe positivt er det.

Hadde litt for mye SOFF i porteføljen uansett, så fikk rebalansert litt og tar en ny inngang etterhvert

1 Like

Here we go again

Tømming. Kanskje det står skrevet noe på xi eller aksjenytt om emisjon?

Blir spennende å se om 28 holder da, neste nivå er vel rundt 25

Så ut som 28 holdt i første omgang, så får vi se om det kommer flere dumper… Kan eventuelt bli en anledning til å fylle på litt. Er jo kun en drøy mnd til Q3 - lov å håpe på noe forløsende i den anledning?

“Dont do the Soff if you cant do the volatilitet” som det gamle jungelordtaket sier- typisk fredags-Soff dette på middels volum :slightly_smiling_face:

Ang Q3- er man optimistisk kan man jo håpe på EBITDA på magiske 1000mill

Og en liten observasjon fra fredgasturen etter jobb- det er aktivitet ombord på Frontier, hovedkranen har vært i bruk minst 2 dager nå. trenger ikke bety så mye selvsagt…

6 Likes
2 Likes

Opp i morgen?