Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Jeg skrev dette på XI imorges:

Kistefos økte så kraftig forrige uke (fredag faktisk) at det åpner for spekulasjoner på Soffremainco, han flagget 13% der. En teoretisk sammenslåing vil gi Soffr sine 4 båter i Brasil, 2 subsea og en ukjent båt samt Viking sine 6 ahtser (alle anses vel som vindturbinkapable) og eierandel i 2 psver . Dette gir et selskap som om man antar Installer/Tonjer fortsetter for sine respektive langtidskunder, Superior har jo lang kontrakt er ekstremt ahts-tungt. Jeg vet ikke om jeg liker det men jeg husker LPS sa i et intervju i september-ish ifjor at " Det finnes ikke nok ahtser i verden til å flytte alle vindturbinene som skal bygges til 2030". Nå lagger det jo bittelitt der men ikke så mye at det fortsatt er et latterlig behov de neste årene og her kan vi da potensielt ha et selskap som nesten blir et rent ahts selskap. Ikke at jeg anser dette som særlig realistisk igrunn, jeg tror heller en sammenslåing med Soffn (etter MAximus-avgjørelse) eller en utvidet løsning med AMSC er mest aktuelt for Soffr (og da later jeg som det ikke er mulig med SODOF)

AMSC: Solstad-verdien betyr mest | Finansavisen

Veldig interessant når man siste par dagene har lest hvor mange skribenter som har ment at amsc er beste stedet å sitte :joy:

Kommer anpå tidshorisont og strategi på hva som er best og ikke. Lite nyansert utsagn.

Hvis man tar utgangspunkt i at man ikke eide aksjer i noen av dem;

Etter refinansieringsmeldingen kom ut og du skulle kjøpt inn hos en av dem, så hadde du tjent mye penger på å kjøpe inn i AMSC.

6% opp. Utbytte på nesten 50%, reinvestere det og er opp nye 5% etter det.

Hadde tjent mye penger på å kjøpe SOFF på 24 og selge ut på tradingtoppen, 20-25% ish.

Hadde man eid SOFF før meldingen og ikke gjort noe ville man tapt mye per idag. Og enda mer om man solgte seg ut på 21. Timing og valg er jo alt.

Skal man tjene mest mulig på sikt så må man tegne seg for SOFF aksjer, men det koster penger og du må spytte inn egne midler. Gjør du det, og holder over lang tid. Så er nok SOFF størst oppside.

2 Likes

Tegningsrettene kommer til å få en verdi,avhengig av hvor stor rabatt markedet mener Røkke her fått. Priser du Newco til 8 mrd, blir rettene verdt 5 kr.

SOLSTAD OFFSHORE: Større aksjonærer skal iht Finansavisen være kritiske til avtalen som er inngått med Aker/AMSC der man brukte knep for å unngå generalforsamlingsvedtak, forrtrinnsrett eller mulig tilbudsplikt. Kistefos sier at de arbeider med å sette seg inn i detaljene. Solstads styreleder kaller avtalen balansert. Så spørs det vel hvilke muligheter de øvrige aksjonærene har til å stanse en slik avtale - i den grad de måtte ønske det?

Oisann

2 Likes

Refinancing of Solstad Offshore

Mye bra info her, utfordringene med NM tydeliggjøres.

1 Like

Financial calendar

Maximus på bareboat er altså den 7 båten​:grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Dette er meget sterke tall!

3 Likes

Kilde?

SOFF sin PPT

Vedlagt her:
https://newsweb.oslobors.no/message/602128

Det er attraktive tall. For 2024 og EV/EBITDA på 4x får vi en tenkt mcap på 1,1 mrd for RemainCo, tilsvarende rundt 13-14 kr/aksje. For 2025 gir samme ratio en tenkt mcap 1,8 mrd tilsvarende rundt 21-22 kr.

For Newco og 4x får vi mcap 8 mrd i 2024, og for 2025 (gitt at gjelda reduseres med ytterligere 2 mrd til 4 mrd) en mcap på 10 mrd. Verdien på T-retten er da på ca 6 kr for 2024 og ca 11 kr for 2025. Det vil derfor ikke forbause meg om T-rettene blir omsatt for 5-6 kr.

Samlet verdi for SOFF (27,5% Newco og 100% RemainCo) blir med EV/EBITDA på 4x i 2024 og 2025 på hhv 2,2+1,1=3,3 mrd og 2,75+1,8=4,55 mrd, tilsvarende ca 40 kr og 55 kr.

4x er billig, så potensialet er høyere. Tipper også SOFF er mer på den konservative siden når de spår både EBITDA og tilhørende gjeldsreduksjon.

5 Likes

“• All secured lenders will be repaid in full, including non-core lenders with diverging interests”- eller sagt mer folkelig- drit og dra Fredriksen, no cheap stock for you

2 Likes

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0003080608

Da kommer det antageligvis forandringer her i dag.

Jeg laget 2 bilder av de 2 sentrale sidene i presentasjonen som kom igår for oversiktens skyld:

Bra pres. Ser for øvrig at Spetalen har kjøpt litt SOFF. Nå er det mange pengesterke om beinet

1 Like

Ok tok det kjappt på kalkulatoren- hvis vi bruker øvre estimat på ebitda for newco/remainco så er det hhv 100mill/skip pr.år og 133mill/skip pr.år

Det er altså kremen på inntjening som ligger i remainco-da særlig avtalen på MAximus selvsagt.

6 Likes

Tusen takk for alt arbeidet og info du kommer med,det er høyt verdsatt og jeg er veldig takknemlig
Tror dette blir bra,EBITDA mellom 750-1Milliard+Maximus+27% av det nye selskapet lar seg absolutt høre.

1 Like