Isfjell salg på 32 også
Boksekamp uten hansker denne krangelen om aksjer
Spørsmål: Hva er det med denne krangelen som har gjort aksjen mer attraktiv, om man i det minste skal tolke ut ifra kursen? Så vidt jeg har forstått mener Sveaas & Co at SOFF er robbet for verdier, og at det nesten bare er et skall igjen.
Hvis Sveaas får “medhold” (i mangel av bedre ord) så mener jo han at Soff-aksjonærene skal ha en mye større del av et mye mer verdifullt newcos enn refinansieringen legger opp til.
Jeg vet ikke helt om jeg er positiv til det Sveaas gjør nå-og jeg har absolutt null tro på at Sveaas er opptatt av mine sparepenger- men jeg vil jo gjerne ha en større del av newco jeg altså
Jepp, så kan det også utvikle seg en kamp om aksjebeholdning. Med det sagt så er det på ingen måte gitt at dette vil lønne seg som aksjonær. Mitt mest fryktede scenario er mange av aksjene kjøpt siste dager lempes ut på åpen børs.
Sveaas bør kreve løsningen annullert og en ny prorata emisjon på 50 kr. Mener Røkke det er for dyrt kan han jo la være å tegne seg. Det vil han selvsagt ikke, han vet jo at de her brukt kunstig lave verdier, og Sveaas og Røkke blir derfor garantister med andel tilsvarende ex dato.
Emisjonen vil bringe inn over 4 mrd og dermed overgå nåværende løsning. Hvordan kan noen si nei til det?
Utvanningen blir 50% og antall aksjer dobles til ca 165 millioner. Mcap drøye 8 mrd. Helt i tråd med alle som kan regne, inkl Clarkson, Pareto, Sveaas mfl.
Residual claim (risiko for smell på 2mrd) løses ved at Sveaas tilbyr seg å garantere for en tilsvarende emisjon, det beløpet settes til det som blir claim løsningen (beløp mellom 200 mill og 2 mrd). Røkke vil selvsagt også der melde seg.
Bankene og styret kan ikke slå ned en slik løsning, da den allerede gir samme eller bedre sikkerhet som den som ligger på bordet, som de selv sier er god nok!
Løsninger rundt midnatt her prinippet er bra men kursen var halvparten av dette med 80 mill aksjer når løsningen ble presentert-
Et viktig spørsmål her blir jo evt dato dersom man velger å justere løsningen- hva tenker dere om det- la oss hypotetisk si at Aker nå sier “Ok- hvis dere absolutt vil spytte inn cash så er det greit for oss”. Akers eierandel blir mindre men gjelden blir og mindre opg da kunne man faktisk spyttet ut akseptable utbytter fra newco allerede tidlig 24 slik jeg regner på det (og da bruker jeg igrunn Clarksons/paretos tall som jo er nokså bekreftet allerede). Dette vil jo og gavne Soff mer da fordi de får større utbytter (gitt at deres andel beholdes-men gjør den det-hmm?)
- MEN- skal en da ta utgangspunkt i sluttbørs 20.10 før løsningen ble presentert- eller skal man ta utgangspunkt i sluttbørs 27.10 som var datoen for å sitte på Soff-aksjer med tegningsrett?
Jeg tenker jo at 20.10 blir mest “rettferdig” men det kan vel argumenteres for begge datoer?
Samson var oppgitt ledig 7.12 i Guyana, nå 1.jan på Las Palmas- om det er fordi det er større sjans for kort jobber (den skal på kontrakt om noen mnd-Q1 vel) derfra eller om det er pga uro og risikovurdering er jo ikke godt å si
Kistefos og DNB som “samarbeider” her…?
Da kjøpte med stor sannsynlighet Kistefos ytterligere 1 million aksjer på fredag. Hvor mye i dag, tro…
Ser ikke ut som markedet lar seg lokke av DNBs kjøp.
Tror vi kan få litt FOMO i morgen pga. Kistefos v/Bengt Rem sitt møte med FB-gruppa kl. 17 samme dag.
Det tar av i ordrebildet:
Må bare si at denne aksjen er en traders drøm.
Selv inn og ut 2 ganger idag
I Clarkdon analysen s23 står drt om Maximus saken «the case is tentatively set to be decided in 1Q24» Fant vi ikke at saken skille opp i mai?