Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Hentet fra XI

Vi initierer dekning av Solstad Offshore-aksjen med en Buy-rating, med vår verdivurdering som omfatter eierandelen i den nye enheten, Solstad NewCo, og en restverdi av eiendeler som er igjen i RemainCo. Våre virkelige verdivurderinger av RemainCos 27 % andel i NewCo er basert på: i) NAV (fra NOK 30-39/aksje); ii) multipler (fra 48-52 kr/aksje); og iii) kontantstrømpotensial (fra NOK 31-41/aksje), som vektet tar oss til rundt NOK 38/aksje. RemainCo er verdsatt basert på en kombinasjon av NAV-estimater, og multipler på 2024 EBITDA-veiledning, som bringer oss til NOK 5/aksje. Summen av delene tilsvarer 43 kr / aksje.

Fra Clarksons

3 Likes

De sparer veldig på kruttet for restdelen. Det har vel både med usikkerheten å gjøre (feks NM rettsak), men også at de skal kunne jekke opp senere og holde kundene varme

Føler enten jeg eller du misforstod nå Locksley-godt mulig det var meg :smiley:

EDIT: Det var meg, du mener det er lite med 5kr på remainco og det er jeg enig i- men det er vel med NULL oppside mtp rettssaken vil jeg anta

1 Like

Og når Clarkson mener verdien av newco er mer enn det doble av det Pareto hadde i sin vurdering, så kan man jo selv tenke seg til hva det betyr for verdien av tegningsrettene.

1 Like

Ser over 60 prosent oppside i offshoreselskap | Finansavisen

1 Like

Precisely. Men jeg er enig med Clarkson i hvordan de tenker. 43 kr på kort sikt er fair. Nye 30-40 kr for RemainCo ila 2024 kommer så (om ikke før, dersom det blir forlik før mai). Da er vi på 70-80 kr.

1 Like

Clarksons tar opp Solstad Offshore-dekning med kjøp

Clarksons tar opp Solstad Offshore-dekning med kjøp - E24 Børs
Infront TDN Direkt

Clarksons Securities tar opp dekning av Solstad Offshore (SOFF) med en kjøpsanbefaling og kursmål 43 kroner per aksje, ifølge en analyse fra meglerhuset torsdag formiddag.

“Vi anerkjenner at SOFF kan handles med en rabatt i forhold til vår underliggende verdivurdering inntil refinansieringen avsluttes og NewCo potensielt er børsnotert. Likevel er det å eie SOFF en måte å få eksponering mot Solstad NewCo allerede i dag”, skriver meglerhuset.

Meglerhuset mener siste sluttkurs på rundt 25 kroner pr aksje gir en “svært attraktiv” risiko/avkastningsprofil, da den nåværende aksjekursen representerer en negativ RamainCo-verdsettelse på seks kroner pr aksje, i tillegg til en rabatt på 15 prosent på meglerhusets estimat for brutto eiendelsverdier i NewCo.

6 Likes

Hev meg rundt når jeg så analysen og økte med 20%-sier som jeg har sagt før, det er svært vanskelig å se noen nedside fra dagens nivåer om man ser bort fra en krakk i energietterspørselen. Clarkson øker også kursmålet på AMSC kraftig nå basert på deres verdi av newco som jo selvsagt er direkte relatert til kursen i amsc

3 Likes

Mulig det er nevnt lengre opp i tråden men hvor mange aksjer blir det i Newco?

Er det ikke rett over 300 mill sånn på husken- 302?

EDIT: NOPE DET VAR FEIL :slight_smile:

Mener det er ca 460 millioner aksjer.

5,5 mrd / 11,88 kr

Voleon dekket inn ca 94k i går.

Active positions

POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 458 595 0,55% 15.11.2023
QUBE RESEARCH & TECHNOLOGIES LIMITED 676 212 0,82% 24.10.2023
SUM 1 134 807 1,37%

Historical Positions

POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 552 738 0,67% 24.10.2023
1 Like

Da hadde de flaks, siden Clarksons kom med den verdivurderingen i dag…

Altså:
Hvis Clarkson mener at newco er verdt 38kr pr.soff aksje så er det 38*82mill aksjer=3116mill

Da er 27% verdt 3116mill, 1% er verdt 115mill og 100%- hele newco er verdt 11,5mrd

Fordelt på 460mill aksjer i newco så er verdien da 25kr på aksje og verdien av tegningsretten 13,12kr

3 Likes

Drar jeg det lenger kan jeg di at Clarksons kursmål - for de med tegningsrett- egentlig er 43kr+25kr for en newco aksje-11,88 for benyttet tegningsrett = 56,12kr

Dagens aksje investtech

2 Likes

Reference is made to the stock exchange notice by Solstad Offshore ASA (“SOFF”)
on 24 October 2023 with key information about the subscription rights in Solstad
Newco in connection with the contemplated private placement to raise NOK 0.75
billion in new equity in Solstad NewCo (the “Private Placement”).

The Private Placement will be directed at all shareholders in SOFF, excluding
Aker Capital AS, currently holding in total 63,140,794 SOFF shares.

For each SOFF share, 1 (one) subscription right will be granted, giving the
right to subscribe for 1 (one) new share in Solstad Newco at a subscription
price of NOK 11.8782 per new share (the “Subscription Price”).

Upon establishment of the Solstad Newco structure, and prior to the private
placements to be completed in connection with the refinancing (as set out in
SOFF’s stock exchange notice on 23 October 2023), Solstad NewCo will have
approximately 126 281 760 shares with a total value of approximately NOK 1.5bn
on the basis of the Subscription Price.

After completion of all private placements, Solstad Newco will have
approximately 463,033,032 shares with a total value of NOK 5.5bn on the basis of
the Subscription Price, subject to customary adjustments under the transaction
agreement.

If Fausken Invest AS exercises its option to acquire 356 509 shares in SOFF from
Aker Capital AS, the numbers, including the subscription price, will be adjusted
accordingly.

The subscription rights will be delivered to eligible shareholders’ VPS accounts
in connection with the extraordinary shareholders’ meeting in Solstad Newco
where it is resolved to approve the equity capital transactions related to the
refinancing.

The subscription period shall commence as soon as customary closing conditions
have been satisfied and the prospectus has been approved by the Financial
Supervisory Authority and published, with the subscription period expiring two
calendar weeks after the date of publication of the prospectus, which is
expected to be in q1 2024.

1 Like

Haha, herregud. Rett foran nesen min. Beklager, takk for svar:)

1 Like

Her står jo det nøyaktige tallet på newco aksjer også ser jeg nå så var bra jeg hentet den opp- 463 millioner er det.

Er visst flere som har regnetpå det …

1 Like